PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Stylistika, argumentace a literární teorie - seminář (pro kombinované studium) - YMG97PCZI
Anglický název: Composition and Literary Theory - Seminar (Distance Students)
Zajišťuje: Program Genderová studia (24-KGS)
Fakulta: Fakulta humanitních studií
Platnost: od 2014
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/5, KZ [HS]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: zrušen
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Staré označení: YMG97PCZI
Poznámka: student může plnit i v dalších letech
Garant: doc. PhDr. Blanka Knotková - Čapková, Ph.D.
Je prerekvizitou pro: YMG81PSLI
Je záměnnost pro: YMG07PCZI
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: JOSIFKO (09.01.2008)
Smyslem kurzu je zkvalitnit schopnost argumentace, formulování problému a vlastního stanoviska. Kurz je zaměřen rovnocenně na písemný i ústní projev. Písemný projev bude procvičován na konspektech z literatury zadané na přednáškách, na psaní recenze a závěrečného eseje (literární rozbor). Zvláštní pozornost bude věnována genderovému aspektu jazyka. Ústní projev bude procvičován na referátech a v řízených diskusích.
Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Blanka Knotková - Čapková, Ph.D. (11.09.2013)

 

Požadavky na atestaci:

Povinná prezence na hodinách.

Přednáška - hodnotí se závěrečný test. Bude obsahovat 6 šířeji formulovaných otázek z probrané látky (prostudovaných textů).

Seminář - hodnotí se průběžné úkoly, a to: 1 konspekt (vyberte si mezi: Fetterley, Pratt, Cixous a Mohanty) - odevzdat na 2. bloku; motivační esej (odevzdat na 2. bloku); rozbor pohádky nebo manipulativního textu (odevzdat na 3. bloku); 1 konspekt z některého volitelného textu (odevzdat na 4. bloku), a závěrečná seminární práce (odevzdat do konce ledna 2014). Hlavní důraz spočívá na závěrečné práci, rozhoduje o známceza seminář ze 75%. Známku může (okrajověji) ovlivnit i včasnost odevzdávání.

Konzultační hodiny vyučující:

čtvrtek 14.00-15.30

 

Témata 1. bloku 

Pojmy gender, feminismus, literatura, interpretace. Zasazení feministických literárních teorií do kontextu vývoje euroamerické literární teorie 20. století a do vývoje feministického myšlení. Vnitřní a vnější zkoumání literatury podle Reného Welleka (Teorie literatury). Text jako struktura a systém. Význam kontextu pro feministickou literární kritiku (auto/biografie). Literární kánon jako produkt mocenských diskursů a jeho feministická kritika. Političnost literatury (Pam Morris; Judith Fetterley: "Introduction on the politics of literature"). "Ženské" a feministické čtení (Pam Morris: Literatura a feminismus). Periodizace ženského a feministického psaní (Elaine Showalter: "Pokus o feministickou poetiku".

Stylistika odborného textu: jak psát konspekt; jak psát odborný esej; jak psát recenzi. Co je to plagiátství. Základy řečnického projevu. Strukturovaná diskuse. Genderová perspektiva textu a ústního projevu.

 

Témata 2. bloku

Archetypální vzorce a kontexty literatury psané ženami a jejich diskursivní přesahy. Pojmy archetyp a stereotyp (Annis Pratt: Archetypal patterns of women's fiction).

Strukturovaná diskuse na zvolené téma. Genderová perspektiva textu a ústního projevu. Genderová analýza pohádky,

 

Témata 3. bloku

 Vybrané proudy feministické literární teorie: francouzská psychoanalytická škola (H. Cixous, L. Irigaray).

 Genderová analýza zvoleného manipulativního či mediálního textu (diskursivní analýza).

 

Témata 4. bloku - 4.1.

Postkoloniální feministická literární kritika - autorky asijského původu (Mohanty: "Under Western Eyes"; představení některých konceptů G. Ch. Spivak).Postkoloniální feministická literární kritika- autorky severo- a jihoamerického původu (bell hooks - "Where We Stand: Class Matters"; Gloria Anzaldúa). Feministická naratologie (Susan Lanser, Soňa Nováková).

Genderová analýza povídky.

 

Zadání na jednotlivé bloky:

Na 1. blokzopakovat Morris, Showalter (zadáno na přijímací zkoušky);  přečíst příručku Stylistika, argumentace a akademické psaní (VĚNUJTE POZORNOST PROBLEMATICE PLAGIÁTORSTVÍ). Přečíst úvodní studii publikace Tváří v tvář.

Na 2. blok: Přečíst Judith Fetterley, Annis Pratt (oba texty v souborech): Introduction + 9. kapitola. Na vybrané krátké pohádce (všem známé) ústně spatra demonstrovat nástroje genderové analýzy podle dosud prostudovaných teoretických textů, zejména podle Pratt a Fetterley. Napsat motivační esej v rozsahu cca 2 NS na téma "Proč studuji gender", odevzdat konspekt z vybraného povinného textu (viz výše).

Na 3. blok: Přečíst H. Cixous ("Smích Medusy"), L. Irigaray (text "The Sex Which is not One"). Připravit si analýzu mediálního či jakéhokoliv jiného textu, který svým charakterem "manipuluje". Doporučuji samotný text přinést a zpracovat si poznámky na papír k prezentaci při setkání. Písemně odevzdat rozbor pohádky nebo manipulativního textu.

Na 4. blok: Vybrat si k genderové analýze buď příběh z Démonových povídek nebo povídku Sunday in the Park (viz Soubory) a ústně ji prezentovat. Přečíst: Susan Lanser, Soňa Nováková; Ch. T. Mohanty; vybraná kapitola z bell hooks. Písemně odevzdat konspekt z vybraného volitelného textu.

 

POŽADAVKY na závěrečnou práci:

- text k rozboru: povídka nebo pohádka v českém nebo anglickém jazyce (min. a max. rozsah - 5-50 stran, doporučený rozsah - 15-30). VÝBĚR TEXTU JE TŘEBA PŘEDEM ZKONZULTOVAT s BKČ nebo TJK.

- rozsah6-8 NS (bez bibliografie)

- struktura: úvod, teoretická východiska, vlastní analýza (NE deskripce), závěr, bibliografie

- teorie a analýza textu musí být propojena: na uvedené teoretické texty z první teoretické části se musí odkazovat i v části analytické

- minimální požadavky na bibliografii: využití alespoň pěti odborných textů

- bibliografie a odkazování podle formálních požadavků v příručce Stylistika, argumentace a akademické psaní

- hodnotí se formální i obsahová stránka

 

Doporučená východiska genderové analýzy literárního textu:

1. Jak je konstruován gender (např. esencialisticky, dichotomně, jako kategorie fixní, vnitřně homogenní, atd.).

2. Jak je konstruována sexualita (viz zejm. Irigaray)

3. Jak jsou konstruovány obrazy ženských a mužských postav (Pratt, Morris)

4. Jak je konstruována moc (Morris, Fetterley, Showalter)

5. Jak jsou konstruovány vztahy mezi gendery (uvnitř i navzájem ? např. Cixous)

6. Jak je konstruována narace příběhu z genderového hlediska (Lanser, Nováková)

 

Tematické okruhy ke studiu:

 1) Pojmy gender, feminismus, literatura, interpretace.Zasazení feministických literárních teorií do kontextu vývoje euroamerické literární teorie 20. století a do vývoje feministického myšlení.

2) Vnitřní a vnější zkoumání literatury podle Reného Welleka (Teorie literatury). Text jako struktura a systém. Význam kontextu pro feministickou literární kritiku (auto/biografie).

3) Literární kánon jako produkt mocenských diskursů a jeho feministická kritika. "Ženské" a feministické čtení (Pam Morris: Literatura a feminismus; Jonathan Culler: "Reading as a woman"). Političnost literatury (Judith Fetterley: "Introduction on the politics of literature").

4) "Ženské" a feministické psaní a jeho periodizace (Elaine Showalter: "Pokus o feministickou poetiku").

5) Archetypální vzorce a kontexty literatury psané ženami a jejich diskursivní přesahy. Pojmy archetyp a stereotyp (Annis Pratt: Archetypal patterns of women's fiction).

6) Feministická naratologie (Susan Lanser: "Toward a Feminist Narratology").

7) Vybrané proudy feministické literární teorie: francouzská psychoanalytická škola (H. Cixous, L. Irigaray, J. Kristeva).

8) Vybrané proudy feministické literární teorie: Postkoloniální feministická kritika (G. C. Spivak, Ch. T. Mohanty, G. Anzaldúa, bell hooks).

 

Povinná literatura:

Morris, Pam. 2000. Literatura a feminismus. Brno: Host. Vybrané stránky 1-103.

Showalter, Elaine. 1998. "Pokus o feministickou poetiku." In: Oates-Indruchová, Libora (ed.): Dívčí válka s ideologií. Praha: SLON, str. 209-234.

Warhol, Robyn R.; Herndl, Diane Price (ed.). 1991. Feminisms. Rutgers University Press. Vybrané kapitoly (viz sylabus a zadání na hodinách).

Renzetti, C. M. - D. J. Curran. 2003. "Velcí komunikátoři: Jazyk a média." In: Ženy, muži a společnost. Praha: Univerzita Karlova v Praze Nakladatelství Karolinum, str. 173-211.

Mohanty, Chandra Talpade. 2003. "Under Western Eyes: Feminist Schoparship and Colonial Discourses." In: Feminism Without Borders. New Delhi: Zubaan, an associate of Kali for Women, str. 17-42.

Knotková-Čapková, Blanka a kol.. 2007. Stylistika, argumentace a akademické psaní. Praha: FHS UK v Praze.

Knotková-Čapková, Blanka a kol. 2010. Tváří v tvář. Gender jako metodologická kategorie literárních analýz. Praha: Gender Studies, o.p.s.

 

Další doporučená literatura:

gitA černá na bílé aneb Vidět svět různorodě. Komentovaný výběr z genderově citlivé žurnalistiky/příručka pro mediální výchovu. 2008. Sestavily Tamara Nováková a Magdalena Hort. Praha: gitA, Genderová informační a tisková agentura o.s.

Knotková-Čapková, Blanka a kol. 2011. Mezi obzory. Gender v interdisciplinární perspektivě. Praha: Gender Studies, o.p.s.

Pegues, Dagmar - Kynčlová, Tereza (eds.). 2011. Cesta Amerikou. Antologie povídek regionálních spisovatelek. Brno: Host.

Oates-Indruchová, Libora. 2008. Ženská literární tradice a hledání identit. Praha: SLON

Selten, Raman. 1991. Feminist Literary Theories. Harlow and New York: Longman Group LTD.

Wellek, René - Austin Warren. 1996. Teorie literatury. Olomouc: Votobia.

Valdrová, Jana. 2004. "Ženská a mužská role v jazyce." In: ABC feminismu. Brno: NESEHNUTÍ, str. 9-16.

Ročenky Katedry genderových studií

 

 

 

Vstupní požadavky
Poslední úprava: JOSIFKO (09.01.2008)

povinný kurz pro 1. ročník magisterského studia genderu

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK