|
|
|
||
Cílem předmětu je prohloubit připravenost studentů na samostatné vedení hodin včetně jejich plánování a zpětné evaluace. V návaznosti na předchozí předmět Didaktika francouzského jazyka II student zdokonalí své dovednosti pomocí analýz reálných výukových situací, navrhováním alternativních řešení a zpracováním vhodného didaktického materiálu. Student bude schopen adekvátně reagovat na rozmanité edukační kontexty výuky FLE, včetně zapojení herních a dramatických prvků či alternativních pedagogických postupů pro různá publika. Pozornost je zároveň věnována úvodu do vedení výzkumu v oblasti výuky jazyka: student bude schopen navrhnout, realizovat a hodnotit svůj vlastní výzkumný projekt. V ZS 2023 se bude výuky soustředit na řečové (komunikační) dovednosti a jejich rozvoj pro středoškolské publikum (vzhledem k zaměření oborové praxe).
Nově se v kurikulu objevuje práce s nástroji AI pro rozvoj řečových dovedností.
Poslední úprava: Klinka Tomáš, Mgr., Ph.D. (07.09.2024)
|
|
||
Student prohlubuje svou připravenost na samostatné vedení hodin včetně jejich plánování a zpětné evaluace s ohledem na nejnovější metodické přístupy a výzkumy v oblasti didaktiky jazyků a na různorodá specifika výukových kontextů. Student analyzuje reálné výukové situace, navrhuje alternativních řešení a zpracovává vhodný didaktický materiálu. Student analyzovuje a aplikuje základní principy plurilingvismu, interkulturality a akčního přístupu při navrhování, realizaci a hodnocení současných výukových postupů ve výuce jazyků, a to tak, aby podporovaly inkluzivní výuku zaměřenou na žáka. Student se orientuje ve výzkumu v oblasti FLE/výuky jazyka. Student produktivně využije nástroje ICT a AI ve výuce. Poslední úprava: Klinka Tomáš, Mgr., Ph.D. (14.09.2024)
|
|
||
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky: 15 minut (reaktivace základních konceptů z přednášky) Příprava na zkoušku: 10 hodin (zpracování, konzultace a vzájemné prezentace finálního projektu) Poslední úprava: Klinka Tomáš, Mgr., Ph.D. (07.09.2024)
|
|
||
DEFAYS, M. (ed.) Le FLE en questions. Bruxelles: Mardaga, 2020. Conseil de l´Europe (coll.): Volume complémentaire du CECRL avec de nouveaux descripteurs. 2017 BERTOCCHINI P.; COSTANZO E. Manuel de formation pratique pour professeur de FLE. Paris: CLE International, 2018 (2e édition). CUQ J.-P. (dir.) Dictionnaire de didactique du français langue étrangère et seconde. Paris: CLE International, 2003. CUQ J.-P.; GRUCA I. Cours de didactique du français langue étrangère et seconde. Grenoble: PUG, 2005. HENDRICH J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha: SPN, 1988. VANTHIER H. L’enseignement aux enfants en classe de langue. Paris: CLE International, 2009. BLANCHET P.; CHARDENET P. (dir.) Guide pour la recherche en didactique des langues et des cultures. Paris: Éditions des archives contemporaines, 2011. SILVA H. Jeu en classe de langue. Paris: CLE International, 2008. HOWELL D. C.; ROGIER M.; YZERBYT V.; BESTGEN Y. Méthodes statistiques en sciences humaines. Louvain-La-Neuve: De Boeck, 2015. PUREN Ch. La nouvelle perspective actionnelle et ses implications sur la conception des manuels de langue. In: LIONS-OLIVIERI M-L.; LIRIA P. (eds.) L’approche actionnelle dans l’enseignement des langues. Éditions Maison des Langues, 2009 (pp. 119–137). BYRAM M.; WAGNER M. Making a difference: Language teaching for intercultural and international dialogue. In: Foreign Language Annals 51, 2018 (pp. 140–151). Poslední úprava: Klinka Tomáš, Mgr., Ph.D. (07.09.2024)
|
|
||
Realizace výukové jednotky (lze dodat i ve formě videa) spolu s doplňkovými materiály a písemným rozborem (odevzdáno před zkouškou) s využitím nástrojů ICT/AI. Ústní pohovor nad didaktickou jednotkou, její teoretická analýza. Student musí prokázat schopnost teoretické analýzy realizované jednotky na základě odborné literatury. Max. dva opravné pokusy. Poslední úprava: Klinka Tomáš, Mgr., Ph.D. (07.09.2024)
|
|
||
Přednáška a seminář 1-3 - Nástroje AI (úvod), Recepce (koncept a jeho aplikace, analýza výukových aktivit a jejich produkce pro vybrané publikum, včetně autoevaluace a párové evaluace) Přednáška a seminář 4-6 - Produkce (koncept a jeho aplikace, analýza výukových aktivit a jejich produkce pro vybrané publikum, včetně autoevaluace a párové evaluace) Přednáška a seminář 7-9 - Interakce (koncept a jeho aplikace, analýza výukových aktivit a jejich produkce pro vybrané publikum, včetně autoevaluace a párové evaluace) Přednáška a seminář 10-11 - Mediace (koncept a jeho aplikace, analýza výukových aktivit a jejich produkce pro vybrané publikum, včetně autoevaluace a párové evaluace) Přednáška a seminář 12 - Didaktický výzkum v oblasti FLE, aktuality ze světa výuky FLE a cizích jazyků, Nástroje AI (reflexe) Poslední úprava: Klinka Tomáš, Mgr., Ph.D. (07.09.2024)
|
|
||
Poslední úprava: Klinka Tomáš, Mgr., Ph.D. (14.09.2024)
|