|
|
|
||
Cílem předmětu je seznámit studenty s významem a způsoby plánování a realizace podpory žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP) v období přechodu na vyšší typ či stupeň školy, aby získali úplný přehled o návaznosti jednotlivých školních etap a pochopili zákonitosti a principy poskytované podpory pro zdárné zvládnutí přechodů v zájmu retence žáků se SVP ve vzdělávání. Akcent bude kladen na variabilitu podmínek a způsobů provedené přípravy žáka se speciálními vzdělávacími potřebami na období přechodu, na spolupráci školního speciálního pedagoga s jeho rodiči, třídním učitelem, výchovným poradcem, školním psychologem, asistentem pedagoga atd. v období přechodu.
V rámci seminářů budou studenti aktivně reflektovat zásadní témata spojená s přechodem do školy vyššího stupně,profesní přípravy a samostatného života, budou pracovat s dostupnými modely individuálních tranzitních plánů v Česku i v zahraničí.
Poslední úprava: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (25.01.2024)
|
|
||
Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 136 hodinám. Přímá výuka: · přednášky 12 hodin · cvičení 24 hodin Příprava: · samostudium odborné literatury a práce se studijními materiály 30 hodin · seminární práce 20 hodin · zpracování úkolů a příprava na semináře 30 hodin Příprava na zkoušku a zkouška: 20 hodin celkem Bude využíván systém podpory studia Moodle. Poslední úprava: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (28.01.2024)
|
|
||
Podmínkou zápočtu je aktivní účast studenta na seminářích, zpracování seminární práce. Předmět je ukončen zápočtem uděleným na základě odevzdaného úkolu. Poslední úprava: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (28.01.2024)
|
|
||
DVOŘÁK, D., VYHNÁLEK, J., STARÝ, K. Tranzice a transfer ve vzdělávací dráze: longitudinální studie rizikového žáka. Studia paedagogica roč. 21, č. 3, rok 2016, dostupné online z www.studiapaedagogica.cz DOI: 10.5817/SP2016-3-2. HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. Plánování přechodu na vyšší stupeň/typ školy. Metodický materiál projektu OP VVV, Praha: PedF UK – UJEP, 2019, 71 s., bez ISBN. HÁJKOVÁ,V., STRNADOVÁ, I. Model individuálního přechodového plánu pro základní školy. Metodický materiál projektu OP VVV, Praha: PedF UK – UJEP, 2019, 13 s., bez ISBN. MORAVA, J. Úskalí přechodu na druhý stupeň ZŠ. Moderní vyučování. 6 (3), 2000, s.5-7, ISSN 1211-6858. NECHVÁTALOVÁ, V. Sociální podpora žáka se zdravotním postižením poskytovaná při přechodu ze školního do pracovního prostředí. Kontakt 2008, 10(1), 159-162. ISSN 1212-4117. STRNADOVA, I., CUMMING T., M. Transition from primary school to secondary school, Foundations and Futures of Education, Routledge, London, 2016. Dostupné online z http://dx.doi.org/10.4324/9781315817101. STRNADOVA, I., CUMMING T., M. Lifespan Transitions and Disability: A Holistic Perspective, Foundations and Futures of Education, Routledge, 2015, ISBN 0415738873. SVAČINOVÁ, I. Umí základní škola připravit žáky na studium na střední škole? Moderní vyučování: časopis pro nové programy v českém základním školství. 10 (10), 2004, s. 12, ISSN 1211-6858. WALTEROVÁ, E. Dva světy základní školy? Úskalí přechodu z 1. na 2. stupeň. Vyd. 1., Praha: Karolinum, 2011, ISBN 9788024620435. WALTEROVÁ, E., GREGER, D. Přechod žáků ze základní na střední školu: pohledy z výzkumů. 1. vyd., Brno: Paido, 2009, ISBN: 978-80-7315-179-9. Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (16.01.2020)
|
|
||
1. Tranzice a transfer v podmínkách speciáněpedagogických potřeb žáka. Poslední úprava: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (25.01.2024)
|
|
||
Studentům jsou k dispozici studijní opory (prezentace přednášek, odkazy na elektronické zdroje, interaktivní úkoly, doplňkové studijní materiály) v prostředí MOODLE dostupné na: https://dl1.cuni.cz/course/index.php?categoryid=695 Název kurzu: Příprava tranzitních programů pro žáky se SVP https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=9087 vstup pro hosty klíčem: akreditace Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (13.03.2020)
|