|
|
|
||
Přednáška vytváří elementární teoretické a terminologické předpoklady (1) pro porozumění krásné literatuře v její estetické specifičnosti a žánrové škále a (2) pro samostatnou didaktickou interpretaci uměleckého textu v rámci potřeb literární výchovy základních škol. Snaží se odbourat přežívající středoškolské stereotypy a objevovat literaturu jako stimulativní prostor fantazie a myšlení.
Stěžejními tématy jsou estetická zkušenost, funkce literatury, autor a čtenář, výstavba literárního díla, obraznost, verš, příběh a vyprávění, literární druhy a vybrané žánry.
Těžiště semináře je v kultivaci čtenářství a v inspirativní analýze literárního textu se zřetelem k objektu a způsobu ztvárnění i možnostem využití v rámci literární výchovy.
Výuka je vedena konstruktivisticky, studenti jsou aktivně zapojeni - všichni se učí přiblížit svůj estetický zážitek, vnímat a ocenit použité výrazové prostředky (mnohoznačná místa, konflikt, pojetí postav, autorův vztah ke světu), pochopit smysl sdělení, formulovat vhodným způsobem otázky, vystihnout celkový ráz literárního díla.
Poslední úprava: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (08.09.2021)
|
|
||
Přednáška: - studující získá elementární teoretické a terminologické předpoklady, aby mohl porozumět krásné literatuře v její estetické specifičnosti a žánrové škále, seznámí se s funkcemi liter. textu, jednotlivými složkami výstavby textu se specifickým zaměřením na funkci děl z LPDM - studující se seznámé se současnými teoretickými východisky: prekoncepty dítěte-čtenáře liter. díla, čtenářská gramotnost na I. stupni Seminář: - cílem je práce s konkrétními texty, rozvoj samostatného uvažování a diskuse nad texty z LPDM - seznámení se základní literárněteoretickou terminologií využitelnou pro texty (a anylýzu jejich smyslu) intencionální LPDM Poslední úprava: Neumann Lukáš, Mgr., Ph.D. (21.09.2024)
|
|
||||||||||
Celková studijní zátěž studenta: 86 hodin
Rozsah přímé výuky: 12 hodin přednáška, 12 hodin cvičení, celkem 24 hodin Poslední úprava: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (11.09.2022)
|
|
||
Bude-li to možné, zkouška proběhne formou písemného testu. Obsahem zkoušky je Teorie literatury pro učitele (J. Peterka) a učivo/texty, probírané na seminářích (viz sylabus). Počet možností absolvování zkoušky: 3. Poslední úprava: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (08.09.2021)
|
|
||
- Peterka J., Teorie literatury pro učitele, Mercury Music & Entertainment, 2007 · Martinková V., Teorie literatury netradičně, Trizonia 1995 · Lederbuchová L., Didaktická interpretace literárního textu, ZČU Plzeň 1995,1997 · Foster, Thomas C. Jak číst romány jako profesor. Brno: Host, 2014. ISBN 978-80-7294-929-8. · Brukner J./Filip J., Poetický slovník, MF 1997 · Beránková E./Lederbuchová L., Trocha literární teorie. Pro 6.-9. ročník ZŠ, Fortuna 1999 · Karpatský D., Malý labyrint literatury, Albatros 1997 · Toman J., Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury, Jihoč. univerzita Čes- Budějovice 1992 - Segi Lukavská, J. (ed.), Dítěti vstříc / Teorie literatury pro děti a mládež, Host 2018 - Wolfová, M., Čtenáři, vrať se: mozek a čtení v digitálním světě, Host 2020 - Hník, O. Didaktika literatury: výzvy oboru: od textů umělecké povahy k didaktice estetickovýchovného oboru. Druhé vydání. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2021. ISBN 978-80-246-4959-7. Poslední úprava: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (08.09.2021)
|
|
||
Přednášky: 1. Estetická zkušenost, funkce literatury 2. Literární život- autor (tvorba očima psychologie a sociologie), dílo (titul), čtenář, ocenění za dětskou literaturu 3. Literární druhy a žánry se zaměřením na specifika literatury pro děti 4. Literární kód a jazykové prostředky (druhy řeči), básnický obraz (obrazné konstrukce) 5. Verš a rytmus (rým a strofa, volný verš) 6. Kompozice, příběh (vyprávění) 7. Literární fikce (perspektiva) 8. Téma a motiv, intertextovost 9. Postava, Prostor 10. Interpretace a smysl; hodnocení a hodnota Semináře: 1. Literatura umělecká vs. populární - tvorba Jiřího Dvořáka (Baobab), oceňované knihy, hledání kvality 2. Charakteristika a interpretace ukázky prozaického textu - V. Matocha, P. Čech, F. Nilsson 3. Interpretace poezie - F. Hrubín, J. Skácel, D. Fischerová 4. Princip obraznosti (V. Nezval, J. Deml, R. Malý, P. Nikl) 5. Titul, intertextovost, funkce literatury - P. Borkovec, D. Mrázková 6. Hodnocení a hodnota, smysl a interpretace - Komplexní charakteristika literárního díla Poslední úprava: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (08.09.2021)
|
|
||
- Studující charakterizuje a poučeně vyloží podstatu estetické zkušenosti při zacházení s literaturou pro děti a mládež - Studující je schopen samostatné a poučené interpretace uměleckého textu v rámci potřeb literární výchovy základních škol (příprava pro aplikaci didaktikou ve vyšších ročnících studia) - Studující vysvětlí funkce literatury, objasní vztah mezi autorem, dílem a čtenářem, pojmenuje složky výstavby literárního díla - Studující vysvětlí jak funguje obraznost, verš, příběh a vyprávění, literární druhy a vybrané žánry - Studujicí je schopen na příkladech ocenit použité výrazové prostředky (mnohoznačná místa, konflikt, pojetí postav, autorův vztah ke světu), vyloží smysl sdělení, formuluje vhodným způsobem otázky, vystihne celkový ráz literárního díla. Poslední úprava: Neumann Lukáš, Mgr., Ph.D. (21.09.2024)
|