PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Příprava tranzitních programů pro žáky s SVP - OPBS4S061A
Anglický název: Preparation of Transit Programs for Pupils with SEN
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 24 / 24 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Vyučující: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Prerekvizity : OPBS4S043A, OPBS4S052A
Anotace
Cílem předmětu je seznámit studenty s významem a způsoby plánování a realizace podpory žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP) v období přechodu na vyšší typ či stupeň školy, aby získali úplný přehled o návaznosti jednotlivých školních etap a pochopili zákonitosti a principy poskytované podpory pro zdárné zvládnutí přechodů v zájmu retence žáků se SVP ve vzdělávání. Akcent bude kladen na variabilitu podmínek a způsobů provedené přípravy žáka se speciálními vzdělávacími potřebami na období přechodu, na spolupráci školního speciálního pedagoga s jeho rodiči, třídním učitelem, výchovným poradcem, školním psychologem, asistentem pedagoga atd. v období přechodu. V rámci seminářů budou studenti aktivně reflektovat zásadní témata spojená s přechodem do školy vyššího stupně,profesní přípravy a samostatného života, budou pracovat s dostupnými modely individuálních tranzitních plánů v Česku i v zahraničí.
Poslední úprava: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (25.01.2024)
Deskriptory

Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 136 hodinám.

Přímá výuka:              

·         přednášky 12 hodin

·         cvičení 24 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury a práce se studijními materiály 30 hodin

·         seminární práce 20 hodin

·         zpracování úkolů a příprava na semináře 30 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška: 20 hodin celkem

 Bude využíván systém podpory studia Moodle.

Poslední úprava: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (28.01.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Podmínkou zápočtu je aktivní účast studenta na seminářích, zpracování seminární práce. Předmět je ukončen zápočtem uděleným na základě odevzdaného úkolu.

Poslední úprava: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (28.01.2024)
Literatura

DVOŘÁK, D., VYHNÁLEK, J., STARÝ, K. Tranzice a transfer ve vzdělávací dráze: longitudinální studie  rizikového žáka. Studia paedagogica roč. 21, č. 3, rok 2016, dostupné  online z www.studiapaedagogica.cz DOI: 10.5817/SP2016-3-2.

HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. Plánování přechodu na vyšší stupeň/typ školy. Metodický materiál projektu OP VVV, Praha: PedF UK – UJEP, 2019, 71 s., bez ISBN.

HÁJKOVÁ,V., STRNADOVÁ, I. Model individuálního přechodového plánu pro základní školy. Metodický materiál projektu OP VVV, Praha: PedF UK – UJEP, 2019, 13 s., bez ISBN.

MORAVA, J. Úskalí přechodu na druhý stupeň ZŠ. Moderní vyučování. 6 (3), 2000, s.5-7, ISSN 1211-6858.

NECHVÁTALOVÁ, V. Sociální podpora žáka se zdravotním postižením poskytovaná při přechodu ze školního do pracovního prostředí. Kontakt 2008, 10(1), 159-162. ISSN 1212-4117.

STRNADOVA, I., CUMMING T., M. Transition from primary school to secondary school, Foundations and Futures of Education, Routledge, London, 2016.  Dostupné online z http://dx.doi.org/10.4324/9781315817101.

STRNADOVA, I., CUMMING T., M. Lifespan Transitions and Disability: A Holistic Perspective, Foundations and Futures of Education, Routledge, 2015,  ISBN 0415738873.

SVAČINOVÁ, I. Umí základní škola připravit žáky na studium na střední škole? Moderní vyučování: časopis pro nové programy v českém základním školství. 10 (10), 2004, s. 12, ISSN 1211-6858.

WALTEROVÁ, E. Dva světy základní školy? Úskalí přechodu z 1. na 2. stupeň. Vyd. 1., Praha: Karolinum, 2011, ISBN 9788024620435.

WALTEROVÁ, E., GREGER, D. Přechod žáků ze základní na střední školu: pohledy z výzkumů. 1. vyd., Brno: Paido, 2009, ISBN: 978-80-7315-179-9.

Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (16.01.2020)
Sylabus -

1. Tranzice a transfer v podmínkách speciáněpedagogických potřeb žáka.
2. Sociální opory žáka na jeho vzdělávací dráze.
3. Modely ITP ze zahraničí a z tuzemska k plánování podpory žáka z 1.na 2.st.ZŠ a na vyšší typ školy.
4. Příprava žákyně s odlišným mateřským jazykem (OMJ) na přechod na střední školu.
5. Vstupní hodnocení silných a slabých stránek žáka pro ITP.
6. Postup přípravy individuálního přechodového plánu žáka na školním poradenském pracovišti.
7. Evaluace individuálního přechodového plánu.
8. Zapojení žáka a jeho rodičů ( zák. zástupců) do plánování další vzdělávací etapy.
9. Kvalita spolupráce škol v přípravě a realizaci ITP.

Poslední úprava: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (25.01.2024)
Studijní opory

Studentům jsou k dispozici studijní opory (prezentace přednášek, odkazy na elektronické zdroje, interaktivní úkoly, doplňkové studijní materiály) v prostředí MOODLE dostupné na:

https://dl1.cuni.cz/course/index.php?categoryid=695

Název kurzu: Příprava tranzitních programů pro žáky se SVP

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=9087

vstup pro hosty klíčem: akreditace

Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (13.03.2020)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK