PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Metodika práce asistenta pedagoga II - OPBS4S052A
Anglický název: Methods of Assistant Teachers Work II
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/1, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 28 / 28 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D.
Je prerekvizitou pro: OPBS4S061A
Anotace -
Předmět rozvíjí znalosti a dovednosti studentů v oblasti práce asistentů pedagoga, s důrazem na podporu žáků s různými druhy zdravotního postižení a podporu žáků se sociálním znevýhodněním.
Poslední úprava: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (05.09.2023)
Cíl předmětu

Studující

- vysvětlí roli asistenta pedagoga ve vzdělávání vybraných skupin žáků se speciálními vzdělávacími potřebami 

- popíše parametry spolupráce asistenta pedagoga a učitele ve vzdělávání vybraných skupin žáků se SVP 

- vysvětlí význam pozice asistenta pedagoga ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním a žáků z etnických minorit

Poslední úprava: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (16.09.2024)
Deskriptory

Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodinám.

Přímá výuka:              

·         přednášky 24 hodin

·         cvičení 12 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 30 hodin

·         zpracování úkolů a příprava na semináře 50 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška: 30 hodin celkem

Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (06.09.2023)
Podmínky zakončení předmětu

Zkouška - písmený test, jeden základní a dva opravné termíny. 

Poslední úprava: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (05.09.2023)
Literatura

HÁJKOVÁ, Vanda a kol. Asistent pedagoga. Profese utvářená v dialogu. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2018. ISBN 978-80-7603-009-1.  

LINDQVIST, G., NILHOLM, C., ALMQVIST, L., WETSO, G.-M. Different agendas? The views of different occupational groups on special needs education. European journal of special needs education 2/2011, s.143-157.

MORÁVKOVÁ VEJROCHOVÁ, Monika a kol. Standard práce asistenta pedagoga. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4722-3.

NĚMEC, Zbyněk, ŠIMÁČKOVÁ-LAURENČÍKOVÁ, Klára a HÁJKOVÁ, Vanda. Asistent pedagoga v inkluzivní škole. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-712-0.

NĚMEC, Zbyněk a kol. Asistence ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Vyd. 1. Praha: Nová škola, 2014. ISBN 978-80-903631-9-9.

NĚMEC, Zbyněk;  MARTINOVSKÁ, Petra. Asistent pedagoga v mateřské škole. Praha: Raabe, 2018. ISBN 978-80-7496-394-0.

TEPLÁ, Marta, FELCMANOVÁ, Lenka a NĚMEC, Zbyněk. Asistent pedagoga: jak efektivně zavést pozici asistenta pedagoga ve školách. [4. vydání]. Praha: Dashöfer, 2018. ISBN 978-80-87963-77-7.

Poslední úprava: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (05.09.2023)
Sylabus

Obsah:
1. Specifika práce asistenta pedagoga v předškolním, základním a středním vzdělávání
2. Specifika práce asistenta pedagoga s vybranými skupinami žáků se zdravotním postižením (žáci s PAS; žáci s mentálním postižením ad.)
3. Role a preferované formy podpory dětí a žáků v práci asistenta pedagoga v zařízeních pro ústavní a ochrannou výchovu
4. Specifika práce asistenta pedagoga s žáky z etnických menšin (model ethnic assistants) a s žáky ze sociálně znevýhodněného prostředí; role asistentů z řad romské minority
5. Role asistenta pedagoga v zajištění aktivit volného času: příklady dobré praxe
6. Spolupráce asistenta pedagoga s rodinami žáků a s dalšími relevantními organizace mimo školu (OSPOD, NNO ad.)
7. Profese asistenta pedagoga z pohledu zahraničních výzkumů: inspirace pro praxi v ČR

Poslední úprava: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (05.09.2023)
Studijní opory

Studentům jsou k dispozici studijní opory (prezentace přednášek, odkazy na elektronické zdroje, interaktivní úkoly, doplňkové studijní materiály) v prostředí MOODLE dostupné na:

https://dl1.cuni.cz/course/index.php?categoryid=695

Název kurzu: Metodika práce asistenta pedagoga

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=9086

vstup pro hosty klíčem: akreditace

Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (13.03.2020)
Výsledky učení

Studující

  • objasní specifika práce asistenta pedagoga v předškolním, základním a středním vzdělávání
  • popíše specifika práce asistenta pedagoga s dětmi a žáky s mentálním postižením
  • popíše specifika práce asistenta pedagoga s dětmi a žáky se zrakovým postižením
  • popíše specifika práce asistenta pedagoga s dětmi a žáky se sluchovým postižením
  • popíše specifika práce asistenta pedagoga s dětmi a žáky s narušenou komunikační schopností
  • popíše specifika práce asistenta pedagoga s dětmi a žáky s poruchami autistického spektra
  • popíše specifika práce asistenta pedagoga s dětmi a žáky s vývojovými poruchami učení a chování
  • popíše specifika práce asistenta pedagoga s dětmi a žáky s tělesným postižením
  • objasní specifika práce asistenta pedagoga s žáky z etnických menšin (model ethnic assistants) a s žáky ze sociálně znevýhodněného prostředí
  • charakterizuje roli asistentů z řad romské minority
  • formuluje principy spolupráce asistenta pedagoga s rodinami žáků a s dalšími relevantními organizace mimo školu (OSPOD, NNO ad.)


Poslední úprava: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (16.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK