PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Řečové dovednosti učitele - OPMN0C108A
Anglický název: Rhetorics
Zajišťuje: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 102 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jana Vlčková, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Eva Cihlářová
PhDr. Jana Vlčková, Ph.D.
Je záměnnost pro: OKMN0C108A
Anotace -
Cílem předmětu je zkvalitnění osobnostního vybavení jedince a jeho komunikační kompetence jako předpokladů pro nabývání pedagogických dovedností budoucích učitelů. Základní principy kultivovaného řečového projevu. Artikulace, fonace, mluvní dýchání. Ortoepie. Řečnická cvičení připravená i nepřipravená. Je vyžadován řečový projev v souladu s českými ortoepickými a ortofonickými pravidly.
Poslední úprava: Vlčková Jana, PhDr., Ph.D. (04.09.2024)
Deskriptory

Studijní zátěž celkem: 50 hodin, kredity 2, zakončení: zápočet

z toho přímá výuka: 0/2, tj. 24 hodin za semestr,

průběžná příprava celkem 6 hodin,

četba odborné literatury 10 hodin,

příprava na zápočtový projev 10 hodin.

Poslední úprava: Vlčková Jana, PhDr., Ph.D. (04.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Účast na seminářích (tolerovaná absence 20 %), plnění průběžných úkolů dle požadavků vyučujícího, přednesení závěrečného mluveného projevu dle parametrů. 

Parametry mluveného projevu: strukturovaný výkladový projev na zvolené odborné téma, 5-7 minut, kultivovaný formálně i obsahově, spisovný, bez artikulačních nedostatků.

Projev musí být pronesen nejpozději na posledním semináři. 

Poslední úprava: Vlčková Jana, PhDr., Ph.D. (04.09.2024)
Literatura

Povinná literatura:

HÁJKOVÁ, Eva. Rétorika pro pedagogy. Praha: Grada, 2011.

HŮRKOVÁ, Jarmila. Česká výslovnostní norma. Praha: Scientia, 1995.

ŠTĚPÁNÍK, Stanislav, VLČKOVÁ, Jana. Cvičebnice výslovnosti češtiny nejen pro školní výuku. Plzeň: Fraus. 2018.

Doporučená literatura:

SKARNITZL, Radek, VOLÍN, Jan, ŠTURM, Pavel. Zvuková báze řečové komunikace. Praha: Karolinum. 2016.

VLČKOVÁ, Jana. Rétorika, Ortoepie. In HÁJKOVÁ, Eva (Ed.). Čeština pro vzdělávací praxi. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2017. 

HIRSCHOVÁ, Milada. Pragmatika v češtině. Praha: Karolinum, 2013.

Poslední úprava: Vlčková Jana, PhDr., Ph.D. (04.09.2024)
Sylabus

Obsahové celky:
1. Učitel jako řečový vzor.
2. Technika řeči – respirace, mluvní dýchání. Dechová opora, fonace.
3. Artikulace. Artikulační vlastnosti českých hlásek. Ortofonie češtiny.
4. Ortoepie češtiny. Vokalická kvalita a kvantita.
5. Ortoepie češtiny. Souhláskové skupiny, souhláskové změny.
6. Funkční využití zvukových prostředků řeči suprasegmentální roviny.
7. Mimojazykové informace v řečovém projevu.
8. Komunikační záměr a způsoby jeho realizace. Kultura řeči.
9. Pragmatické aspekty komunikace. Zdvořilost. Kooperativní komunikace.

Poslední úprava: Vlčková Jana, PhDr., Ph.D. (04.09.2024)
Výsledky učení

Student zná zásady hlasové hygieny, dovede je charakterizovat a vědomě je používá.

Student vědomě působí jako kvalitní řečový vzor. 

Student  modifikuje svůj řečový projev v souladu se svým komunikačním cílem a s ohledem na specifika komunikace s žáky 1. stupně a na jejich potřeby. 

Student detekuje a odbornými termíny pojmenuje nežádoucí jevy v percipovaných mluvených projevech.

Student je schopen detekovat výslovnostní vadu a nezaměňuje ji s neortoepickou výslovností.

Student na základě percepční aplikace výslovnostní normy rozlišuje projevy ortoepicé a neortoepické, a to na úrovni segmentální i suprasegmentální. 

Student stylově diferencuje zvukové prostředky jazyka v závislosti na komunikační situaci. Tuto diferenciaci je schopen odborně terminologicky definovat.

Poslední úprava: Vlčková Jana, PhDr., Ph.D. (19.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK