Kapitoly z psychopatologie - OPBY4P103C
|
|
|
||
Předmět seznamuje studenty se systémem klasifikace duševních chorob ve vývojovém kontextu. Zaměřuje se na obtíže v dětském věku a adolescenci. Předmět obsáhne různé formy abnormálního chování, jejich vývoj, diagnostiku a základní principy terapie. Důraz je kladen na využití současných poznatků, včetně kritiky redukcionistických přístupů ke konceptualizaci duševního zdraví a využití přístupů pozitivní psychologie.
Cíl předmětu:
Studenti se seznámí s popisem duševních obtíží, které se objevují u dětí a mladých lidí. Budou tak schopni v praxi lépe rozpoznat tyto potíže a rozšíří své znalosti možné terapie a zásad podpory přímo ve školním prostředí.
Přehled výukových témat:
1. Úvod do tématu psychopatologie.
2. ADHD, poruchy chování.
3. Závislosti a zneužívání návykových látek.
4. Poruchy nálad a suicidum.
5. Úzkosti, obsesivně kompulzivní poruchy a poruchy související se stresem.
6. Neurovývojové poruchy.
7. Poruchy spojené s osobností.
8. Poruchy spojené s příjmem potravy a zdravím.
9. Ohrožené skupiny dětí.
10. Intervence v perspektivě pozitivní psychologie. Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (17.09.2019)
|
|
||
Mash, E. J.& Barkley, R. A. (2014). Child psychopathology. The Guilford Press. Orel, M. (2016). Psychopatologie: nauka o nemocech duše. Praha: Grada. Pugnerová, M., & Kvintová, J. (2016). Přehled poruch psychického vývoje. Praha: Grada. Svoboda, M. (2015). Psychopatologie a psychiatrie: pro psychology a speciální pedagogy. Praha: Grada. Šolcová, I. (2009). Vývoj resilience v dětství a dospělosti. Praha: Grada. Vágnerová, M. (2014). Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál. Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (17.09.2019)
|
|
||
On-line studijní opora: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7911 Heslo pro hosty: akredkpg19 Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (17.09.2019)
|