|
|
|
||
Hlavním cílem předmětu je ukázat, jak uplatnění zobrazovacích a elektrofyziologických technik přispívá k poznání
vybraných psychických procesů a chování. Důraz je kladen na osvětlení toho, jak jsou dané funkce anatomicky a
fyziologicky reprezentovány v určitých oblastech mozku a neuronálních sítích a jak jsou nově získané poznatky
slučitelné s předchozími behaviorálními studiemi. Tomu předchází nástin předmětu zkoumání, výzkumných
přístupů a metod neuropsychologie a psychofyziologie, nezbytná základní průprava v neuroanatomii a
neurofyziologii a poučení o vývoji nervové soustavy v interakci genů a prostředí, plasticitě mozku a funkční
mozkové asymetrii.
Témata:
1. Co jsou to biopsychologie, neuropsychologie a psychofyziologie (definice, výzkumné přístupy a metody,
evoluční perspektiva, interakce genů a prostředí, neuroplasticita, klinické uplatnění)
2. Neuroanatomie a neurofyziologie (centrální nervová soustava: mícha, přední mozek, střední mozek,
mezimozek, koncový mozek, mozkové pleny; periferní nervová soustava; neurony, neuroglie; vznik, přenos a
integrace nervových signálů, neuropřenašeče)
3. Vývoj nervové soustavy a plasticita mozku (vývoj mozku před a po narození, vliv zkušenosti na vývoj
mozku, neuroplasticita v dospělosti, odpověď mozku na poškození: degenerace, regenerace, reorganizace a
úzdrava; neuropsychiatrické poruchy a jejich animální modely)
4. Mozková asymetrie (anatomická, neuronální, genetická, behaviorální; modely laterality;
upřednostňovaný kognitivní režim, preference ruky a funkční asymetrie, mezipohlavní rozdíly v organizaci a
struktuře mozku a v chování; vlivy prostředí na asymetrii)
5. Mechanismy vnímání a senzomotoriky (principy organizace smyslových systémů, principy
senzomotoriky, smyslová integrace)
6. Pozornost a vědomí (druhy pozornosti a vědomí, vědomá pozornost, pozornostní sítě, mechanismy
pozornosti, nepozornost, nevědomé a předvědomé zpracování, neurální substráty, elektrofyziologické koreláty)
7. Učení a paměť (typy učení a paměti; kódování, uchovávání a vybavování; oblasti mozku do nich
zapojené, role hipokampu, neurální mechanismy paměti)
8. Jazyk a řeč (teorie původu jazyka, mechanismy produkce a porozumění řeči, lateralizace, korová
lokalizace: Wernickeho-Geschwindův model, neurální sítě, afázie, alexie)
9. Emoce, agrese a stres (teorie emocí, emoční projevy tělesné a výrazy obličeje, oblasti mozku zapojené
do zpracování emocí, regulace emocí; oblasti mozku, hormony a neuropřenašeče zprostředkující agresi, vliv
stresu na mozek a jeho funkce, tělesné odpovědi na stres)
10. Homeostáza (hlad a žízeň, nasycení a sytost, uchovávání a výdej energie, fáze metabolismu, teorie
příjmu potravy, role čichu a chuti v rozvoji nasycení a sytosti, faktory ovlivňující příjem potravy, regulace tělesné
hmotnosti, poruchy příjmu potravy)
11. Sexuální chování, sexuální orientace a genderová identita (neuroendokrinní systém, hormony, pohlavní
vývoj, pohlavní diferenciace mozku, vlivy pohlavních hormonů u dospělých, neurální mechanismy sexuálního
chování, sexuální orientace a genderová identita)
12. Spánek, snění, bdění a cirkadiánní rytmy (spánková stadia, teorie spánku a bdění, cirkadiánní cykly
spánku a bdění a oblasti mozku do nich zapojené, dopady spánkové deprivace, poruchy spánku)
13. Neuropsychiatrické choroby (schizofrenie, deprese, bipolární porucha, úzkostná porucha, Tourettův
syndrom)
14. Shrnutí, opakování
Poslední úprava: Macková Kristýna, Bc. (29.08.2019)
|
|
||
Povinná literatura:
BROWN, T. T., JERNIGAN, T. L. (2012). Brain development during the preschool years. Neuropsychology Review, 22(4): 313-333. PINEL, J. P. J., BARNES, S. J. (2018). Biopsychology. Harlow: Pearson Education. ISBN 1-292-15847-6. (vybrané kapitoly) STILES, J., JERNIGAN, T. L. (2010). The Basics of Brain Development. Neuropsychology Review, 20(4): 327-348. BLAŽEK, V. (2010). Stručný přehled neuropsychologie a psychobiologie. Plzeň: ZČU. ISBN 978-80-7043-932-6 Doporučená literatura: CACIOPPO, J., TASSINARY, L. G., BERNTSON, G. G. (2007). Handbook of Psychophysiology. Cambridge: Cambridge University Press. ISBN 978-0-521-84471-0. (vybrané kapitoly) CARLSON, N. R., BIRKETT, M. A. (2016). Physiology of Behavior. Harlow: Pearson Education. ISBN 1-292-15810-7. (vybrané kapitoly) KOLB, B., WHISHAW, I. Q. (2015). Fundamentals of Human Neuropsychology. New York: Worth. ISBN 1-4292-8295-9. (vybrané kapitoly) WATSON, N. V., BREEDLOVE, S. M. (2016). The Mind’s Machine: Foundations of Brain and Behavior. Sunderland: Sinauer Associates. (vybrané kapitoly). ISBN 978-1-60535-276-3. Poslední úprava: Macková Kristýna, Bc. (29.08.2019)
|