|
|
|
||
Předmět je zaměřen na didaktiku tělesné výchovy a metodiku výuky atletiky na ZŠ a SŠ. V praktické části v první polovině semestru se studenti seznamují s vlastním vedením nácviku vybraných atletických disciplín (vedou hodinu se spolužáky), v druhé polovině semestru se výuko koná v tělocvičně a je zaměřena na průpravné hry.
V rámci přednášek se studenti seznámí s dovednostmi a poznatky pro zařazování a řízení pohybových aktivit a tělesné výchovy v režimu ZŠ a SŠ a dále s ontogenezí motoriky, formami, metodami a postupy organizace v tělesné výchově. Součástí předmětu jsou také základní informace k: osobnosti učitele tělesné výchovy, tělesné kultuře, kinantropologii, problematice sportovního tréninku jako sociokulturních jevů z pohledu formování didaktických koncepcí. Posluchači budou také seznámeni s postavením tělesné výchovy a sportu v kulturním vývoji lidstva a jejich měnící se role v různých společensko-historických podmínkách.
Poslední úprava: Suchý Jiří, doc. PhDr., Ph.D. (18.09.2023)
|
|
||
Studující rozvíjí metodiku a předvedou správné použití jednotlivých atletických disciplín na ZŠ a SŠ. V rámci přednášek studující rozvíjí kompetence v oblasti dovedností, znalostí pro klasifikaci a řízení pohybových aktivit a tělesné výchovy na ZŠ a SŠ. Vyučující vysvětlí a předvede ontogenezí pohybových dovedností, formy, metody a postupy organizace v tělesné výchově. Studenti budou schopni používat základní didaktickou terminologii osobnosti učitele tělesné výchovy, tělesné kultuře, kinantropologii, problematice sportovního tréninku jako sociokulturního fenoménu z hlediska utváření didaktických pojmů. Studující budou schopni identifikovat postavení tělovýchovy a sportu v kulturním vývoji lidstva a jejich měnící se rolí v různých společensko-historických podmínkách. Poslední úprava: Suchý Jiří, doc. PhDr., Ph.D. (16.09.2024)
|
|
||
Celková časová zátěž studenta 135,0 Přímá výuka Příprava na výuku Plnění předmětu Poslední úprava: Suchý Jiří, doc. PhDr., Ph.D. (07.09.2023)
|
|
||
Rámcový vzdělávací program základního vzdělávání. www.vuppraha/ramcovy.cz BOSÁK, E. a kol. Stručný přehled vývoje sportovních odvětví v Československu I-III. Praha: Olympia, 1969. DLOUHÝ, M. Rozvoj pozornosti a výkonové motivace u mládeže se sluchovým postižením prostřednictvím intervenčního pohybového programu. Praha: Univerzita Karlova, 2011. DOVALIL, J. a kol. Výkon a trénink a ve sportu. Praha: Olympia, 2012. ISBN: 978-8073-7632-68. DOVALIL, J., CHOUTKA, M., SVOBODA, B., RYCHTECKÝ, A., HAVLÍČKOVÁ, L., PERIČ, T., SUCHÝ, J. Lexikon sportovního tréninku, Praha: Karolinum, 2008, ISBN: 978-80-246-1404-5. DVOŘÁKOVÁ, H. Didaktika tělesné výchovy a dětí s hendikepy. Praha: Univerzita Karlova, 2000. ISBN: 80-7290-005-6. DVOŘÁKOVÁ, H. a kol. Tělesná výchova na 1. stupni základní školy. Praha: Karolinum, 2017. ISBN: 978-80-246-3308-4. FIALOVÁ, L. Aktuální témata didaktiky. Školní tělesná výchova. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1854-8. FIALOVÁ, L., FLEMR, L., MARÁDOVÁ, E., MUŽÍK, V. Vzdělávací oblast Člověk a zdraví v současné škole. Praha: Karolinum, 2015. ISBN: 978-80-246-2885-1. HODAŇ, B. Úvod do teorie tělesné kultury. Olomouc: UP, 2000. HOGENOVÁ, A. a kol. Pohyb a tělo. Praha: Karolinum, 1998. ISBN: 80-7184-580-9. HRABINEC, J. a kol. Tělesná výchova na 2. stupni základní školy. Praha: Karolinum, 2017. ISBN: 978-80-246-3625-2. JANSA, P. Pedagogika sportu, Praha: Karolinum, 2018. ISBN: 978-80-246-3986-4. JEŘÁBEK, P. Atletická příprava - děti a dorost. Praha: Grada, 2008. KOLEKTIV AUTORŮ. Český olympismus - 100 let. Praha: Olympia, 1999. ISBN: 80-7033-579-3. KOTLÍK, K., JANSA, P., SUCHÝ, J. Stoleté výročí pedagogiky sportu, Česká kinantropologie 26(1-2), 2022, 63-70. KOVÁŘ, K. a kol. Aktivní škola, inspirace pro podporu pohybových aktivit žáků (metodická doporučení), Praha, ČSI, 2023. ISBN 978-80-88492-37-5. Dostupné: https://csicr.cz/CSICR/media/Prilohy/2023_p%c5%99%c3%adlohy/Dokumenty/MD_Aktivni-skola_Inspirace-pro-podporu-pohybovych-aktivit.pdf KÖSSL, J., KROUTIL, F. a kol. Malá encyklopedie olympijských her. Praha 1982. KÖSSL, J., ŠTUMBAUER, J., WAIC, M. Vybrané kapitoly z dějin tělesné kultury I. - III. (druhé vydání). Praha: UK FTVS, 1999. ISBN: 80-7184-608-2. KÖSSL, J. KRÁTKÝ, F. MAREK, J. Dějiny tělesné výchovy II. (1848 do současnosti). Praha: Olympia, 1986. KÖSSL, J., ŠTUMBAUER, J., WAIC, M. Vybrané kapitoly z dějin tělesné kultury I. – III. (druhé vydání). Praha: FTVS UK, 1999. ISBN: 80-7184-605-2. KRÁTKÝ, F. Dějiny tělesné výchovy I. Praha: Olympia, 1974. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002. ISBN: 80-7178-631-4. RICHTER, CH. Konzepte für den Schulsport in Europa: Bewegung, Sport und Gesundheit. Aachen: Mayer & Mayer, 2006. ISBN: 978-3-89899-225-1. SIEDENTOP, D. Introduction to physical education, fitness, and sport. 2006, New York: McGraw-Hill. ISBN: 9780078095771. SUCHÝ, J. a kol. Tělesná výchova a sport a jeho materiální zázemí jako formující prostředí, Česká kinantropologie 26(3-4), 2022. TUPÝ, J. Analýza školních vzdělávacích programů pro základní vzdělávání. Podkladová studie pro potřeby revize RVP ZV. 2021. Praha: Národní pedagogický institut ČR, 2022. Dostupné: https://www.npi.cz/images/revize/NPI_Analyza_SVP_2022.pdf TUPÝ, J. Průvodce tvorbou učebních osnov Tělesné výchovy ve ŠVP (část 5.: Rozpracování očekávaných výstupů do UO Tělesné výchovy. Dostupné: https://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/1315/pruvodce-tvorbou-ucebnich-osnov-telesne-vychovy-ve-svp-br-5.-cast-.html TUPÝ, J. Tvorba kurikulárních dokumentů v České republice. Historicko-analytický pohled na přípravu kurikulárních dokumentů pro základní vzdělávání v letech 1989–2017. Brno: Munipress, 2018. 978-80-210-8998-3. VILÍMOVÁ, V. Didaktika tělesné výchovy. Brno: Masarykova univerzita, 2009. 978-80-210-4936-9 VLÁDA ČR. Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů. 2004, 2021. Dostupné: ZEMÁNKOVÁ, M., VYSKOTOVÁ, J. Cvičení pro hyperaktivní děti, speciální pohybová výchova. 2010, Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3278-7. Poslední úprava: Suchý Jiří, doc. PhDr., Ph.D. (18.09.2024)
|
|
||
Praktická část: 1. nácvik sprintů 2. nácvik skoků 3. nácvik hodů a vrhů 4: cvičení na rozvoj vytrvalosti 5. atletické hry s netradičním náčiním 6. rozbor metodických výstupů Teoretická část: 1. metodické řady pro náscvik nízkého startu, běhu na 60m, štafet. Nejčastější chyby v nácviku sprintů, videorozbor. 2. metodické řady pro nácvik skoku dalekého, skoku vysokého, skoku o tyči. Nejčastější chyby v nácviku skoků, videorozbor. 3. metodické řady pro nácvik hodů (kriketový míček, koule, granát, oštěp, disk). Nejčastější chyby v nácviku hodů, videorozbor. 4. pohybové hry v atletice 5. pravidla atletiky I 6. pravidla atletiky II Teoretická část obecné didaktiky: 1. pohyb člověka, kinantropologie. Základní pojmy. Hypokineze. 2. didaktika školní tělesné výchovy, její postavení v soustavě věd a její vymezení v Rámcových vzdělávacích programech, metody výzkumu v didaktice školní tělesné výchovy. 3. pohyb a osobnost dítěte; pohybové režimy nejen ve školní tělesné výchově. 4. ontogeneze motoriky, motorické učení, formy, metody, postupy, organizace v tělesné výchově. 5. osobnost učitele tělesné výchovy 6. dějiny tělesné kultury Poslední úprava: Suchý Jiří, doc. PhDr., Ph.D. (12.08.2024)
|
|
||
Praktická část: metodický výstup - nácvik vybrané atletické disciplíny; aktivní účast na praktické výuce (akceptována 1 absence) Teoretická část: prezentace, zkouška Poslední úprava: Suchý Jiří, doc. PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Studující používá správnou metodiku výuky jednotlivých atletických disciplín na ZŠ a SŠ. Ovládá kompetence v oblasti dovedností, znalostí pro klasifikaci a řízení pohybových aktivit a tělesné výchovy na ZŠ a SŠ. Vysvětlí a a předvede formy, metody, postupy organizace v tělesné výchově. Poslední úprava: Suchý Jiří, doc. PhDr., Ph.D. (16.09.2024)
|