PředmětyPředměty(verze: 978)
Předmět, akademický rok 2025/2026
   Přihlásit přes CAS
Filantropie a dobrovolnictví (kombinovaná forma) - YMN11FID
Anglický název: Philantropy a Volunteering
Zajišťuje: Program Studia občanské společnosti (24-KSOS)
Fakulta: Fakulta humanitních studií
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:4/8, Zk [HS]
Počet míst: neomezen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň:  
Staré označení: YMN22FID
Garant: doc. PhDr. Tereza Pospíšilová, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Tereza Pospíšilová, Ph.D.
Záměnnost : YMN01FID
Je záměnnost pro: YMN01FID
Anotace
Cílem předmětu je dát nahlédnout do tématu filantropie jako klíčového společenského fenoménu a zároveň jedné z opěrných oblastí občanské společnosti. Kurz se zaměřuje na současnost filantropie a její aktuální výzvy v mezinárodním i českém kontextu. VPředmět se věnuje dobrovolnictví a dárcovství (včetně nadací). Zaměříme se na znalost základních pojmů v obou oblastech a ovládnutí základních teoretických přístupů, které nám umožňují chápat podoby, přínosy i problémy dobrovolnictví a dárcovství.
Poslední úprava: Pospíšilová Tereza, doc. PhDr., Ph.D. (16.09.2025)
Metody výuky

Nepovinné setkání on-line v MS Teams v pátek 10. 10. 14:00- 15:00: vysvětlení koncepce kurzu, průběhu výuky, povinností, otázky a odpovědi. Link bude v kurzu v Moodlu.

Výuka probíhá formou přednášek organizovaných do dvou výukových bloků v kombinaci s aktivizačními prvky výuky.

V kombinované výuce se počítá s tím, že studující si přečtou povinnou literaturu samostatně před výukovým blokem, protože ten má smysl prohlubující – nelze převyprávět obsah všech témat v omezeném prostoru prezenční výuky.

Na začátku každého bloku výuky studenti písemně odpoví na pár otázek z povinné literatury na daný blok = minitest (15 minut). V rámci výuky proběhne zpětná vazba od vyučující a diskuse. Tyto minitesty jsou ohodnoceny a vstupují do atestace.

Poslední úprava: Pospíšilová Tereza, doc. PhDr., Ph.D. (16.09.2025)
Požadavky ke zkoušce

Minitesty v rámci bloků výuky (maximum 10 x 2, celkem 20 bodů).

Písemný test z povinné literatury a obsahu přednášek ve zkouškovém období (maximum 80 bodů).

Podmínkou atestace je příprava na setkání, aktivní účast na setkáních, splnění úkolů (ve třídě i doma).

Účast na workshopu o dobrovolnictví 14. 11. organizovaném FHS UK (prezenčně nebo online) a vypracování krátké reflexe (10 bodů) – odevzdat do Moodlu do 30. 11. 2025.

Celkem je maximálně možné získat 100 (+10) bodů; pro úspěšné absolvování je třeba získat minimálně 60 bodů. Závěrečné hodnocení: 60-74 dobře; 75-89 velmi dobře; 90-110 výborně.

Poslední úprava: Pospíšilová Tereza, doc. PhDr., Ph.D. (16.09.2025)
Sylabus

viz Sylabus v souborech zde v SIS (a též v Moodlue)

Poslední úprava: Pospíšilová Tereza, doc. PhDr., Ph.D. (16.09.2025)
Výsledky učení

Výsledky učení kurzu FAD

Znalosti

1.     Student/ka definuje pojem filantropie a vysvětlí jeho vztah k občanské společnosti.

2.     Student/ka rozliší základní právní formy neziskových organizací v ČR, zejména nadace a spolky.

3.     Student/ka popíše sociologické, ekonomické a biologické teoretické přístupy k altruismu.

4.     Student/ka vysvětlí základní typy dobrovolnictví a jejich charakteristiky.

5.     Student/ka rozliší motivace dobrovolníků v různých typech organizací.

6.     Student/ka popíše legislativní rámec dobrovolnictví v ČR.

7.     Student/ka interpretuje data o dobrovolnictví a dárcovství v ČR a porovná je s mezinárodními trendy.

8.     Studentka umí uvést několik zdrojů dat o filantropii v ČR a v zahraničí (výzkumů či výzkumných projektů, institucí)

9.     Student/ka popíše teorii daru podle Marcela Mausse a její aplikaci na současnou filantropii.

10. Student/ka vysvětlí rozdíl mezi principem daru a principem tržní směny.

11. Student/ka identifikuje hlavní výzvy filantropie ve státě sociálních služeb.

12. Student/ka vysvětlí souvislosti mezi sociálním kapitálem a dobrovolnictvím.

Dovednosti

11. Student/ka interpretuje kvantitativní data o dobrovolnictví a filantropii.

12. Student/ka aplikuje teoretické koncepty na konkrétní příklady dárcovství a dobrovolnictví.

13. Student/ka kriticky zhodnotí roli nadací v demokratické společnosti.

14. Student/ka diskutuje argumenty pro a proti daňovému zvýhodnění dárců.

15. Student/ka vyhodnotí význam a rizika filantropie jako zdroje financování neziskového sektoru.

Postoje

20. Student/ka si uvědomuje etické aspekty dárcovství a dobrovolnictví.

21. Student/ka reflektuje vlastní hodnoty ve vztahu k altruismu a filantropii.

22. Student/ka oceňuje význam dobrovolnictví pro rozvoj občanské společnosti.

23. Student/ka kriticky přistupuje k filantropii jako nástroji společenské změny.

Poslední úprava: Pospíšilová Tereza, doc. PhDr., Ph.D. (25.09.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK