|
|
|
||
Kurz geometrie je zaměřen na rozvoj kognitivních schopností, nikoliv na rozsah vědomostí studentů. Na základě řešení úloh jsou studenti vedeni k samostatnému objevování geometrických vztahů, upřesňování pojmů a rozvíjení geometrických představ. Hlubší a autentické poznávání pojmů a vztahů umožňuje netradiční prostředí čtverečkovaného papíru, ale i v jiných geometrických prostředích.
Poslední úprava: Kloboučková Jaroslava, Mgr. (19.02.2020)
|
|
||
Cílem kurzu je doplnit a prohloubit potřebné geometrické pojmy, vztahy procesy a situace a zejména: Poslední úprava: Kloboučková Jaroslava, Mgr. (19.02.2020)
|
|
||
Hejný, M., Jirotková, D. (1999). Čtverečkovaný papír jako most mezi geometrií a aritmetikou. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. Blažková, R., Matoušková, K., Vaňurová, M., Staudková, H.: Matematika pro 3. ročník základních škol. Nakladatelství ALTER, Všeň. 2009 Blažková, R., Matoušková, K., Vaňurová, M.,: Matematika pro 4. ročník základních škol. Nakladatelství ALTER, Všeň. 2009 Justová, J.: Matematika pro 5. ročník základních škol. Nakladatelství ALTER, Všeň. 2008 Hejný, M., Jirotková, D., Slezáková-Kratochvílová, J. Michnová, J.: MATEMATIKA 3, učebnice pro základní školy. Nakladatelství Fraus, Plzeň 2009 Hejný, M., Jirotková, D., Bomerová, E.: MATEMATIKA 4, učebnice pro základní školy. Nakladatelství Fraus, Plzeň 2010 Hejný, M., Jirotková, D., Bomerová, E., Michnová, J.: MATEMATIKA 5, učebnice pro základní školy. Nakladatelství Fraus, Plzeň 2011 Různé sbírky úloh a matematických problémů, soubory úloh z Klokánka či jiných soutěží pro žáky 1. stupně ZŠ, výběr úloh 2D geometrie. Další učebnice matematiky pro I. stupeň dle vlastní volby. Jirotková, D.: Cesty ke zkvalitňování výuky geometrie. Univerzita Karlova v Praze. 2010 (s. 7 - 201) Hejný, M.: Vyučování matematice orientované na budování schémat: aritmetika 1. stupně. Univerzita Karlova v Praze. 2014 Program GeoGebra: odkaz na stránku, kde je možné stáhnout verze pro různé operační systémy od Windows až po tablety: https://www.geogebra.org/download a další odkaz na manuál: https://wiki.geogebra.org/cs/P%C5%99%C3%ADru%C4%8Dka Poslední úprava: Kloboučková Jaroslava, Mgr. (19.02.2020)
|
|
||
Přednáška - výklad (na základě prezentace je výklad veden tak, aby došlo k ujasnění základních teoretických pojmů, vztahů a vlastností rovinných útvarů a jejich zařazení do teoretické struktury oboru, shrnutí základních i rozšiřujících poznatků z jednotlivých seminářů, odpovídajícíh tématům ze sylabu).
Samostudium - předpokládá se, že student bezpečně zvládá probíranou tematiku na úrovni minimálně absolventa 9. ročníku, samostudium využije dle vlastní volby, především pokud zjistí mezery ve svém dosavadním vzdělání. Poslední úprava: Kloboučková Jaroslava, Mgr. (19.02.2020)
|
|
||
1. Vypracování domácí písemné práce a její odevzdání v tištěné podobě. 2. Vypracování závěrečného testu na alespoň 60 % možných bodů. Opakované vypracovaní zápočtového testu je možné pouze jedenkrát, a to po dohodě s vedoucím semináře.
Poslední úprava: Kloboučková Jaroslava, Mgr. (19.02.2020)
|
|
||
Obsah kurzu: Témata výuky: 1. Cestování na čtverečkovaném papíře, zápis objektů na čtverečkovaném papíře, mřížové útvary a jejich zápisy procesuální a konceptuální (kombinatorický pohled na šipkový zápis mřížové úsečky). 2. Souřadnicový zápis, zápis pomocí souřadnic 3. Čtyřúhelníky, jejich třídění a jejich vlastnosti (nejen) na čtverečkovaném papíře 4. Rovnoběžnost úseček, přímek - konstrukce a ověřování. 5. Kolmost úseček, přímek - konstrukce a ověřování 6. Shodnost úseček, úhlů, trojúhelníků - konstrukce a ověřování 7. Trojúhelník a jeho vlastnosti, třídění z hlediska délek stran 8. Trojúhelník a jeho vlastnosti, třídění z hlediska velikostí vnitřních úhlů 9. Obsah mřížových mnohoúhelníků, metody určování obsahů 10.Metoda uvolňování parametru, základní postup 11.Pythagorova věta a její odvození 12.Pickova formule a její odvození, vnitřní a hraniční mřížové body 13.Obsah trojúhelníku pomocí vzorce, vztah mezi délkou strany a příslušnou výškou, jeho odvození 14.Prodlužování úsečky, hledání dalších mřížových bodů na přímce 15.Délka mřížové úsečky, jejich hodnota pomocí iracionálních čísel 16.Dělení úsečky v daném poměru, poměr dvou protínajících se úseček 17.Souřadnice nemřížových bodů, jejich zadávání na čtverečkovaném papíře, délka nemřížové úsečky 18.Obsah nemřížovaného mnohoúhelníku, různé metody výpočtu 19.Podobné útvary, zvětšování mnohoúhelníků Poslední úprava: Kloboučková Jaroslava, Mgr. (19.02.2020)
|