|
|
|
||
Hlavním cílem kurzu je seznámit studenty s teoretickými a praktickými základy badatelské práce historika, zlepšit analytické dovednosti během práce s textem a podpořit schopnosti akademického psaní.
Teoretická rovina kurzu zahrnuje seznámení se s řadou teoretických metod a postupů historika. Velká pozornost přitom bude věnovaná kritice pramenů. Konkrétně půjde o to, jak máme číst a interpretovat písemní, primární a sekundární prameny (publikované a nepublikované, tiskoviny, literaturu a další). Během kurzu se budou rozebírat možná úskalí historikovy práce, možnost objektivity historika a objektivního přístupu ke studiu dějin, meze výpovědní hodnoty a objektivity pramenů a spolu s tím historického výzkumu, zobecnění a kauzalita historického procesu atd.
Praktická rovina kurzu zahrnuje vypracování studenty vlastního výzkumného projektu, který pak lze uplatnit v rámci budoucího diplomového nebo doktorského projektu, grantové přihlášky apod.
Poslední úprava: Marková Alena, Mgr., Ph.D. (02.10.2020)
|
|
||
Cíl předmětu: Cílem předmětu je zlepšení analytických dovedností a schopností studentů během práce s texty a prameny. Kromě toho v rámci kurzu si mají studenti připravit vlastní výzkumný projekt, kde se pokusí stanovit jasně naformulované cíle, výzkumné otázky, resp. podotázky a hypotézu, vymezit časový rámec bádání, stanovit výzkumnou metodologii, vhodné prameny a způsob jejich zpracování. Poslední úprava: Marková Alena, Mgr., Ph.D. (02.10.2020)
|
|
||
Podmínky zakončení předmětu: Student má vypracovat a prezentovat vlastní výzkumný projekt. Hodnotí se rovněž průběžná příprava studenta a aktivní účast v diskusích. Deadline odevzdání projektu: 25. ledna 2024 Poslední úprava: Marková Alena, Mgr., Ph.D. (15.10.2023)
|
|
||
Metody výuky: Kurz se skládá z přednášek a diskusí. Poslední úprava: Marková Alena, Mgr., Ph.D. (11.09.2022)
|
|
||
Sylabus (bude rozvržen do dvou přednáškových bloků):
Poslední úprava: Marková Alena, Mgr., Ph.D. (02.10.2020)
|
|
||
Relevantní literatura: Carr, E. H., What is History? Harmondsworth: Penguin Books, 1990. Croce, B., Historie jako myšlení a jako čin, Brno: CDK, 2006. Black, J., MacRaild, D. M., Studying history, Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2007. Donnelly, M., Norton, C., Doing history, Hoboken: Taylor & amp; Francis, 2012. Fajkus, B., Filosofie a metodologie vědy: vývoj, současnost a perspektivy, Praha: Academia, 2005. Renier, G. J., History: its purpose and method, London - New York: Routledge, 2016. Elton, G. R., The practice of history, Oxford – Malden - Mass.: Blackwell, 2002. Hlaváček, I., Kašpar, J., Nový, R., Vademecum pomocných věd historických, Jinočany: H&H, 2015. Howell, M. C., Prevenier, W., From Reliable Sources: An Introduction to Historical Methods, Ithaca and London: Cornell University Press, 2001. Hroch, M., Úvod do studia dějepisu, Praha: SPN, 1985. Mabbett, I. W., Writing history essays, Basingstoke – Hampshire: Palgrave Macmillan, 2016. McCulloch, G., Documentary research in education, history, and the social sciences, London - New York: Routledge Falmer, 2004. Munslow, A., Deconstructing history, New York: Routledge, 2006. Renier, G. J., History: its purpose and method, London - New York: Routledge, 2016. Šanderová, J., Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách: několik zásad pro začátečníky, Praha: Slon 2005. Topolski, J., Methodology of History, New York: Springer, 2013. Topolski, J., Narration and explanation: contributions to the methodology of the historical research, Amsterdam: Rodopi, 1990. Zwettler, O., Vaculík, J., Čapka, F., Úvod do studia dějepisu a technika historikovy práce. Brno: Masarykova univerzita, 1996.
Sociální, hospodářské, kulturní dějiny a dějiny mentalit, memory studies: Burke, P., Co je kulturní historie? Praha: Dokořán, 2011 Green, A., Cultural history, Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2008. Jindra, Z., Svátek, F., Štaif, J., Úvod do studia hospodářských a sociálních dějin. Svazek 1., O předmětu bádání, genezi a historiografii oboru, Praha: Karolinum 1997. Kozmanová, I., (ed.), Nové přístupy k metodologii hospodářských a politických dějin. Praha: Setoutbooks.cz, 2013. Landes, D. S., Tilly, Ch., (eds), History as social science, Englewood Cliffs: Prentice-Hall, 1971. Nosková, J., Biografická metoda a metoda orální historie: na příkladu výzkumu každodenního života v socialismu, Brno: Etnologický ústav AV ČR Praha - pracoviště Brno, 2014. Tilly, Ch., As sociology meets history, New York: Academic Press, 1981. Tuma, E. H., Economic history and the social sciences: problems of methodology, Berkeley: University of California Press, 1971. Radstone, S., Memory and methodology, London: Bloomsbury Academic, 2016. Vaněk, M., Mücke, P., Pelikánová, H., Naslouchat hlasům paměti: teoretické a praktické aspekty orální historie, Praha: Ústav pro soudobé dějiny AV ČR, 2007.
Online zdroje (příručky): Skovajsa, M., Příručka pro zpracování bibliografických odkazů při psaní diplomových a seminárních prací, Praha: Katedra studií občanské společnosti, FHS UK 2005. Dostupné elektronicky na interních webových stránkách FHS UK: https://hiso.fhs.cuni.cz/HISO-102-version1-prirucka_pro_zpracovani_biblio.pdf
Relevantní literatura v jiných jazycích: Cornelißen, Ch. (ed.), Geschichtswissenschaften. Eine Einführung, Frankfurt a. M., 2000. Eibach, J., Lottes, G. (eds.), Kompass der Geschichtswissenschaft: ein Handbuch, Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht, 2002. Lorenz, Ch., Konstruktion der Vergangenheit. Eine Einführung in die Geschichtstheorie, Köln: Böhlau, 1997. Topolski, J., Jak się pisze i rozumie historię. Tajemnice narracji historycznej, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie, 2008. Topolski, J., Metodologia historii, Warszawa: Państw. Wydaw. Nauk, 1984. Topolski, J., Teoria wiedzy historycznej, Poznaň: Wydawnictwo Poznańskie, 1983. Topolski, J., Wprowadzenie do historii, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie, 2009. Poslední úprava: Marková Alena, Mgr., Ph.D. (02.10.2020)
|