|
|
|
||
Semináře probíhají formou dílny čtení. Studenti si do semináře nosí dětské knihy, které si vybírají ze seznamu doporučené četby. Tyto knihy v semináři (nejméně 20 minut) čtou. Čtení knih předchází minilekce (často v podobě práce se společným textem) zaměřená na reflexi čtenářského zážitku, na některou ze čtenářských strategií (např. předvídání, shrnování, kladení otázek atd.) a na různé způsoby vedení čtenářských zápisů (např. podvojný deník). Následně (na základě zadaných úkolů) o přečteném diskutují ve dvojici, své knihy představují v plénu semináře (vzájemně si je doporučují) a hovoří o tom, co o své knize při plnění úkolu zjistili. Hlavním cílem semináře je, aby studenti zakusili, jak probíhají dílny čtení, jak lze ve třídě pracovat se čtenářskými zážitky, aby četli současnou českou a světovou literaturu pro děti (a získali o ní základní přehled), aby byli schopni o ní přemýšlet a hovořit – a to vše s ohledem na své budoucí žáky.
Odkazy na on-line výuku (bude probíhat v aplikaci Zoom):
Přednáška (čtvrtek od 8:00 do 9:30, první přednáška 25. 2.) - https://cesnet.zoom.us/j/96564446097
Seminář č. 1 (čtvrtek od 9:50 do 11:20, první seminář 25. 2.) - https://cesnet.zoom.us/j/91310008512
Seminář č. 2 (čtvrtek od 8:00 do 9:30, první seminář 4. 3.) - https://cesnet.zoom.us/j/98637237943
Seminář č. 3 (čtvrtek od 9:50 do 11:20, první seminář 4. 3.) - https://cesnet.zoom.us/j/92772316600
Seminář č. 4 (čtvrtek od 11:40 do 13:10, první seminář 4. 3.) - https://cesnet.zoom.us/j/96281326175
Odkaz na kurz v Moodlu, kde budou průběžně aktualizovány všechny materiály a informace k jednotlivým přednáškám a seminářům: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=11953 Poslední úprava: Esserová Kateřina, DiS. (14.01.2022)
|
|
||
Aktivní účast v semináři, četba 10 knih z dětské literatury (dle doporučeného seznamu), tvorba vlastního seznamu četby, odevzdané 3 zápisy z četby (dle zadaných kritérií) Poslední úprava: Esserová Kateřina, DiS. (14.01.2022)
|
|
||
Bettelheim, Bruno. Za tajemstvím pohádek: proč a jak je číst v dnešní době. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2000. 335 s. Edice 21; sv. 14. ISBN 80-7106-290-1. Košťálová, H., Šafránková, K., Hausenblas, O., Šlapal, M. Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka. Praha: ČŠI, 2010. [online] [cit. 2009-18-09]. Dostupné z www: <http://www.csicr.cz/cz/85256-ctenarska-gramotnost-jako-vzdelavaci-cil-pro-kazdeho-zaka> Mandys, Pavel a kol. 2 x 101 knih pro děti a mládež: nejlepší a nejvlivnější knihy. 1. vyd. V Praze: Albatros, 2013. 430 s. ISBN 978-80-00-03336-5. Segi Lukavská, Jana, ed. Dítěti vstříc: teorie literatury pro děti a mládež. První vydání. Brno: Host, 2018. 275 stran. Teoretická knihovna; 36. ISBN 978-80-7577-413-2.
Children’s Literature in Education: https://link.springer.com/journal/10583/volumes-and-issues
Tipy na dobré čtení pro děti (rozděleno podle věku, respektive třídy): https://ctenidetem.knihovny.cz/ Pomáháme školám k úspěchu – Pedagogické inspirace: https://www.kellnerfoundation.cz/pomahame-skolam-k-uspechu/pedagogicke-inspirace Mravenčí chůva – Online magazín o knihách pro děti: https://mravencichuva.cz/ Nakladatelství dětské literatury: Albatros (https://www.albatros.cz/), Baobab (https://www.baobab-books.net/), Meander (https://www.meander.cz/) Zlatá stuha: http://www.zlatastuha.cz/cs - Pro Vás obzvláště atraktivní sekce „Pro školy“, v níž najdete také metodické listy: http://www.zlatastuha.cz/cs/pro-skoly Poslední úprava: Esserová Kateřina, DiS. (14.01.2022)
|