PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Mediální výchova pro 1. stup ZŠ - OPMN0C368C
Anglický název: Media Education
Zajišťuje: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: oba
E-Kredity: 3
Rozsah, examinace: 0/2, Z [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PhDr. Radka Holanová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Radka Holanová, Ph.D.
Prerekvizity : OPMN0C107A
Anotace -
Volitelný předmět určený pro studenty Učitelství na 1. stupni ZŠ. Předmět systemizuje poznatky z oblasti komunikace s médii, zaměřuje se na mediální gramotnost jako důležitou součást gramotnosti obecně. Směřuje ke kritickému myšlení a poučenému výběru informací z médií, bezpečnému chování při mediální komunikaci, výběru kvalitní mediální zábavy.
Poslední úprava: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (20.01.2025)
Cíl předmětu

Studující:

·         získají teoretické znalosti i praktické dovednosti z oboru mediální komunikace, které umí didakticky aplikovat na oblast mediální výchovy a její výuky na 1. st. ZŠ;

·         rozvinou svoje kompetence poučeného konzumenta médií, který si je vědom úskalí mediální komunikace;

·         umí prospěšně využívat média;

·         aktivně se brání manipulacím či dezinformacím v médiích;

·         mají dostatek nástrojů pro ověřování pravdivosti informací;

·         jsou si vědomi možné ne/objektivity ve zpravodajství;

·         znají dostatek zdrojů pro témata MV, které může využít při výuce na 1. st. ZŠ.

Poslední úprava: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (20.01.2025)
Deskriptory

Studijní zátěž: 75 pracovních hodin (3 kredity)

semináře: 24 hodin

Domácí studium, studium literatury a pramenů, plnění úkolů, příprava seminární prezentace: 51 hodin

Poslední úprava: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (20.01.2025)
Podmínky zakončení předmětu

Požadavky k zápočtu:
Aktivní účast na seminářích, průběžné plnění dílčích úkolů, povoleny jsou 2 absence.
Výstup na semináři (ve skupině) s připraveným mediálním tématem na základě rozboru konkrétní mediální situace: Bude obsahovat konkrétná aktivitu k využití na 1. st. ZŠ, konkrétní mediální materiál. Aktivita  bude zaměřena na splnění konkrétního cíle. 

Harmonogram výstupů bude upřesněn na prvním semináři.

Poslední úprava: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (20.01.2025)
Literatura

BURTON, G. - JIRÁK, J.: Úvod do studia médií. Brno : Barrister Principal, 2001.
BLÁHOVÁ, R - STRULCOVÁ, Vl.: Mediální výchova. Praktické náměty pro výuku na 1. stupni ZŠ. Praha: Raabe, 2011.

CARILLOVÁ, N. - MONTT, A.: FAKE OVER. Příručka mediální gramotnosti a kritického myšlení. Brno: Host, 2023.

Eckertová, L. - Dočekal, D.: Bezpečnost dětí na internetu. Brno: Computer press, 2013.

HOLANOVÁ, Radka - KLINKA, Tomáš (eds.): Mediální výchova: od teorie k praxi. Praha: PedF UK, 2022. ISBN 978-80-7603-302-3
JIRÁK, J. - KÖPPLOVÁ, B.: Média a společnost. Praha : Portál, 2003.
JIRÁK, J. - MIČIENKA, M.: Rozumět médiím. Praha : 2006.
McLUHAN, M.: Jak rozumět médiím. Praha : Odeon, 1991.
McQUAIL, D.: Úvod d teorie masové komunikace. Praha : Portál, 1999.

Strachota a kol.: Být v obraze 2. Praha: Člověk v tísni, 2019
ŠEBESTA, K.: Od jazyka ke komunikaci. Praha : Karolinum, 1999.

VALENTA, P. - Brom, Z. - Kellerová, I.: Mediální činnosti v předškolním a mladším školním věku. Praha: Raabe, 2016.

Učebnice mediální výchovy

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5772

https://www.deti-a-media.cz/

https://medialnivychova.fsv.cuni.cz/

http://svetmedii.info/

https://zvolsi.info/

https://manipulatori.cz/

Poslední úprava: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (20.01.2025)
Sylabus

1. Mediální výchova jako jedna z modernizačních tendencí ve výuce; mediální gramotnost a její složky; aktivní přístup k médiím.

2. Vyhledávání informací v médiích; manipulace v médiích, její rozpoznávání a obrana proti ní.

3. Druhy médií a mediální instituce; funkce médií.

4. Aktivity zaměřené na výběr, analýzu a tvorbu mediálních textů; projekty ve výuce mediální výchovy.

5. Persvazivní prostředky reklamy, tvorba reklamních komunikátů.

6. Různé druhy zpravodajství, zpravodajské hodnoty, infotainment, objektivita.

7. Časopisy pro mládež, tvorba školního časopisu.

8. Verbální a neverbální násilí v médiích.

9. Jazyk elektronické komunikace, bezpečná komunikace na internetu.

10. Etika v médiích, etické kodexy, předsudky v médiích.

11. Práce s mediálními produkty v hodinách českého jazyka zejména na 1. stupni ZŠ. AI, Chat GPT ve výuce na 1. st. ZŠ.

12. Zpracování mediální výchovy v učebnicích českého jazyka pro základní školy.

Poslední úprava: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (20.01.2025)
Výsledky učení

Studující:

·         uvede odborné argumenty obhajující mediální vzdělávání jako jednu z modernizačních tendencí ve výuce; obhájí důležitost mediální výchovy ve výuce;

·         definuje mediální gramotnost podle různých přístupů a uvede její složky;

·         uvede příklady aktivního přístupu k médiím;

·         uvede příklady vlivu médií na život lidí;

·         popíše principy bezpečného vyhledávání informací v médiích; využívá nástroje pro ověřování pravdivosti informací; ověří danou informaci;

·         popíše principy manipulace v médiích, uvede její příklady (své tvrzení obhájí), umí ji rozpoznat (své rozhodnutí obhájí) a charakterizuje základní prvky obrany proti ní;

·         vysvětlí, co je to dezinformace, uvede, které vhodné materiály či elektronické zdroje by při výuce tohoto tématu v rámci mediální výchovy používali;

·         odliší dezinformaci od misinformace; popíše principy dezinformačních webů, několik dezinformačních webů vyjmenuje a své tvrzení obhájí; vysvětlí pojem propaganda a uvede příklady propagandy z historie i současnosti, své tvrzení obhájí;

·         vyjmenuje různé druhy reklamy podle cíle a propagované skutečnosti, uvede příklady a své tvrzení obhájí;

·         vyjmenuje alespoň deset osvědčených persvazivních prostředků užívaných v reklamě (jazykových i nejazykových), uvede příklady a své tvrzení obhájí; popíše proces tvorby reklamního komunikátu;

·         vysvětlí, co je to „product placement“, „guerilla marketing“ a uvede příklady;

·         uvede několik příkladů platné legislativy (konkrétních principů), kterou se řídí reklama;  uvede několik položek z etického kodexu rady pro reklamu;

·         uvede příklad reklamy, která neodpovídá platné legislativě či etickému kodexu rady pro reklamu; své tvrzení obhájí; uvede příklad skryté reklamy;

·         porovná a charakterizuje různé druhy zpravodajství, své tvrzení obhájí;

·         vyjmenujte alespoň 5 faktorů důležitých pro výběr zpráv (zpravodajských hodnot);

·         vysvětlí a popíše prostředky neobjektivity ve zpravodajství; vysvětlí a popíše základní principy dosahování co nejvyšší míry objektivity ve zpravodajství (a jejich případná rizika); popíše rysy kvalitního zpravodajství; porovná ukázky kvalitního a nekvalitního zpravodajství a uvede odborné argumenty;

·         vysvětlí pojem „infotainment“ a uvede příklad; rozpozná infotainment v ukázce zpravodajství;

·         uvede příklady vlivu sociálních sítí na děti a mládež, svá tvrzení opře o odborné argumenty; vysvětlí, jak na sociálních sítích fungují algoritmy a co je jejich důsledkem; popíše příklady skryté reklamy na sociálních sítích;

·         uvede příklad verbálního a neverbálního násilí v médiích; vysvětlí pojem kyber-šikana a charakterizuje možné obranné principy proti ní;

·         popíše jazykové prostředky typické pro elektronickou komunikaci a charakterizuje její specifika; vysvětlí principy bezpečné komunikace na internetu;

·         uvede příklady etických kodexů v médiích, vysvětlí a obhájí jejich důležitost;

·         popíše žánr reality show, vysvětlí jeho prostředky a popíše vliv na recipienta;

·         uvede příklady různých zdrojů/materiálů/učebnic MV, které lze při výuce MV využít;

·         vysvětlí rozdíly mezi jednotlivými médii, uvede příklady různého vlastnictví médií a charakterizuje rozdíly; obhájí důležitost existence veřejnoprávních médií;

·         analyzuje mediální text z hlediska stylistického, obrazového, mediálně-teoretického;

·         popíše principy tvorby mediálního textu v různých médiích;

·         vysvětlí přínos projektu tvorby vlastního časopisu na 1. st. ZŠ;

·         veškeré výše zmíněné body vztáhne ke svému studiu a ke své budoucí učitelské profesi; připraví aktivitu s danou tematikou pro žáky na 1. st. ZŠ.

Poslední úprava: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (20.01.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK