|
|
|
||
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními informacemi speciální pedagogiky znevýhodněného člověka se sluchovým postižením a mezioborovou spoluprací s dalšími vědními obory, dále naučit se orientovat v oblasti anatomie a fyziologie ucha, podat studentům základní orientace o patologiích sluchové funkce, příčinách a důsledcích, vyšetřovacích metodách, možné kompenzaci pomocí technických pomůcek. V rámci seminářů budou studenti aktivně reflektovat zásadní témata předmětu, budou pracovat s vybranými surdopedickými publikacemi.
Obsah:
1. Pojem a vymezení předmětu surdopedie, postavení surdopedie v soustavě věd, metody a cíl surdopedie, společenský význam surdopedie. Význam sluchu a sluchového pozadí.
2. Ucho a sluchová dráha. Patologie sluchového analyzátoru. Výskyt a příčiny sluchových vad.
3. Klasifikace sluchových vad, mezinárodní klasifikace podle WHO. Symptomatologie sluchových vad (hluchota, ohluchlost, nedoslýchavost), terminologie.
4. Diagnóza a diferenciální diagnóza sluchových vad. Pedagogická diagnostika sluchového postižení. Klasické sluchové zkoušky: orientační sluchová zkouška mluvenou řečí a šepotem, ladičkové zkoušky - Weberova, Rinného, Schwabachova.
5. Sluchová zkouška u dítěte: novorozenecký screening sluchových vad (otoakustické emise), reflexní zkoušky, dětská audiometrie tónová, dětská audiometrie slovní.
6. Audiometrie čistými tóny, slovní audiometrie, objektivní metody vyšetřování sluchu - ERA, BERA, CERA, AABR, SEP, tympanometrie.
7. Kompenzační pomůcky - sluchadla, FM systémy, indukční smyčky.
8. Kochleární implantáty.
9. Pomůcky usnadňující běžný život sluchově postiženým. Logopedické pomůcky. Počítačové programy.
10. Důsledky sluchových vad. Prevence sluchových vad.
Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (16.01.2020)
|
|
||
Studující se seznamuje s terminologií surdopedie a rozvíjí své kompetence v oblasti sluchového postižení. Poslední úprava: Hádková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (29.01.2025)
|
|
||
Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 131 hodině. Přímá výuka: · přednášky 24 hodin · cvičení 12 hodin Příprava: · samostudium odborné literatury 20 hodin · zpracování úkolů a příprava na semináře 55 hodin Příprava na zkoušku a zkouška: 20 hodin celkem Výuka bude probíhat prezenční formou. Pokud bude nutné vzhledem k epidemiologické situaci přejít na formu distanční výuky, přihlášení studenti obdrží e-mailem informace týkající se platformy. Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (03.02.2022)
|
|
||
Předmět bude zakončen písemnou zkouškou. Ke zkoušce může přistoupit jen ten student, který bude mít splněny a odprezentovány zadané úkoly v rámci seminářů. Poslední úprava: Hádková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (27.01.2024)
|
|
||
HÁDKOVÁ, K. Člověk se sluchovým postižením. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2016. ISBN978-80-7290-619-2. HÁDKOVÁ, K. Vzdělávání žáků a studentů s kochleárním implantátem. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2012. ISBN 978-80-7290-618-5. HORÁKOVÁ, R.Sluchové postižení – úvod do surdopedie. Praha: Portál, 2012. ISBN 987-80-262-0084-0. HRUBÝ, J. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu.2.díl. Praha: FRPSP, 1998. ISBN 80-7216-075-3. LEJSKA, M. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-038-7. POTMĚŠIL, M. Diagnostické domény pro žáky se sluchovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3053-9. ŠLAPÁK, I., FLORIÁNOVÁ, P. Kapitoly z otorhinolaryngologie a foniatrie. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85931-67-2. Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (16.01.2020)
|
|
||
Obsahové vymezení: 1. Pojem a vymezení předmětu surdopedie, postavení surdopedie v soustavě věd, metody a cíl surdopedie, společenský význam surdopedie. Význam sluchu a sluchového pozadí. 2. Ucho a sluchová dráha. Patologie sluchového analyzátoru. Výskyt a příčiny sluchových vad. 3. Klasifikace sluchových vad, mezinárodní klasifikace podle WHO. Symptomatologie sluchových vad, terminologie. 4. Diagnóza a diferenciální diagnóza sluchových vad. Speciálně pedagogická diagnostika sluchového postižení. Klasické sluchové zkoušky: orientační sluchová zkouška mluvenou řečí a šepotem, ladičkové zkoušky - Weberova, Rinného, Schwabachova. 5. Sluchová zkouška u dítěte: novorozenecký screening sluchových vad (otoakustické emise), reflexní zkoušky, dětská audiometrie tónová, dětská audiometrie slovní. 6. Audiometrie čistými tóny, slovní audiometrie, objektivní metody vyšetřování sluchu - ERA, BERA, CERA, AABR, SSEP, tympanometrie. 7. Kompenzační pomůcky - sluchadla, indukční smyčky, FM systémy, systémy Roger. 8. Kochleární implantáty, proces kochleární implantace, rehabilitace před a po kochleární implantaci. 9. Pomůcky usnadňující běžný život sluchově postiženým. Logopedické pomůcky. Počítačové programy. 10. Důsledky sluchových vad. Prevence sluchových vad. 11. Poradenství a vzdělávání dětí a žáků se sluchovým postižením. Poslední úprava: Hádková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (29.01.2025)
|
|
||
Studentům jsou k dispozici studijní opory (prezentace přednášek, odkazy na elektronické zdroje, interaktivní úkoly, doplňkové studijní materiály) v prostředí MOODLE dostupné na: https://dl1.cuni.cz/course/index.php?categoryid=695 Název kurzu: Speciální pedagogika znevýhodněného člověka se sluchovým postižením https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7579 vstup pro hosty klíčem: akreditace Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (13.03.2020)
|
|
||
Studující se zvládne zorientovat v základní surdopedické terminologii. Studující ovládá latinskou terminologii v oblasti anatomie a fyziologie ucha. Dokáže se orientovat v klasifikacích sluchového postižení, popíše princip sluchadla, kochleárního implantátu. Zná poradenství a vzdělávací systém dětí a žáků se sluchovým postižením. Poslední úprava: Hádková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (29.01.2025)
|