PředmětyPředměty(verze: 957)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Školní psychologie - OPNP3Q301A
Anglický název: School Psychology
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, KZ [HT]
Počet míst: 35 / 35 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. et Mgr. Olga Kučerová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. et Mgr. Olga Kučerová, Ph.D.
Prerekvizity : OPNP3Q103A
Anotace
Kurz je koncipován tak, aby studenti a studentky vysvětlili teoretická východiska školní psychologie, které následně je aplikovali do školní praxe. Cíl předmětu: studenti/studentky vysvětlí teoretické základy školní psychologie a aplikují je na složitou síť vztahů, kterou je instituce školy. Identifikují instituci školy jako systém vztahů, které představují žák, učitel, ŠPP, ředitel, rodič. Absolventi/absolventky tohoto kurzu rozlišují poskytovatele školních poradenských služeb. Definují roli školního poradenského pracoviště a školního psychologa, vyjmenují jeho aktivity a možnosti spolupráce s dalšími odborníky/institucemi. Orientuje se v preventivních a diagnostických aktivitách školního psychologa. Navrhnou vhodnou intervenční strategii pro řešení problémů ve školní praxi. V kurzu se budeme věnovat těmto tématům: 1) Instituce školy – vnitřní a vnější síť školy, legislativní ukotvení. 2) Historický vývoj školní psychologie vs. současný stav – profesní organizace, odborné časopisy. 3) Školní poradenské pracoviště – jeho složení, odborné činnosti, spolupráce mezi členy. 4) Školní psycholog – specifika psychologické práce ve škole, legislativa, etický kodex. 5) Diagnosticka na půdě školy – kvalitativní metody, testování, screeningová vyšetření, dynamická diagnostika, kazuistiky. 6) Práce se žákem – krizová intervence, prevence SPU, typy zakázek, žák s odlišným mateřským jazykem, žák s poruchou chování. 7) Práce se třídou – diagnostika klimatu třídy, metody práce se třídou, spolupráce s třídním učitelem, šikana. 8) Škola a rodina – vedení rozhovoru s rodiči, styly výchovy, spolupráce školy a rodiny. 9) Kariérní poradenství 10) Škola a další instituce – spolupráce ŠPP a ŠPZ, možnosti spolupráce škola OSPOD.
Poslední úprava: Kučerová Olga, Mgr. et Mgr., Ph.D. (01.02.2020)
Cíl předmětu

Student/ka bude schopen/na vysvětlit hlavní teoretické koncepty školní psychologie a jejich význam pro praxi.

Student/ka identifikuje a analyzuje dynamiku vztahů mezi žáky, učiteli, školním poradenským pracovištěm (ŠPP), ředitelem a rodiči v rámci školní instituce.

Student/ka rozliší různé poskytovatele školních poradenských služeb a specifikuje roli školního psychologa, jeho aktivity a možnosti spolupráce s dalšími odborníky a institucemi.

Student/ka bude schopen/na aplikovat preventivní a diagnostické metody, včetně kvalitativních a kvantitativních diagnostických nástrojů, screeningových vyšetření a dynamické diagnostiky.

Student/ka vytvoří vhodné intervenční strategie pro řešení problémů ve školním prostředí, včetně krizové intervence, prevence specifických poruch učení a práce s žáky s různými potřebami.

Poslední úprava: Kučerová Olga, Mgr. et Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Literatura
 

BRAUN, Richard, Dana MARKOVÁ a Jana NOVÁČKOVÁ. Praktikum školní psychologie. Praha: Portál, 2014. ISBN 9788026201762.

HADJ-MOUSSOVÁ, Zuzana. Intervence: pedagogicko-psychologické poradenství III. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-146-x.

HADJ-MOUSSOVÁ, Zuzana. Pedagogicko-psychologické poradenství I: vybrané problémy. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7290-215-6.

KUCHARSKÁ, Anna, Daniela POKORNÁ a Jana MRÁZKOVÁ. Třístupňový model péče (3MP) ve školách zapojených v projektu RAMPS-VIP III. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, 2014. ISBN 978-80-7481-037-4.

 

ŠTECH, Stanislav a Jana ZAPLETALOVÁ. Úvod do školní psychologie. Praha: Portál, 2013. ISBN 9788026203681.

MATĚJČEK, Zdeněk a Jarmila KLÉGROVÁ. Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: Portál, 2011. ISBN 9788026200000.

MARTANOVÁ, Veronika, Barbara JANÍKOVÁ a Tereza DANĚČKOVÁ. Učební texty ke specializačnímu studiu pro školní metodiky prevence. Praha: Centrum adiktologie Psychiatrické kliniky 1. lékařské fakulty a VFN, Univerzita Karlova, 2007. ISBN 978-80-254-0525-3

VÁGNEROVÁ, Marie. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 8024610744.

Poslední úprava: Kučerová Olga, Mgr. et Mgr., Ph.D. (01.02.2020)
Požadavky ke zkoušce

Pro úspěšné splnění tohoto kurzu je nutná 70 % účast na seminářích odevzdávání průběžných úkolů a splnění testu (alespoň 70% úspěšnost)

Poslední úprava: Kučerová Olga, Mgr. et Mgr., Ph.D. (12.10.2022)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK