|
|
|
||
Volitelný předmět určený pro studenty Učitelství na 1. stupni ZŠ. Předmět systemizuje poznatky z oblasti komunikace s médii, zaměřuje se na mediální gramotnost jako důležitou součást gramotnosti obecně. Směřuje ke kritickému myšlení a poučenému výběru informací z médií, bezpečnému chování při mediální komunikaci, výběru kvalitní mediální zábavy.
Poslední úprava: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (20.01.2025)
|
|
||
Studující: · získají teoretické znalosti i praktické dovednosti z oboru mediální komunikace, které umí didakticky aplikovat na oblast mediální výchovy a její výuky na 1. st. ZŠ; · rozvinou svoje kompetence poučeného konzumenta médií, který si je vědom úskalí mediální komunikace; · umí prospěšně využívat média; · aktivně se brání manipulacím či dezinformacím v médiích; · mají dostatek nástrojů pro ověřování pravdivosti informací; · jsou si vědomi možné ne/objektivity ve zpravodajství; · znají dostatek zdrojů pro témata MV, které může využít při výuce na 1. st. ZŠ. Poslední úprava: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (20.01.2025)
|
|
||
Studijní zátěž: 75 pracovních hodin (3 kredity) semináře: 24 hodin Domácí studium, studium literatury a pramenů, plnění úkolů, příprava seminární prezentace: 51 hodin Poslední úprava: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (20.01.2025)
|
|
||
Požadavky k zápočtu: Harmonogram výstupů bude upřesněn na prvním semináři. Poslední úprava: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (20.01.2025)
|
|
||
BURTON, G. - JIRÁK, J.: Úvod do studia médií. Brno : Barrister Principal, 2001. CARILLOVÁ, N. - MONTT, A.: FAKE OVER. Příručka mediální gramotnosti a kritického myšlení. Brno: Host, 2023. Eckertová, L. - Dočekal, D.: Bezpečnost dětí na internetu. Brno: Computer press, 2013. HOLANOVÁ, Radka - KLINKA, Tomáš (eds.): Mediální výchova: od teorie k praxi. Praha: PedF UK, 2022. ISBN 978-80-7603-302-3 Strachota a kol.: Být v obraze 2. Praha: Člověk v tísni, 2019 VALENTA, P. - Brom, Z. - Kellerová, I.: Mediální činnosti v předškolním a mladším školním věku. Praha: Raabe, 2016. Učebnice mediální výchovy https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5772 https://www.deti-a-media.cz/ https://medialnivychova.fsv.cuni.cz/ http://svetmedii.info/ https://zvolsi.info/ https://manipulatori.cz/ Poslední úprava: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (20.01.2025)
|
|
||
1. Mediální výchova jako jedna z modernizačních tendencí ve výuce; mediální gramotnost a její složky; aktivní přístup k médiím. 2. Vyhledávání informací v médiích; manipulace v médiích, její rozpoznávání a obrana proti ní. 3. Druhy médií a mediální instituce; funkce médií. 4. Aktivity zaměřené na výběr, analýzu a tvorbu mediálních textů; projekty ve výuce mediální výchovy. 5. Persvazivní prostředky reklamy, tvorba reklamních komunikátů. 6. Různé druhy zpravodajství, zpravodajské hodnoty, infotainment, objektivita. 7. Časopisy pro mládež, tvorba školního časopisu. 8. Verbální a neverbální násilí v médiích. 9. Jazyk elektronické komunikace, bezpečná komunikace na internetu. 10. Etika v médiích, etické kodexy, předsudky v médiích. 11. Práce s mediálními produkty v hodinách českého jazyka zejména na 1. stupni ZŠ. AI, Chat GPT ve výuce na 1. st. ZŠ. 12. Zpracování mediální výchovy v učebnicích českého jazyka pro základní školy. Poslední úprava: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (20.01.2025)
|
|
||
Studující: · uvede odborné argumenty obhajující mediální vzdělávání jako jednu z modernizačních tendencí ve výuce; obhájí důležitost mediální výchovy ve výuce; · definuje mediální gramotnost podle různých přístupů a uvede její složky; · uvede příklady aktivního přístupu k médiím; · uvede příklady vlivu médií na život lidí; · popíše principy bezpečného vyhledávání informací v médiích; využívá nástroje pro ověřování pravdivosti informací; ověří danou informaci; · popíše principy manipulace v médiích, uvede její příklady (své tvrzení obhájí), umí ji rozpoznat (své rozhodnutí obhájí) a charakterizuje základní prvky obrany proti ní; · vysvětlí, co je to dezinformace, uvede, které vhodné materiály či elektronické zdroje by při výuce tohoto tématu v rámci mediální výchovy používali; · odliší dezinformaci od misinformace; popíše principy dezinformačních webů, několik dezinformačních webů vyjmenuje a své tvrzení obhájí; vysvětlí pojem propaganda a uvede příklady propagandy z historie i současnosti, své tvrzení obhájí; · vyjmenuje různé druhy reklamy podle cíle a propagované skutečnosti, uvede příklady a své tvrzení obhájí; · vyjmenuje alespoň deset osvědčených persvazivních prostředků užívaných v reklamě (jazykových i nejazykových), uvede příklady a své tvrzení obhájí; popíše proces tvorby reklamního komunikátu; · vysvětlí, co je to „product placement“, „guerilla marketing“ a uvede příklady; · uvede několik příkladů platné legislativy (konkrétních principů), kterou se řídí reklama; uvede několik položek z etického kodexu rady pro reklamu; · uvede příklad reklamy, která neodpovídá platné legislativě či etickému kodexu rady pro reklamu; své tvrzení obhájí; uvede příklad skryté reklamy; · porovná a charakterizuje různé druhy zpravodajství, své tvrzení obhájí; · vyjmenujte alespoň 5 faktorů důležitých pro výběr zpráv (zpravodajských hodnot); · vysvětlí a popíše prostředky neobjektivity ve zpravodajství; vysvětlí a popíše základní principy dosahování co nejvyšší míry objektivity ve zpravodajství (a jejich případná rizika); popíše rysy kvalitního zpravodajství; porovná ukázky kvalitního a nekvalitního zpravodajství a uvede odborné argumenty; · vysvětlí pojem „infotainment“ a uvede příklad; rozpozná infotainment v ukázce zpravodajství; · uvede příklady vlivu sociálních sítí na děti a mládež, svá tvrzení opře o odborné argumenty; vysvětlí, jak na sociálních sítích fungují algoritmy a co je jejich důsledkem; popíše příklady skryté reklamy na sociálních sítích; · uvede příklad verbálního a neverbálního násilí v médiích; vysvětlí pojem kyber-šikana a charakterizuje možné obranné principy proti ní; · popíše jazykové prostředky typické pro elektronickou komunikaci a charakterizuje její specifika; vysvětlí principy bezpečné komunikace na internetu; · uvede příklady etických kodexů v médiích, vysvětlí a obhájí jejich důležitost; · popíše žánr reality show, vysvětlí jeho prostředky a popíše vliv na recipienta; · uvede příklady různých zdrojů/materiálů/učebnic MV, které lze při výuce MV využít; · vysvětlí rozdíly mezi jednotlivými médii, uvede příklady různého vlastnictví médií a charakterizuje rozdíly; obhájí důležitost existence veřejnoprávních médií; · analyzuje mediální text z hlediska stylistického, obrazového, mediálně-teoretického; · popíše principy tvorby mediálního textu v různých médiích; · vysvětlí přínos projektu tvorby vlastního časopisu na 1. st. ZŠ; · veškeré výše zmíněné body vztáhne ke svému studiu a ke své budoucí učitelské profesi; připraví aktivitu s danou tematikou pro žáky na 1. st. ZŠ. Poslední úprava: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (20.01.2025)
|