|
|
|
||
Předmět představuje a vysvětluje teoretické metodologické i statistické koncepty pro porozumění měření v
psychologii. Předmět je strukturován do tří tematických oddílů.
První oddíl charakterizuje psychometriku jako pomocnou psychologickou disciplínu a zasazuje ji do historického
rámce vývoje psychologického myšlení. Akcentuje v tomto vývoji podstatné i diskutabilní momenty a to
prostřednictvím konkrétních příkladů z historie psychologického výzkumu.
Druhý oddíl se věnuje obecným principům měření v psychologii, problémům měření v psychologii a
psychodiagnostickým metodám. Výklad k psychodiagnostickým metodám je provázen vhodnými příklady z
poradenské i klinické praxe v českém prostředí.
Třetí oddíl se zaměřuje na objasnění postupů pro tvorbu psychodiagnostických
nástrojů pro měření v psychologickém výzkumu. Vysvětluje způsoby posuzování reliability a validity v
psychometrických nástrojích, objasňuje způsoby zacházení s normalitou a normami v psychodiagnostice.
Přednáškový cyklus je provázen cvičením, které rozvíjí především dovednosti aplikace teoretických
poznatků psychometriky pro potřeby vlastního výzkumného projektu.
Poslední úprava: Prikrylová Katarína, Mgr. (29.11.2023)
|
|
||
Psychometrika je předmět povinného studijního základu, proto je v kurzu sledována docházka. Hodnocení studenta na konci semestru se odvíjí od jeho práce v kurzu na skupinovém projektu (váha 40%) a od výsledků závěrečného písemného testu (60%). V průběhu semestru zpracovávají studující skupinový projekt zaměřený na praktické osvojení postupů pro konstrukci a prověření psychometrického testu. Výsledky svého projektu na konci přednáškového cyklu (poslední týden přednáškového cyklu a první týden zk období) prezentují ostatním studujícím v kurzu a přednáěšejícím. Podmínkou pro zápis hodnocení studenta do SIS je odevzdání semestrálního projektu v písemné podobě. Jelikož je semestrální projekt koncipován jako skupinový, odevzdávají studenti z jedné skupiny projekt identický, ve kterém ale jasně vyznačí / pojmenují ty části, které sami zpracovávali. Projekt je možné po zpětné vazbě jednou přepracovat. Termín pro odevzdání skupinového projektu v ZS 2024 je 31.1.2025. Písemný projekt není možné po odevzdání opravovat. Případné revizi a úpravám projektu slouží konzultace a cvičení realizovaná v průběhu semestru. Pro písemný test jsou v průběhu zk období vypsány minimálně tři termíny. :::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: Postup pro hodnocení kurzu Psychometrika: Za test lze získat max. 36 bodů. Výsledek v testu vážíme v rámci kurzu (60%) Za projekt lze získat max.40 bodů. Výsledek projektu vážíme v rámci kurzu (40%)
Celkové vážené výsledky za test i projekt - přepočty vážených bodů na známky (max 38,4): 38,4 – 33 výborně 32-25 velmi dobře 24-19 dobře Poslední úprava: Málková Gabriela, doc. PhDr., Ph.D. (14.10.2024)
|
|
||
Předmět je vyučován ve formě přednáškového cyklu doplněného o cvičení zaměřené na přípravu semestrálního projektu. Studijní opory ke kurzu s detailním popisem četby a studijních materiálů jsou k dispozici v Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=14280 Poslední úprava: Prikrylová Katarína, Mgr. (01.01.2024)
|
|
||
Témata: 1. Uvedení do studia psychometriky (Psychometrika v historii a praxi) 2. Lidská individualita, variabilita a její projevy 3. Psychodiagnostika I. 4. Psychodiagnostika II. 5. Validita testu 6. Typy škál a principy měření, tvorba položek testu 7. Položková analýza 8. Faktorová analýza 9. Reliabilita ps. testu - předpoklady pro r., operacionalizace r. v CTT faktory ovlivňující reliabilitu 10. Reliabilita ps. testu - základní koncepty měření 11. Standardizace a normy 12. Využití moderních technologií při tvorbě psychologických testů 13. Prezentace semestrálních projektů Povinná literatura: URBÁNEK, T., DENGLEROVÁ, D., ŠIRŮČEK, J. (2011). Psychometrika: měření v psychologii. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-836-4.
CRIPPS, B. (Ed.). (2017). Psychometric testing: Critical perspectives. John Wiley & Sons. Vybrané kapitoly: s. 1- 84; 185-266. ISBN 978-1-119-18301-3. SMOLÍK, F., SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. (2014) Vývoj jazykových schopností. Praha: Grada, str. 177-217. Poslední úprava: Prikrylová Katarína, Mgr. (29.11.2023)
|
|
||
Kurz je určen výhradně studujícím 2. ročníku studijního programu TVP, a není proto možné si jej zapsat po webu. Poslední úprava: Prikrylová Katarína, Mgr. (01.01.2024)
|