PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Didaktika francouzského jazyka III - OPNF4F032A
Anglický název: French Language Didactics III
Zajišťuje: Katedra francouzského jazyka a literatury (41-KFJL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 16 / 10 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. Aline Germain-Rutherford
Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D.
doc. Jana Bírová, Ph.D.
Vyučující: prof. Aline Germain-Rutherford
Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D.
Prerekvizity : OPNF4F022A
Anotace -
Cílem předmětu je prohloubit připravenost studentů na samostatné vedení hodin včetně jejich plánování a zpětné evaluace. V návaznosti na předchozí předmět Didaktika francouzského jazyka II student zdokonalí své dovednosti pomocí analýz reálných výukových situací, navrhováním alternativních řešení a zpracováním vhodného didaktického materiálu. Student bude schopen adekvátně reagovat na rozmanité edukační kontexty výuky FLE, včetně zapojení herních a dramatických prvků či alternativních pedagogických postupů pro různá publika. Pozornost je zároveň věnována úvodu do vedení výzkumu v oblasti výuky jazyka: student bude schopen navrhnout, realizovat a hodnotit svůj vlastní výzkumný projekt. V ZS 2023 se bude výuky soustředit na řečové (komunikační) dovednosti a jejich rozvoj pro středoškolské publikum (vzhledem k zaměření oborové praxe). Nově se v kurikulu objevuje práce s nástroji AI pro rozvoj řečových dovedností.
Poslední úprava: Klinka Tomáš, Mgr., Ph.D. (07.09.2024)
Cíl předmětu

Student prohlubuje svou připravenost na samostatné vedení hodin včetně jejich plánování a zpětné evaluace s ohledem na nejnovější metodické přístupy a výzkumy v oblasti didaktiky jazyků a na různorodá specifika výukových kontextů.

Student analyzuje reálné výukové situace, navrhuje alternativních řešení a zpracovává vhodný didaktický materiálu.

Student analyzovuje a aplikuje základní principy plurilingvismu, interkulturality a akčního přístupu při navrhování, realizaci a hodnocení současných výukových postupů ve výuce jazyků, a to tak, aby podporovaly inkluzivní výuku zaměřenou na žáka.

Student se orientuje ve výzkumu v oblasti FLE/výuky jazyka.

Student produktivně využije nástroje ICT a AI ve výuce.

Poslední úprava: Klinka Tomáš, Mgr., Ph.D. (14.09.2024)
Deskriptory

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky: 15 minut (reaktivace základních konceptů z přednášky)
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení: 30 minut (vypraconání prakticky orientovaného úkolu, nejčastěji analýza dokumentu/učebnice/aktivity a sdílení se spolužáky)
Samostudium literatury (za semestr): 15 hodin (četba základní teoretické literatury ve vztahu k základním konceptům kurzu - řečové dovednosti, kompetence dle Volume complémentaire CECRL)
Práce se studijními materiály (za semestr): 25 hodin (příprava na projekt, analýza výukových situací a dokumentů pro publikum 15-19 let)
Plnění průběžných úkolů a seminární práce (za semestr): 10 + 10 hodin (finalizace rozpracovaných úkolů ze seminární části (viz "příprava na cvičení") do portfolia; zpracování, reflexe a (auto)evaluace projektu/ů, prezentace) 

Příprava na zkoušku: 10 hodin (zpracování, konzultace a vzájemné prezentace finálního projektu) 

Poslední úprava: Klinka Tomáš, Mgr., Ph.D. (07.09.2024)
Literatura

DEFAYS, M. (ed.) Le FLE en questions. Bruxelles: Mardaga, 2020.

Conseil de l´Europe (coll.): Volume complémentaire du CECRL avec de nouveaux descripteurs. 2017

BERTOCCHINI P.; COSTANZO E. Manuel de formation pratique pour professeur de FLE. Paris: CLE International, 2018 (2e édition).

CUQ J.-P. (dir.) Dictionnaire de didactique du français langue étrangère et seconde. Paris: CLE International, 2003.

CUQ J.-P.; GRUCA I. Cours de didactique du français langue étrangère et seconde. Grenoble: PUG, 2005.

HENDRICH J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha: SPN, 1988.

VANTHIER H. Lenseignement aux enfants en classe de langue. Paris: CLE International, 2009.

BLANCHET P.; CHARDENET P. (dir.) Guide pour la recherche en didactique des langues et des cultures. Paris: Éditions des archives contemporaines, 2011.

SILVA H. Jeu en classe de langue. Paris: CLE International, 2008.

HOWELL D. C.; ROGIER M.; YZERBYT V.; BESTGEN Y. Méthodes statistiques en sciences humaines. Louvain-La-Neuve: De Boeck, 2015.

PUREN Ch. La nouvelle perspective actionnelle et ses implications sur la conception des manuels de langue. In:  LIONS-OLIVIERI M-L.; LIRIA P. (eds.) L’approche actionnelle dans l’enseignement des langues. Éditions Maison des Langues, 2009 (pp. 119–137).

BYRAM M.; WAGNER M. Making a difference: Language teaching for intercultural and international dialogue. In: Foreign Language Annals 51, 2018 (pp. 140–151).

Poslední úprava: Klinka Tomáš, Mgr., Ph.D. (07.09.2024)
Požadavky ke zkoušce

Realizace výukové jednotky (lze dodat i ve formě videa) spolu s doplňkovými materiály a písemným rozborem (odevzdáno před zkouškou) s využitím nástrojů ICT/AI.

Ústní pohovor nad didaktickou jednotkou, její teoretická analýza.

Student musí prokázat schopnost teoretické analýzy realizované jednotky na základě odborné literatury.

Max. dva opravné pokusy.

Poslední úprava: Klinka Tomáš, Mgr., Ph.D. (07.09.2024)
Sylabus

Přednáška a seminář 1-3 - Nástroje AI (úvod), Recepce (koncept a jeho aplikace, analýza výukových aktivit a jejich produkce pro vybrané publikum, včetně autoevaluace a párové evaluace)

Přednáška a seminář 4-6 - Produkce (koncept a jeho aplikace, analýza výukových aktivit a jejich produkce pro vybrané publikum, včetně autoevaluace a párové evaluace)

Přednáška a seminář 7-9 - Interakce  (koncept a jeho aplikace, analýza výukových aktivit a jejich produkce pro vybrané publikum, včetně autoevaluace a párové evaluace)

Přednáška a seminář 10-11 - Mediace   (koncept a jeho aplikace, analýza výukových aktivit a jejich produkce pro vybrané publikum, včetně autoevaluace a párové evaluace)

Přednáška a seminář 12 - Didaktický výzkum v oblasti FLE, aktuality ze světa výuky FLE a cizích jazyků, Nástroje AI (reflexe)

Poslední úprava: Klinka Tomáš, Mgr., Ph.D. (07.09.2024)
Výsledky učení

  • Student kriticky zhodnotí a aplikuje holistické a humanistické přístupy ve výuce jazyků, které integrují kognitivní, emocionální a sociální aspekty, aby podpořili inkluzivní a reflexivní učební prostředí ve své výukové praxi.
  • Student formuluje výukové cíle přizpůsobené výuce cizích jazyků. Používá deskriptory týkající se recepce, produkce, interakce, zprostředkování, plurilingvismu a plurikulturalismu v souladu s pokyny Společného evropského referenčního rámce pro jazyky (SERR, 2020).
  • Student popíše, vysvětlí a začlení koncept mediace do vícejazyčného a mezikulturního přístupu.
  • Student analyzuje a kriticky hodnotí různé přístupy k výuce a učení se jazykům, které jsou navrženy v různých učebnicích FLE, a identifikuje silné stránky a omezení jednotlivých přístupů.
  • Student plánovat, aplikovat a hodnotit zásady výuky FLE, navrhne vyučovací jednotku v souladu s metodickými pokyny a zároveň přizpůsobí obsah a přístupy potřebám studentů.
  • Student se orientuje v možnostech didaktického výzkumu v oblasti výuky cizích jazyků.
Poslední úprava: Klinka Tomáš, Mgr., Ph.D. (14.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK