PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2011/2012
   Přihlásit přes CAS
Geometrie - OK0610033
Anglický název: Geometry
Zajišťuje: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2010 do 2013
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:00/0, Z+Zk [HS]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (999)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Vysvětlení: Rok2
Staré označení: GEOM
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D.
Vyučující: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Učitelství > Matematika
Neslučitelnost : O01110033
Prerekvizity : OK0610031, OK0610247
Záměnnost : OK0310033, O01110033
Je prerekvizitou pro: OK0610151
Je záměnnost pro: OK0310033
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Kurz geometrie je zaměřen na rozvoj kognitivních schopností, nikoliv na rozsah vědomostí studentů. Na základě řešení úloh jsou studenti vedeni k samostatnému objevování geometrických vztahů, upřesňování pojmů a rozvíjení geometrických představ. Hlubší a autentické poznávání pojmů a vztahů umožňuje netradiční prostředí čtverečkovaného papíru, ale i v jiných geometrických prostředích.
Poslední úprava: Kloboučková Jaroslava, Mgr. (19.02.2020)
Cíl předmětu

Cílem kurzu je doplnit a prohloubit potřebné geometrické pojmy, vztahy procesy a situace a zejména:
- rozvíjet kognitivní schopnosti studentů,
- rozvíjet hluboké porozumění geometrickým pojmům a relacím,
- rozvíjet dovednosti formulovat objevené myšlenky, kriticky je posuzovat a prověřovat je a argumentovat,
- osvojit si metody objevování geometrických vztahů,
- poznat některé možnosti vizualizace aritmetických pojmů.

Poslední úprava: Kloboučková Jaroslava, Mgr. (19.02.2020)
Literatura

Hejný, M., Jirotková, D. (1999). Čtverečkovaný papír jako most mezi geometrií a aritmetikou. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.

Blažková, R., Matoušková, K., Vaňurová, M., Staudková, H.: Matematika pro 3. ročník základních škol. Nakladatelství ALTER, Všeň. 2009

Blažková, R., Matoušková, K., Vaňurová, M.,: Matematika pro 4. ročník základních škol. Nakladatelství ALTER, Všeň. 2009

Justová, J.: Matematika pro 5. ročník základních škol. Nakladatelství ALTER, Všeň. 2008

Hejný, M., Jirotková, D., Slezáková-Kratochvílová, J. Michnová, J.: MATEMATIKA 3, učebnice pro základní školy. Nakladatelství Fraus, Plzeň 2009

Hejný, M., Jirotková, D., Bomerová, E.: MATEMATIKA 4, učebnice pro základní školy. Nakladatelství Fraus, Plzeň 2010

Hejný, M., Jirotková, D., Bomerová, E., Michnová, J.: MATEMATIKA 5, učebnice pro základní školy. Nakladatelství Fraus, Plzeň 2011

Různé sbírky úloh a matematických problémů, soubory úloh z Klokánka či jiných soutěží pro žáky 1. stupně ZŠ, výběr úloh 2D geometrie.

Další učebnice matematiky pro I. stupeň dle vlastní volby.

Jirotková, D.: Cesty ke zkvalitňování výuky geometrie. Univerzita Karlova v Praze. 2010 (s. 7 - 201)

Hejný, M.: Vyučování matematice orientované na budování schémat: aritmetika 1. stupně. Univerzita Karlova v Praze. 2014

Program GeoGebra: odkaz na stránku, kde je možné stáhnout verze pro různé operační systémy od Windows až po tablety: https://www.geogebra.org/download a další odkaz na manuál: https://wiki.geogebra.org/cs/P%C5%99%C3%ADru%C4%8Dka

Poslední úprava: Kloboučková Jaroslava, Mgr. (19.02.2020)
Metody výuky

Přednáška - výklad (na základě prezentace je výklad veden tak, aby došlo k ujasnění základních teoretických pojmů, vztahů a vlastností rovinných útvarů a jejich zařazení do teoretické struktury oboru, shrnutí základních i rozšiřujících poznatků z jednotlivých seminářů, odpovídajícíh tématům ze sylabu).


Semináře - řešení úloh, objevování pojmů a vztahů, skupinová diskuse.

Samostudium - předpokládá se, že student bezpečně zvládá probíranou tematiku na úrovni minimálně  absolventa 9. ročníku, samostudium využije dle vlastní volby, především pokud zjistí mezery ve svém dosavadním vzdělání.

Poslední úprava: Kloboučková Jaroslava, Mgr. (19.02.2020)
Požadavky ke zkoušce


A Požadavky k získání zápočtu:

1. Vypracování domácí písemné práce a její odevzdání v tištěné podobě.

2. Vypracování závěrečného testu na alespoň 60 % možných bodů. Opakované vypracovaní zápočtového testu je možné pouze jedenkrát, a to po dohodě s vedoucím semináře.



B Požadavky ke zkoušce
Zkouška je písemná i ústní. Podkladem k hodnocení studenta bude výsledek písemného testu.

Kromě ústního projevu u zkoušky budou podkladem k hodnocení výsledky testu a veškeré písemné materiály, které byly vypracovány k zápočtu.

Poslední úprava: Kloboučková Jaroslava, Mgr. (19.02.2020)
Sylabus

Obsah kurzu:
Studenti jsou vedeni k co nejsamostatnějšímu postupu, k samostatnému objevování myšlenek a nikoliv k jejich přejímání. Samozřejmostí musí být znalosti geometrického (i algebraického) učiva pro 6. - 9. ročník základní školy.
V prostředí čtverečkovaného papíru budou poznávány geometrické rovinné útvary, budou popisovány pomocí jejich průvodních jevů, budou zkoumány i jejich metrické vlastnosti jako délky úseček, obsahy rovinných útvarů, velikosti úhlů. Vyjadřování vzájemné polohy bodů pomocí "cestování" na čtverečkovaném papíru položí základy vektorové algebry a umožní též formulovat úlohy kombinatorického charakteru. Bude podrobně probrána metoda postupného uvolňování konstanty/parametru jako jedna z nejpoužitelnějších metod při objevování nejen geometrických vztahů. Využije se i k odhalení Pickovy formule i Pythagorovy věty.
Celý semestr bude provázet v různých modifikacích i didaktická matematická hra SOVA, která povede i k poznávání 3-D útvarů.

Témata výuky:

1. Cestování na čtverečkovaném papíře, zápis objektů na čtverečkovaném papíře, mřížové útvary a jejich zápisy procesuální a konceptuální (kombinatorický pohled na šipkový zápis mřížové úsečky).

2. Souřadnicový zápis, zápis pomocí souřadnic

3. Čtyřúhelníky, jejich třídění a jejich vlastnosti (nejen) na čtverečkovaném papíře

4. Rovnoběžnost úseček, přímek - konstrukce a ověřování.

5. Kolmost úseček, přímek - konstrukce a ověřování

6. Shodnost úseček, úhlů, trojúhelníků - konstrukce a ověřování

7. Trojúhelník a jeho vlastnosti, třídění z hlediska délek stran

8. Trojúhelník a jeho vlastnosti, třídění z hlediska velikostí vnitřních úhlů

9. Obsah mřížových mnohoúhelníků, metody určování obsahů

10.Metoda uvolňování parametru, základní postup

11.Pythagorova věta a její odvození

12.Pickova formule a její odvození, vnitřní a hraniční mřížové body

13.Obsah trojúhelníku pomocí vzorce, vztah mezi délkou strany a příslušnou výškou, jeho odvození

14.Prodlužování úsečky, hledání dalších mřížových bodů na přímce

15.Délka mřížové úsečky, jejich hodnota pomocí iracionálních čísel

16.Dělení úsečky v daném poměru, poměr dvou protínajících se úseček

17.Souřadnice nemřížových bodů, jejich zadávání na čtverečkovaném papíře, délka nemřížové úsečky

18.Obsah nemřížovaného mnohoúhelníku, různé metody výpočtu

19.Podobné útvary, zvětšování mnohoúhelníků

Poslední úprava: Kloboučková Jaroslava, Mgr. (19.02.2020)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK