Cílem předmětu je seznámit studenty se základy systému českého jazyka (slovní zásoba, gramatika). Studenti se naučí používat jazyk v běžných situacích (komunikační dovednosti), budou schopni číst a porozumět jednoduchým textům v češtině.
Poslední úprava: Duchková Barbora (02.04.2024)
The aim of the course is to make students familiar with the basics of the Czech language system (vocabulary, grammar). Students will learn how to use the language in everyday situations (communication skills), they will be able to read and understand simple texts in Czech.
Poslední úprava: Duchková Barbora (02.04.2024)
Podmínky zakončení předmětu -
ZS+LS: Zápočet: docházka (max. 4 absence/semestr), úspěšné absolvování průběžných testů, zápočtového testu a splnění průběžných úkolů.
Zkouška: písemná a ústní část. Student postupuje k ústní části po úspěšném absolvování písemného testu.
Průběžné, zápočtové i zkouškové testy je třeba splnit na min. 70 %, počet pokusů je 3.
Poslední úprava: Macháčková Dita, Mgr. (03.10.2024)
WS+SS: Credit: attendance (max. 4 absences/semester), successful completion of continuous tests, credit test and completion of assignments.
Examination: written and oral parts. The student proceeds to the oral part after successful completion of the written test.
Continuous, credit and exam tests must be completed at a minimum of 70%, the number of attempts is 3.
Poslední úprava: Macháčková Dita, Mgr. (03.10.2024)
Poslední úprava: Macháčková Dita, Mgr. (01.10.2024)
Požadavky ke zkoušce -
Zkouška: písemná a ústní část. Student postupuje k ústní části po úspěšném absolvování písemného testu.
Splnění testu znamená dosažení min. 70 %, počet pokusů je 3.
Poslední úprava: Macháčková Dita, Mgr. (01.10.2024)
Examination: written and oral part. The student proceeds to the oral part after successful completion of the written test. Passing the test means achieving a minimum of 70%, the number of attempts is 3.
Poslední úprava: Macháčková Dita, Mgr. (01.10.2024)
Sylabus -
KOMUNIKAČNÍ TÉMATA:
Rodina Povídání o členech rodiny, rodinných vztazích a struktuře.
Orientace na fakultě a ve městě Popisování míst, ptaní se na cestu a orientace na kampusu a ve městě.
Představování a informace o sobě Představení sebe sama, sdílení osobních informací jako jméno, původ, povolání a zájmy.
Rozvrh Diskuze o časových plánech, rozvrhu hodin a organizaci denních činností.
Denní aktivity Povídání o běžných denních úkolech a rutinách (např. studium, práce, volnočasové aktivity).
Jídlo a pití Diskuze o preferencích jídla, objednávání jídla a povídání o typických pokrmech.
Restaurace Fráze pro objednávání jídla, placení účtu a stravování v restauraci.
Oblékání a barvy Popisování oblečení, nakupování oblečení a povídání o barvách.
Nakupování Slovní zásoba pro nakupování, ptaní se na ceny a povídání o produktech.
Koníčky a oblíbené věci Povídání o koníčcích, zájmech a oblíbených aktivitách.
Služby Diskuze o službách jako je bankovnictví, pošta nebo kadeřnictví.
Cestování Slovní zásoba týkající se dopravy, jízdenek a cestovních plánů.
Svátky Povídání o svátcích, oslavách a kulturních tradicích.
GRAMATICKÁ TÉMATA:
české hlásky
jmenný rod substantiv (frekventované koncovky)
nominativ, akuzativ, vokativ (aktivně)
genitiv, dativ, lokál, instrumentál (pasivně)
adjektiva tvrdá a měkká
osobní zájmena
demonstrativum "ten"
posesiva "můj" a "Váš"
číslovky základní
prézens slovesa "být"
prézens pravidelných a nepravidelných imperfektivních sloves
základní prepozice času a místa
adverbia (výběrově)
spojky (výběrově)
Poslední úprava: Macháčková Dita, Mgr. (03.10.2024)
Communication Topics:
Family
Talking about family members, family relationships, and structure.
Orientation at the Faculty and in the City Describing locations, asking for directions, and navigating the campus and city.
Introductions and Information About Yourself Introducing yourself, sharing personal details like name, origin, profession, and interests.
Timetable Discussing schedules, class times, and organizing daily routines.
Daily Activities Talking about common daily tasks and routines (e.g., studying, working, leisure activities).
Food and Drink Discussing food preferences, ordering food, and talking about typical dishes.
Restaurant Phrases for ordering food, paying the bill, and dining out.
Dressing and Colours Describing clothing, shopping for clothes, and talking about colours.
Shopping Vocabulary for shopping, asking for prices, and discussing products.
Hobbies and Favourite Things Talking about hobbies, interests, and favourite activities.
Services Discussing services like banking, postal services, and hairdressers.
Travel Vocabulary related to transportation, tickets, and travel plans.
Holidays Discussing holidays, celebrations, and cultural traditions.
domluvit se v běžných každodenních situacích – pozdravit, představit sebe i ostatní, reagovat na základní otázky;
sdělit osobní informace (jméno, bydliště, národnost, profese, věk);
domluvit se ohledně času a orientace v prostoru;
mluvit o své rodině, vzhledu, oblečení, zdraví, volném čase, emocích a zvycích;
nakupovat, objednat jídlo a pití, zeptat se na cenu, domluvit schůzku nebo návštěvu;
domluvit se v nouzových situacích a přivolat pomoc (zdraví, ztráta, oprava);
vyplnit jednoduchý formulář, napsat krátkou pozvánku, inzerát nebo osobní text;
porozumět krátkým psaným a mluveným textům (např. oznámení, konverzace, e-mail, jídelní lístek) a reagovat na ně;
vyjadřovat se v přítomném čase pomocí nedokonavých sloves (včetně nepravidelných, modálních a reflexivních),
vyjádřit potřeby, přání, pocity, názory a preference pomocí sloves mít rád, líbit se, chtít, potřebovat, muset, moct;
rozumět textům v minulém a budoucím čase, ale ještě má problém aktivně se v těchto časech vyjadřovat;
rozpoznat, kdy má užít akuzativ, a používat substantiva a adjektiva v jeho správných formách;
používat adekvátní oslovení (pane Nováčku, paní docentko) ve správné formě (vokativ);
rozumět textům se substantivy a adjektivy v dalších pádových formách, ale není schopen tyto tvary tvořit;
používat základní repertoár prepozic, ale většinou bez návaznosti na správnou pádovou formu;
klást otázky nejen zjišťovací, ale i doplňovací;
Poznámky:
výstupní úroveň odpovídá cca úrovni A1 dle SERR;
student je schopen domluvit se pomocí velmi jednoduchých, krátkých vět a rozumí partnerovi v komunikaci, pokud je schopen téhož, v opačném případě zvládá zachytit klíčová slova tak, aby pochopil téma komunikace.
Poslední úprava: Clareová Dagmar, BA (29.09.2025)
After completing the course, students will be able to:
• communicate in everydaysituations – greetpeople, introducethemselves and others, respond to basic questions;
• sharepersonalinformation (name, place of residence, nationality, profession, age);
•communicateabouttime and orientation in space;
• talk abouttheirfamily, appearance, clothing, health, free time, emotions, and habits;
• shop, order food and drinks, askaboutprices, arrange a meeting ora visit;
• communicate in emergencysituations and call forhelp (health, loss, repair);
• fill out a simpleform, write a shortinvitation, anadvertisement, orapersonaltext;
• understandshortwritten and spokentexts (e.g. announcements, conversations, emails, menus) and respond to them;
• express oneself in thepresent tense usingimperfectiveverbs (includingirregular, modal, and reflexiveverbs);
• express needs, wishes, feelings, opinions, and preferencesusingtheverbs to like, to want, to need, to have to, to beableto;
• understandtexts in the past and futuretenses, but they still havedifficultyto use these tenses actively; • recognizewhen to use theaccusative case and use nouns and adjectives in their correctforms;
• use appropriateformsofaddressing people (Mr. Nováček, ... = pane Nováčku, ....; associated professor (F),..... = panídocentko, .......) in thecorrectform (vocative);
• understand textswithnouns and adjectives in other case forms, but theyare not able toform them actively;
• use a basic repertoireofprepositions, but mostlywithout reference to thecorrect case form;
• ask not onlyYes/No questions, but alsoWh-questions;
Notes:
• The output level corresponds approximately to level A1 according to the CEFR;
• The student isable tocommunicateusingvery simple, shortsentences and understandstheircommunication partner iftheyare able to do thesame; otherwise, theyare able topick up keywordsin order tounderstandthetopicofcommunication.