PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Fonetika a fonologie AJ II - OPMN0A214B
Anglický název: English phonetics and phonology II
Zajišťuje: Katedra anglického jazyka a literatury (41-KAJL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / 20 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Kristýna Červinková Poesová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Kristýna Červinková Poesová, Ph.D.
Prerekvizity : OPMN0A210B
Anotace -
Kurz je zaměřen na popis a následné procvičení suprasegmentálních jevů anglické fonetiky a fonologie, především na slovní a větný přízvuk, rytmus, redukování a intonaci, které výrazně přispívají k lepší srozumitelnosti plynulého mluvního projevu.
Poslední úprava: Červinková Poesová Kristýna, Mgr., Ph.D. (19.09.2024)
Cíl předmětu -

Studující získají teoretické znalosti a praktické dovednosti v oblasti suprasegmentálních jevů anglické fonetiky a fonologie. Zaměří se na zvládnutí slovního a větného přízvuku, rytmu, redukce samohlásek a intonace, které jsou klíčové pro zlepšení srozumitelnosti a plynulosti mluveného projevu v angličtině. Dále se obeznámí s vybranými technikami výuky slovního přízvuku a vyzkouší si je v rámci mikrovýstupů.

Poslední úprava: Červinková Poesová Kristýna, Mgr., Ph.D. (19.09.2024)
Deskriptory

přímá výuka (24 hodin), čtení zadaných textů a zpracování seminárního úkolu (20 hodin), domácí úkoly a trénování transkripce (20 hodin), příprava na zkoušku (26 hodin) 

Poslední úprava: Červinková Poesová Kristýna, Mgr., Ph.D. (24.09.2022)
Podmínky zakončení předmětu -
80% docházka, vypnuté mobily během výuky, prezentace krátké aktivity na slovní přízvuk, povinné úkoly, písemná zkouška + hlasité čtení a vysvětlení zvolených jevů vycházejícíh z textu
Poslední úprava: Červinková Poesová Kristýna, Mgr., Ph.D. (18.09.2024)
Literatura -

Povinná literatura:

Roach, P. (2009) English Phonetics and Phonology. CUP.

Volín, J. (2002) IPA - Based Transcription for Czech Students of English. Karolinum.

Doporučená literatura:

Nosek, J. (1991) Grafika moderní angličtiny. Karolinum.

Gimson´s Pronunciation of English (2001). rev. by A. Cruttenden. Arnold.

Wells, J. C. (2008) Longman Pronunciation Dictionary. Pearson Education Limited.

Wells, J. C. (2006) English Intonation. An Introduction. CUP.

Bradford, B. (2000) Intonation in Context. CUP.

Brazil, D. (1994) Pronunciation for Advanced Learners of English. CUP.

Menhard, Z. (1991) A Workbook in English Phonetics. SPN.

Underhill, A. (2005) Sound Foundations. Heineman.

Hewings, M. (2007) English Pronunciation in Use. Advanced. CUP.

Mortimer, C. (2005) Elements of pronunciation. CUP.

Pennington, M. (1996) Phonology in English Language Teaching. Longman.

Rogerson, B., Gilbert, J. (1990) Speaking Clearly. CUP.

Kelly, G. (2000) How to Teach Pronunciation. Pearson Education Limited.

Murcia, M. C., Brinton, D. M., Goodwin, J. M. (2010) Teaching Pronunciation. CUP.

Hancock, M. (1995) Pronunciation Games. CUP.

Hewings, M  (2004) Pronunciation Practice Activities. CUP.

Poslední úprava: Červinková Poesová Kristýna, Mgr., Ph.D. (14.09.2022)
Požadavky ke zkoušce -

psaná část zkoušky (učivo z obou semestrů); ústní část (čtení nahlas + praktické úkoly k textu); pass = 70% (2 opravné pokusy)

Poslední úprava: Červinková Poesová Kristýna, Mgr., Ph.D. (11.09.2023)
Sylabus -
  1. Slabika a fonotaktika
  2. Umístění slovního přízvuku a samohlásková redukce
  3. Umístění přízvuku ve složených a komplexních slovech; výuka slovního přízvuku
  4. Slova se slabými tvary
  5. Rytmus
  6. Úvod do intonace
  7. Hlavní typy tónů a jejich význam; tónové a intonační jazyky
  8. Základní funkce intonace
Poslední úprava: Červinková Poesová Kristýna, Mgr., Ph.D. (19.09.2024)
Výsledky učení -

Studující přetranskribuje souvislý text s použitím slabých forem gramatických slov a vyznačí v něm hlavní přízvuky, intonační předěly a vázání.

Studující plynně a srozumitelně přečte nahlas zadaný text.

Studující analyzuje vybraný text z hlediska zadaných úkolů.

Studující definuje základní pojmy a na zvolených příkladěch je ilustruje.

Studující porovná český anglický zvukový systém z hlediska slovního přízvuku, vázání a rytmu.

Studující uvede alespoň dva příklady negativního vlivu češtiny na produkci či percepci anglického jazyka.

Studující vyjmenuje základní pravidla pro umisťování slovního přízvuku v angličtině.

Studující popíše anglickou slabiku z hlediska fonetického a fonologického.

Studující dokáže vyslovit slabé a silné formy gramatických slov.

Studující navrhne a odučí krátkou aktivitu na slovní přízvuk s ohledem na cílovou skupinu - žáky 4. a 5. ročníků ZŠ.

Studující popíše formu a funkce intonace.

Poslední úprava: Červinková Poesová Kristýna, Mgr., Ph.D. (19.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK