|
||
Přednášky pokrývají jak teoretické základy, tak praktické algoritmy strojového učení (SU). Je kladen důraz na
komplexní pochopení procesu SU, který zahrnuje analýzu dat, volbu metody SU, ladění parametrů učení a
statistické vyhodnocení a porovnání výsledných modelů. Cvičení jsou zaměřena na využití standardních knihoven
statistického systému R v úlohách SU. Všechny domácí úkoly jsou praktická cvičení s použitím R, přičemž
poslední úkol je nejrozsáhlejší a zahrnuje komplexní zpracování typického, nepříliš náročného problému a
zpracování zprávy o variantách řešení a jejich vyhodnocení.
Poslední úprava: Vidová Hladká Barbora, doc. Mgr., Ph.D. (15.05.2020)
|
|
||
Cílem kurzu je představit proces strojového učení z teoretického i praktického hlediska. Student se seznámí s teoretickými základy vybraných algoritmů a naučí se prakticky řešit úlohy strojového učení pomocí knihoven statistického systému R. Student musí zvládnout komplexní zpracování ukázkového problému strojového učení a dokumentaci o variantách řešení a jejich vyhodnocení. Poslední úprava: Vidová Hladká Barbora, doc. Mgr., Ph.D. (15.05.2020)
|
|
||
Studenti musí během semestru 1) prezentovat nebodovaný domácí úkol, 2) odevzdat dva bodované domácí úkoly tak, aby celkový počet bodů překročil stanovený bodový limit, a 3) napsat dva bodované testy tak, aby celkový počet bodů překročil stanovený bodový limit.
Získání zápočtu je podmínkou pro konání zkoušky.
Podrobnosti k domácím úkolům a testům jsou uvedeny na webové stránce předmětu. Poslední úprava: Vidová Hladká Barbora, doc. Mgr., Ph.D. (29.04.2021)
|
|
||
James, Gareth, Daniela Witten, Trevor Hastie, and Robert Tibshirani: An Introduction to Statistical Learning. Springer, 2013. Lantz, Brett: Machine Learning with R. Packt Publishing, 2013. Poslední úprava: Vidová Hladká Barbora, doc. Mgr., Ph.D. (12.05.2020)
|
|
||
Zkouška se koná ústně, při hodnocení studenta se však berou do úvahy také výsledky písemných testů a domácích úkolů. Získání zápočtu je podmínkou pro konání zkoušky.
Požadavky ke zkoušce odpovídají sylabu předmětu. Podrobnosti jsou uvedené na webové stránce předmětu. Poslední úprava: Vidová Hladká Barbora, doc. Mgr., Ph.D. (29.04.2021)
|
|
||
Strojové učení - základní koncepty, ukázky praktických aplikací, teoretické základy. Učení s učitelem, učení bez učitele. Klasifikační a regresní úlohy. Klasifikace do dvou nebo více tříd. Trénovací a testovací příklady. Vektory příznaků. Cílový atribut a predikční funkce. Vývojový cyklus strojového učení. Prokletí dimenzionality. Metody shlukování.
Rozhodovací stromy. Algoritmus učení, kritéria větvení a prořezávání. Náhodné lesy.
Lineární a logistická regrese. Metoda nejmenších čtverců. Diskriminativní klasifikátor.
Učení založené na příkladech. Algoritmus k-NN.
Naivní Bayesův klasifikátor. Bayesovské sítě.
Metoda podpůrných vektorů. Klasifikátor pro lineárně separabilní a neseparabilní třídy. Kernelové funkce.
Metody pro kombinaci prediktorů. Nestabilní algoritmy učení. Bagging a boosting. Algoritmus AdaBoost.
Parametry ve strojového učení, ladění hyperparametrů. Prohledávání prostoru parametrů. Metoda největšího spádu. Metoda maximální věrohodnosti.
Vyhodnocování experimentů. Práce s testovacími daty. Výběrová chyba, generalizační chyba. Křížová validace, metoda leave-one-out. Metoda bootstrap. Míry úspěšnosti. Vyhodnocování binárních klasifikátorů. Křivka ROC.
Statistické testy. Statistické hypotézy, jednovýběrový a dvouvýběrový t-test, chí-kvadrát testy. Hladina významnosti, p-hodnota. Použití statistických testů pro vyhodnocování klasifikátorů. Intervaly spolehlivosti.
Přetrénování. Jak odhalit a zabránit. Regularizace. Dekompozice chyby modelu na vychýlení a rozptyl.
Obecné principy selekce příznaků. Výběr příznaků pomocí informačního zisku, hladové algoritmy. Redukce dimenze, analýza hlavních komponent.
Základy neuronových sítí. Jednoduchý perceptron. Neuronové sítě s jednou skrytou vrstvou. Vícevrstvé dopředné modely, algoritmus zpětné propagace. Poznámky k hlubokému učení. Poslední úprava: Vidová Hladká Barbora, doc. Mgr., Ph.D. (15.05.2020)
|