|
|
||
Cílem kurzu je seznámit studenty s problematikou výuky produktivních a receptivních řečových dovedností v ruském jazyce v kontextu výuky ruštiny v českém školním prostředí. Důraz je kladen především na utváření praktických dovedností studentů efektivního využívání jednotlivých technik, které vedou k formování dovedností v samostatném ústním a písemném projevu žáků v ruském jazyce na základních a středních školách.
Poslední úprava: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (28.08.2024)
|
|
||
Studující - se seznámí s problematikou výuky a hodnocení řečových dovedností v ruském jazyce žáků na základních a středních školách v ČR. Poslední úprava: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (05.09.2024)
|
|
|||||||||||||||||||||||
Poslední úprava: Liptáková Zuzana, PaedDr., Ph.D. (25.04.2021)
|
|
||
Podmínky pro splnění předmětu: 1. aktivní účast na seminářích - tolerují se max. 3 absence za semestr, 2. průběžné plnění všech zadaných úkolů v zadaném termínu, úkoly jsou uvedeny v Moodle https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7729, termín odevzdání první části portfolia (úkoly k produktivním řečovým dovednostem) do 24.11.2024, termín pro odevzdání druhé části portfolia (úkoly k receptivním řečovým dovednostem) do 17.12.2024. Po schválení kvality portfolia uděluje vyučující zápočet, který je podmínkou pro konání zkoušky, 3. splnění zkouškového testu, minimální úroveň pro splnění je 70 % + ústní část. Poslední úprava: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (28.08.2024)
|
|
||
AKIŠINA, А. А., KAGAN, О. Е. Učimsja učiť. Moskva : Russkij jazyk, 2010. ISBN 978-5-88337-044-0. BELJAJEVA, G. V., SIVENKO, L. S., ŠIPICO, L. V. Pišem pravil´no. 2. vyd. Moskva : Russkij jazyk – Kursy, 2011. ISBN 978-5- 88337-083-9. FEDOTOVA, N. L. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. Sankt-Petěrburg : Zlatoust, 2013. ISBN 978-5-86547-684-9. JELÍNEK, S., PURM, R., VESELÝ, J. Didaktika ruského jazyka : vybrané kapitoly. Hradec Králové : Gaudeamus, 2003. ISBN 80-7041-174-0. LEONŤJEV, A. A. Metodika. Moskva : Russkij jazyk, 1988. ISBN 80-200-00057-2. RADA EVROPY. Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Olomouc : Univerzita Palackého, 2002. ISBN 80-244-0404-4. ROZANOVA, S. P. Prepodavateljam RKI. Sto sorok cem poleznych voprosov. Moskva : Flinta, 2015. ISBN 978-5-9765-2043-1. ROZBOUDOVÁ. L. Sovremennaja didaktika russkogo jazyka kak vtorogo inostrannogo: rečevyje umenija. Praha : Karolinum, 2020. ISBN978-80-246-4635-0. ŠČUKIN, A. N. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. 2. vyd. Moskva : Vysšaja škola, 2010. ISBN 978-5-06-006231-1. ŠIBKO, N. L. Obščije voprosy metodiki prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. Sankt-Peterburg : Zlatoust, 2014. ISBN 978-5-86547-736-5. Poslední úprava: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (23.08.2021)
|
|
||
Tematické okruhy ke zkoušce: 1. Vztahy mezi řečovými dovednostmi a jazykovými prostředky 2. Požadavky na ovládání řečových dovedností v kurikulárních dokumentech a jejich realizace v současných učebnicích RJ 3. Výuka mluvení 4. Výuka psaní 5. Výuka čtení 6. Výuka poslechu 7. Koncepce společné části maturitní zkoušky z ruského jazyka a její hodnocení 8. Využití didaktických prostředků při nácviku řečových dovedností Zkouška má písemnou a ústní část. Minimální úspěšnost pro absolvování ústní části je 70 %, úspěšné složení písemné zkoušky je podmínkou k absolvování ústní části zkoušky. Písemná a ústní část zkoušky se skládá v jeden den. Poslední úprava: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (23.08.2021)
|
|
||
1. Druhy řečové činnosti, vztahy mezi jednotlivými řečovými dovednosti. 2. Pojetí a požadavky k řečovým dovednostem ve Společném evropském referenčním rámci pro jazyky, v Rámcových vzdělávacích programech a dalších pedagogických dokumentech. 3. Lingvistické a psychologické základy osvojování produktivních řečových dovedností. 4. Výuka ústního projevu – metodická pravidla, metodické chyby, typologie cvičení, kontrola a hodnocení ústního projevu žáků. 5. Výuka písemného projevu – metodická pravidla, metodické chyby, typologie cvičení, kontrola a hodnocení písemného projevu žáků. 6. Kontrola a hodnocení ústního a písemného projevu žáků při státní maturitní zkoušce z ruského jazyka. 7. Využití didaktických pomůcek a didaktické techniky pro rozvoj produktivních řečových dovedností. 8. Lingvistické a psychologické základy osvojování receptivních řečových dovedností. 9. Výuka poslechu s porozuměním - metodická pravidla, metodické chyby, typologie cvičení a druhy textů, kontrola a hodnocení poslechu s porozuměním. 10. Výuka čtení s porozuměním – metodická pravidla, metodické chyby, typologie cvičení a druhy textů, kontrola a hodnocení čtení s porozuměním. 11. Výběr textů pro poslech a čtení s porozuměním, práce s textem. 12. Využití didaktických pomůcek a didaktické techniky pro rozvoj receptivních řečových dovedností. Poslední úprava: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (28.08.2024)
|
|
||
https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7729 Poslední úprava: Konečný Jakub, PhDr., Ph.D. (03.08.2019)
|
|
||
Studující - popíše druhy řečové činnosti a vysvětlí vzájemné vztahy mezi nimi, - vysvětlí pojetí a požadavky k řečovým dovednostem ve Společném evropském referenčním rámci pro jazyky, v Rámcových vzdělávacích programech a dalších pedagogických dokumentech, - vysvětlí lingvistické a psychologické základy osvojování produktivních řečových dovedností, - vyjmenuje a vysvětlí metodická pravidla a způsoby výuky jednotlivých řečových dovedností, přičemž vše demonstruje na konkrétních příkladech z učebnic a na vlastních výukových materiálech, - zná typologii cvičení rozvoje jednotlivých řečových dovedností a sám je umí vytvářet, - zná principy a způsoby hodnocení jednotlivých řečových dovedností, - vybírá vhodné texty k rozvoji řečových dovedností příslušné úrovně komunikační kompetence a vytváří k nim vhodná zadání, - ovládá techniky práce s textem jako prostředkem rozvoje řečových dovedností, - využívá vhodné didaktické pomůcky a didaktickou techniku pro rozvoj řečových dovedností. Poslední úprava: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (05.09.2024)
|