PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Francouzská literatura I - OPNF4F011A
Anglický název: French literature I
Zajišťuje: Katedra francouzského jazyka a literatury (41-KFJL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 15 / 15 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Mgr. Catherine Ébert-Zeminová, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Mgr. Catherine Ébert-Zeminová, Ph.D.
Je prerekvizitou pro: OPNF4F041A
Anotace
Vybrané kapitoly z francouzské literatury 20. století s důrazem na díla a autory kanonické. Vývoj románu a epických žánrů: Marcel Proust (Du côté de chez Swann, 1913); André Gide (Les Faux-Monnayeurs, 1926); „surrealistický román“: André Breton (Nadja, 1928). Dědictví surrealismu: Michel Leiris (L’Âge d’homme, 1939; De la littérature considérée comme une tauromachie, 1939); existencialismus: Jean-Paul Sartre (La Nausée, 1938); Albert Camus (L’Étranger, 1941; Le Mythe de Sisyphe, 1941. Epistemologický zlom: krize dosavadního pojetí subjektu, skutečnosti a jejího uměleckého zobrazení; román a problematizace času a časovosti po Bergsonovi a Husserlovi; modernistické přístupy k románovému uchopení subjektivity a niternosti; antimimetismus a antiiluzivnost; román, osobní zkušenost a fenomenologie; experimenty s introspekcí; subverze a transgrese coby zásadní gesto modernity; mise-en-abyme a autoreflexivita žánru; mýtus a způsoby, jimiž s ním román zachází; román mezi odkouzlením a znovu-okouzlením skutečnosti
Poslední úprava: Ébert-Zeminová Catherine, doc. PhDr. Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Cíl předmětu

Student umí:

• nastínit situaci ve francouzském písemnictví období 1910-1940 v panoramatické i vývojové perspektivě

• vyjmenovat zásadní estetické rysy dobových směrů, postihnout jejich vztah k modernitě a usouvztažnit je s historickým kontextem

• pohybovat se po stupnici jednotliví tvůrci/autorské poetiky – skupinové poetiky – velké panoramatické nebo vývojové úseky vlastní evropským literaturám (dle druhého oboru)

• v písemném i ústním projevu dokládat svá tvrzení konkrétními odkazy na doporučenou sekundární literaturu

Poslední úprava: Ébert-Zeminová Catherine, doc. PhDr. Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Deskriptory

Příprava na výuku

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky -20 minut

Samostudium literatury (za semestr) - 85

Práce se studijními materiály (za semestr) - 10

Plnění průběžných úkolů (za semestr) - 10

 

Plnění předmětu

Seminární referát - 5h

Seminární práce  - 5h

 

Rozpis

Příprava na přednášku (cca 15 minut) sestává z četby a propojení poznámek z přednášky minulé s tématem dle sylabu. Práce pro návazné cvičení (cca 45 minut) obnáší četbu celku díla a studium odpovídajícíh segmentů odborné literatury (monografické zdroje, příslušné kapitoly z děl encyklopedického či syntetického zaměření, příručky o metodách zasvěceného přístupu k uměleckému textu s týdenní frekvencí). Opíraje se o tuto výbavu student promyslí a vypracuje rozbor a interpretaci úryvku, skrze nějž do díla vstupujeme.

Osobní vklad v rozsahu cca 100 hodin za semestr se opírá o dovednosti získané během přímé výuky. Konkretizací této snahy je pak zpracování seminární referát (cca 5 hodin) a seminární práce (cca 5 hodin), ve které student prokáže odborný zisk ze společné i individuální práce: odpovídající vědomostní základnu, analyticko-interpretační schopnost, reflexivní citlivost, které dohromady vytvářejí příslušnou úroveň odbornosti.

Podmínkou, zastřešující dimenzí a zároveň výsledkem soustavné práce se studijními materiály a samostudia literatury umělecké i odborné je přemýšlivé, tedy prodlévavé pobývání s texty obojího typu, tříbení vlastního intelektového i duchovního potenciálu, prohloubení vlastní vzdělanosti i smyslu pro to, co její pěstování obnáší.

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Poslední úprava: Ébert-Zeminová Catherine, doc. PhDr. Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Literatura

 

Textes littéraires

PROUST, Marcel. Du côté de chez Swann, 1913.

GIDE, André. Les Faux-Monnayeurs, 1926.

BRETON, André. Nadja, 1928.

LEIRIS, Michel. L’Âge d’homme, 1939 ; De la littérature considérée comme une tauromachie, 1939.

SARTRE, Jean-Paul. La Nausée, 1938. 

CAMUS, Albert. L’Étranger, 1941 ; Le Mythe de Sisyphe, 1941.

ROBBE-GRILLET, Alain. La jalousie,

SARRAUTE, Nathalie. Vous les entendez ?,

Références et usuels

ARON P. (dir.); SAINT-JACQUES D.; VIALA A. Le Dictionnaire du littéraire. Paris: PUF, 2002.

BERTON J.-C. Histoire de la littérature et des idées en France au XXe siècle. Paris: Hatier, 2002.

BOUTY M. Dictionnaire des œuvres et des thèmes de la littérature française. Paris: Hachette, 1990.

HODROVÁ D. et al. …na okraji chaosu… Poetika literárního díla 20. století. Praha: Torst, 2001.

LABOURET, D. Histoire de la littérature française des XXe et XXIe siècles. Paris : Armand Colin, coll. Cursus / Lettres, 2018.

NARTEAU C.; NOUILHAC I. La littérature française : Le XXe siècle. Paris: Librio, 2009.

NÜNNING A. (ed.) Lexikon teorie literatury a kultury. Brno: Host, 2006.

PECHAR J. Dvacáté století v zrcadle literatury. Praha: Filosofia, 1999.

RICŒUR P. Temps et récit II, III. Paris: Seuil, 1984–1985 (vybrané kapitoly).

VIART D.; VERCIER B. Současná francouzská literatura: Dědictví, modernita, proměny. Praha: Garamond, 2008.

N.B. Pro referáty a seminární práce student pracuje alespoň s 8 z uvedených zdrojů!

Poslední úprava: Ébert-Zeminová Catherine, doc. PhDr. Mgr., Ph.D. (12.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu

1) Seminární referát: rozbor úryvku podle pravidel commentaire composé (cf. oddíl k metodice literární analýzy v doporučené literatuře a nová studijní opora)

2) Seminární práce: analýza a interpretace literárního díla  v rozsahu cca 7 normostran (student volí dílo z odpovídající doby, ale jiné než text, jehož úryvek je tématem referátu; volba se nemusí držet probíraného korpusu). Seminární práce odpovídá základním pravidlům akademického textu: autor používá příslušnou terminologii, pracuje s doporučenými odbornými prameny - cituje, přesně odkazuje, vede dialog, tj. zaujímá stanovisko a argumentuje. Prokazuje tak, že sekundární díla skutečně četl a vstřebal.

V referátu i v seminární práce student pracuje alespoň s 8 z uvedených zdrojů!

Vzhledem k tomu, že jakost práce mnohdy neodpovídá příslušné úrovni, a že je tedy nutná oprava, přepracování, popř. pečlivější korektury, se práce odevzdává již v prvním týdnu zkouškového období, aby se v uvedených případech předešlo potížím s dodržením předepsaných lhůt v elektronické administraci.

Nejvýš dva opravné pokusy.

Poslední úprava: Ébert-Zeminová Catherine, doc. PhDr. Mgr., Ph.D. (12.09.2024)
Studijní opory - francouzština

Le document sera mis à disposition des étudiants dans les plus prochains délais.

Poslední úprava: Ébert-Zeminová Catherine, doc. PhDr. Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Výsledky učení

Student získal shopnost:

• vysvětlit zásadní estetické rysy dobových směrů jejich usouvztažněním s těmi ideovými, filosofickými či jinými proudy a koncepty (fenomenologie, psychoanalýza atp.), jež příslušné poetiku ovlivnily

• rozdělit tyto rysy do dvou kategorií: principy s širší platností (tj. včetně vysokého stupně obecnosti zahrnujícího i jiná umění); principy různící se podle žánrů

• identifikovat rysy a postupy vlastní příslušné poetice a vysvětlit jejich funkci a jejich vazbu na mimoliterární kontexty s pomocí příslušné terminologie

Poslední úprava: Ébert-Zeminová Catherine, doc. PhDr. Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK