Předmět poskytne studentům základní orientaci ve znalostech v oblasti zážitkové pedagogiky. Prožitkovou situaci předmět představí jako didaktický prostředek ve školní i volnočasové práci. Pracuje s provázaností s OSV, artefiletikou a dramatickou výchovou. Teoretické znalosti naváže na praktické zkušeností studentů z aktivit využívajích zážitek jako prostředek výchovy.
Poslední úprava: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (29.01.2021)
Aim of the Course: To classify the system of the experience pedagogy, including aesthetic experience and drama, in connection with art therapy and drama therapy as a source. To draw theoretical knowledge from practical - i.e. experience programs with the students and simultaneously to create a methodological basis for future practice of the students. An additional aim of this form of courses is the creation of well working team (to establish confidence and principles of cooperation, etc. by knowing myself and others) and simultaneously personality development of students.
Poslední úprava: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (21.01.2018)
Cíl předmětu -
Předmět poskytne studentům oboru základní orientaci ve znalostech v oblasti zážitkové pedagogiky. Prožitkovou situaci předmět představí jako didaktický prostředek ve školní i volnočasové práci. Pracuje s provázaností s OSV, artefiletikou a dramatickou výchovou. Teoretické znalosti naváže na praktické zkušeností studentů z aktivit využívajích zážitek jako prostředek výchovy. Seznámí studenty s pojmy zážitkové pedagogiky, s cíli a prostředky, metodami výchovy zážitkem ve vazbě na OSV, DV, artefiletiku.
Poslední úprava: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (29.01.2021)
To introduce terms, aims and means of the teorie of experience pedagogy and practice of methods.
Poslední úprava: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (30.10.2019)
Literatura -
Franc,D., Zounková,D., Martin,A. (2007): Učení zážitkem a hrou, Brno: Compruter Press.
Jirásek, I. (2004). Zážitková pedagogika. Gymnasion: časopis pro zážitkovou pedagogiku, 1. Praha: PŠL
Kasíková,H. (1997).Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha : Portál
•Belz, H.; Siegrist, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál, 2009 (dotisk).
•Csikszentmihalyi, M. (1996).O štěstí a smyslu života. Praha: NLN
•Hanková,Z. (2008).Kooperace jako prostředek i cíl. In Starý, K. a kol. Pedagogika ve škole. Praha: Portál
•Kolář, J.; Nehyba, J.; Lazarová, B.; Knotová, D. (2011) Zkušenostně reflektivní učení v přípravě sociálních pedagogů In Kvalita ve vzdělávání: Sborník z 20. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu
•Belz, H.; Siegrist, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál, 2009 (dotisk).
•Csikszentmihalyi, M. (1996).O štěstí a smyslu života. Praha: NLN
•Hanková,Z. (2008).Kooperace jako prostředek i cíl. In Starý, K. a kol. Pedagogika ve škole. Praha: Portál
•Kolář, J.; Nehyba, J.; Lazarová, B.; Knotová, D. (2011) Zkušenostně reflektivní učení v přípravě sociálních pedagogů In Kvalita ve vzdělávání: Sborník z 20. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu
•Slavík, J. (1997). Od výrazu k dialogu ve výchově: artefiletika. Praha: Univerzita Karlova.
•Slavík, J. (2006). Výtvarný výraz – nástroj arteterapie. Arteterapie (časopis České arteterapeutické asociace), 2006, 4, č. 12 (prosinec), s. 7 – 19.
•Valenta, J.(1997). Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Agentura Strom.
Poslední úprava: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (30.10.2019)
Požadavky ke zkoušce
účast na výuce, seminární práce, kromě řádného termínu jsou možné dva opravné; v podmínkách distanční výuky bude předmět realizován kombinací on-line výuky a reflektovaných úkolů, které budou východiskem seminární práce
Poslední úprava: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (28.01.2021)
Sylabus -
Obsah kurzu:
pojetí pojmu zážitková pedagogika (učení, výuka, holistická výchova)
cíle výchovy prožitkem
didaktické postupy (motivace, prožitek a jeho reflexe jako příležitost k učení)
hra - život jako, reflexe
osobnostní rozvoj, komfortní zóna, typy inteligence, zkušenostní učení, flow
skupina, skupinová dynamika
kooperace, kompetice
determinace volby prostředků (pro koho, pro jaký cíl, okolnosti), dramaturgie