PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Současný český jazyk I - OPMN0C116A
Anglický název: Czech Language I
Zajišťuje: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: 100 / 92 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Milada Hirschová, DSc.
prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Milada Hirschová, DSc.
PhDr. Radka Holanová, Ph.D.
PhDr. Blanka Nedvědová, Ph.D.
Prerekvizity : OPMN0C107A
Je prerekvizitou pro: OPMN0C127A
Je záměnnost pro: OKMN0C116A
Anotace -
Předmět systematizuje poznatky z fonetiky a fonologie, morfologie, slovotvorby a lexikologie na hlubší teoretické lingvistické základně. Studenti prakticky procvičují teoretické znalosti, prohlubují dovednosti v daných disciplínách. Cílem je vybavit budoucího učitele češtiny teoretickými a praktickými dovednostmi v oblasti fonetiky, morfologie, slovotvorby a lexikologie, které bude potřebovat při didaktické transformaci učiva na základní škole podle RVP ZŠ.
Poslední úprava: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (18.01.2024)
Cíl předmětu

Studující:

·         Porozumí českému jazykovému systému v oblasti fonetiky a fonologie, morfologie, slovotvorby a lexikologie na hlubší teoretické lingvistické základně.

·         Rozvíjí své kompetence (teoretické znalosti i praktické dovednosti) v oblasti fonetiky, morfologie, slovotvorby a lexikologie, které bude potřebovat při didaktické transformaci učiva na základní škole podle RVP ZŠ.

Poslední úprava: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (24.09.2024)
Deskriptory

Podpůrný materiál, odevzdávání dílčích úkolů a testy: Moodle.

Studijní zátěž: 75 pracovních hodin (3 kredity)

- kontaktní výuka: 24 hodin
- domácí studium, studium literatury a pramenů, plnění úkolů, příprava na zkoušku: 51 hodin

Poslední úprava: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (18.01.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Účast na seminářích (tolerovaná absence 20 %).

Plnění průběžných úkolů dle požadavků vyučujícího.

Příprava na semináře - četba zadaných textů ze skript.

V případě distanční výuky: účast na online seminářích, plnění prběžných úkolů prostřednictvím Moodle.

Zkouška má písemnou formu, obsahuje otázky teoretické i praktické. K úspěšnému absolvování je nutno získat min. 75 % bodů. Termíny budou vypisovány prostřednictvím SIS.

 

Okruhy ke zkoušce:

FONETIKA

 

1) Fonetika a fonologie jako lingvistické disciplíny

2) Základní pojmy z fonetiky a fonologie: foném, hláska, alofon

3) Klasifikační kritéria českých hlásek: samohlásky

4) Klasifikační kritéria českých hlásek: souhlásky

5) Popis mluvidel a fonačního ústrojí

6) Sluchové ústrojí a auditorní fonetika

7) Suprasegmentální prostředky: intonace, tempo řeči

8) Suprasegmentální prostředky: přízvuk slovní a větný, přízvukový takt, kolón

9) Slabika

10) Ortoepie a ortofonie. Pravidla výslovnosti českých vokálů

11) Ortoepie a ortofonie. Pravidla výslovnosti českých konsonantů

12) Ortoepie - výslovnost cizích slov

13) Užití rázu v češtině

14) Pravopis fonologický, morfologický, lexikální a syntaktický

15) Spodoba znělosti, neutralizace znělosti

 

LEXIKOLOGIE

 

1) Lexikologie jako lingvistická disciplína

2) Významové (paradigmatické) vztahy mezi slovy: synonymie, antonymie, hyperonymie,  

     hyponymie

3) Polysémie a homonymie

4) Autosémantika a synsémantika - klasifikační kritéria

5) Vrstvy slovní zásoby - spisovný jazyk

6) Vrstvy slovní zásoby - nespisovný jazyk - obecná čeština

7) Vrstvy slovní zásoby - nespisovný jazyk - dialekty, sociolekty

8) Přejímání a adaptace slov z cizích jazyků

9) Příznaky slov: hledisko časové (neologismy, historismy, archaismy)

10) Příznaky slov: kladná expresivita

11) Příznaky slov: záporná expresivita

12) Lexikografie, typy slovníků, základní české slovníky, slovníkové heslo

14) Frazémy, frazeologie a idiomatika

15) Slovotvorný základ, slovotvorný formant

16) Slovotvorba: derivace

17) Slovotvorba: kompozice

18) Slovotvorba: zkracování

 

MORFOLOGIE

 

1) Morfologie jako lingvistická disciplína

2) Základní pojmy z morfologie: morfém, morf, alomorf

3) Kritéria pro klasifikaci slovních druhů

4) Podstatná jména: morfologická a sémantická charakteristika, třídění

5) Přídavná jména: morfologická a sémantická charakteristika, třídění

6) Zájmena: morfologická a sémantická charakteristika, třídění

7) Číslovky: morfologická a sémantická charakteristika, třídění

8) Slovesa: morfologická a sémantická charakteristika, třídění

9) Příslovce: morfologická a sémantická charakteristika, třídění

10) Spojky: morfologická a sémantická charakteristika, třídění

11) Částice: morfologická a sémantická charakteristika, třídění

12) Citoslovce: morfologická a sémantická charakteristika, třídění

13) GK jmen: pád

14) GK jmen: číslo, sigularia tantum, pluralia tantum

15) GK jmen: rod, kolísání v rodě

16) Deklinační paradigmata podstatných jmen: určování vzoru

17) Slovesné tvary určité a neurčité, jednoduché a složené

18) GK sloves: osoba a číslo

19) GK sloves: čas a způsob

20) GK sloves: rod a vid

21) Konjugační paradigmata sloves: zařazování do tříd, určování vzoru

 

Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5771

Poslední úprava: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (18.01.2024)
Literatura

Povinná:

HUBÁČEK, Jaroslav et al. Čeština pro učitele. Vyd. 4., upr. Opava: VademecumBohemiae, 2010. ISBN 978-80-86041-37-7.

HAVLOVÁ, Ivana, Eva SCHNEIDEROVÁ a Ludmila ŠTĚRBOVÁ. Český jazyk A pro studující učitelství 1. stupně ZŠ a SpPg: (fonetika, morfologie, lexikologie). Praha: Univerzita Karlova, 1999, 147 s.

Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost. Praha: Academia, 2005.

GREPL, Miroslav, Petr KARLÍK (ed.), Marek NEKULA (ed.) a Zdenka RUSÍNOVÁ (ed.). Příruční mluvnice češtiny. Vyd 2., opr. [i.e. 3. vyd.]. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2008, 799 s.

KARLÍK, Petr (ed.), Marek NEKULA (ed.) a Jana PLESKALOVÁ (ed.). Encyklopedický slovník češtiny. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2002, 604 s.

KARLÍK, Petr (ed.), Marek NEKULA (ed.) a Jana PLESKALOVÁ (ed.). Nový encyklopedický slovník češtiny. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2017. 2 díly.

Doporučená:

BRABCOVÁ, Radoslava. Novinky z pravopisu a tvarosloví. 2. dopl. vyd. Dobřichovice: KAVA-PECH, 2000, 88 s.

ADAM, Robert a kol.: Gramatické rozbory češtiny. Praha: Univerzita Karlova, 2017.

HÁJKOVÁ, Eva a kol. Čeština pro vzdělávací praxi. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2017. 197 s.

Poslední úprava: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (18.01.2024)
Sylabus

Témata přednášek a seminářů (odpovídá 12 týdnům výuky, pořadí témat se v reálné výuce může lišit):

1. Fonetická transkripce, vokály,  konsonanty, suprasegmentální prvky.

2. Základní pojmy z morfologie, morfém, morf, alomorf. Morfematická analýza.

3. Kritéria pro klasifikaci slovních druhů. Podstatná jména – morfologická a sémantická charakteristika, třídění.

4. Přídavná jména, zájmena, číslovky – morfologická a sémantická charakteristika, třídění.

5. Slovesa, příslovce, spojky, částice, citoslovce – morfologická a sémantická charakteristika, třídění.

6. Gramatické kategorie jmen a sloves. Paradigmata ohýbání.  Funkce vzorů. 

7. Slovotvorba. Slovotvorný základ, slovotvorný formant. Slovotvorná a sémantická motivovanost. Derivace, kompozice, zkracování. Slovotvorná analýza.

8. Paradigmatické vztahy mezi slovy: synonymie, antonymie, hyperonymie, hyponymie.  Polysémie a homonymie.

9. Klasifikační kritéria autosémantik a synsémantik. Vrstvy slovní zásoby; spisovná čeština, obecná čeština, dialekty, sociolekty.

10. Příznaky slov, hledisko časové, expresivita. Přejímání a adaptace slov z cizích jazyků.

11. Frazeologie a idiomatika.

12. Lexikografie. Typy slovníků, základní české slovníky, slovníkové heslo, práce se slovníky.

 

Poslední úprava: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (18.01.2024)
Výsledky učení

Výsledky:

Studující:

·         nalezne a opraví v defektním textu pravopisné chyby; své rozhodnutí zdůvodní a vztáhne ke svému studiu;

·         vysvětlí základní lingvistickou terminologii z oblasti fonetiky a fonologie a správně ji použije v kontextu;

·         provede fonetickou transkripci textu (zjednodušenou českou verzí fonetické abecedy), vyznačí rázy a slovní přízvuky;

·         charakterizuje akustické a artikulační vlastnosti hlásek;

·         vysvětlí rozdíl mezi asimilací znělosti a neutralizací znělosti;

·         na základě znalostí o vlastnostech hlásek třídí hlásky podle různých kritérií.

·         vysvětlí základní lingvistickou terminologii z oblasti morfologie a správně ji použije v kontextu;

·         provede morfematický rozbor slovních tvarů slov běžné slovní zásoby;

·          rozliší slova značková a motivovaná;

·         určí slovní druh slova užitého v kontextu i mimo něj, provede bližší charakteristiku morfologickou a sémantickou;  

·         určí gramatické kategorie jmenných i slovesných tvarů užitých v kontextu;

·         zařadí substantiva, adjektiva a pronomina k deklinačnímu vzoru, určí vzor;

·         vysvětlí podstatu vzorů a jejich funkci;

·         správně aplikuje morfologická paradigmata spisovné češtiny; utvoří slovesný tvar / tvar substantiva/adjektiva/zájmena dle zadaných mluvnických kategorií;

·         vysvětlí základní pojmy z lexikologie; jednotlivé pojmy dokáže demonstrovat na příkladech a uvést do souvislostí lexikálního systému;

·          definuje základní pojmy slovotvorby (slovotvorný základ, slovotvorný formant, slovo základové, slovotvorná a sémantická motivovanost) a provede slovotvorný rozbor slova (substantiva, adjektiva, verba a adverbia);

·         pojmenuje způsoby obohacování slovní zásoby a vysvětlí jejich podstatu;

·         vysvětlí rozdíl mezi cílem rozboru slovotvorného a morfematického;

·         pojmenuje a charakterizuje vrstvy slovní zásoby, uvede příklady; lexémy dokáže zařadit k jednotlivým vrstvám slovní zásoby a vystihnout jejich funkci v textu, identifikuje expresivní výrazy; propria; hypokoristika;

·         objasní rozdíl mezi polysémií a homonymií a uvede příklady; odliší lexikální jednotky jednoznačné a mnohoznačné;

·         objasní podstatu významových vztahů lexikálních jednotek v kontextu vztahů formálních a formálně-významových; jednotlivé významové vztahy charakterizuje, doloží příklady;

·         pozná v textu metaforu a metonymii, vysvětlí rozdíl;

·         pozná frazeologickou jednotku a objasní její podstatu, objasní rozdíl mezi frazémem a souslovím;

·         prokáže orientaci v základních výkladových slovnících současné češtiny a v mikrostruktuře a makrostruktuře slovníku.

Poslední úprava: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (24.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK