Předmět je širším vstupem do teorie pedagogiky volného času se zaměřením na zájmy a zájmové činnosti žáků, jakožto souboru organizovaných i volnočasových cílevědomých aktivit. Vede absolventy výukového kurzu k získání vědomostí a dovedností umožňující stanovit obsah, metody a formy konkrétních zájmových činností pro rozmanité věkové kategorie, díky kterým je absolvent schopen realizovat a hodnotit činnosti, způsoby řešení neobvyklých výchovných situací, základní předpisy a právní normy pro činnost zájmových útvarů.
Cíl: Studující je schopen definovat cíle a formy edukace ve volném čase žáků, ovládat základní terminologii pedagogiky volného času, vysvětlit pedagogické principy volnočasových aktivit.
Studenti používají terminologii obecné didaktiky v kontextu zájmových činností (Valenta, operacionalizovaný cíl/ jádrová činnost, principy OSV: praktická, zosobněná, provázející ; Jirásek, prožitek/zážitek, holistická výchova; Jonassen, Land, Mareš, Pelikán, Jirásek, Holec, Neuman, učební prostředí akcentující žáka pedagogizace prostředí - přímé a nepřímé výchovné působení; Vygotský, Křivohlavý, zóna nejbližšího vývoje; Csikszentmihalyi,Flow/stres/ nuda; Kolb, Hanuš, Drahanská, zkušenostní učení, reflexe, formativní hodnocení, konstruktivismus ve výuce, Čáp, Mareš, Kalhous). .
Interpretují aktivitu/hru jako metodu ve vazbě na volnočasový cíl (afektivní, psychomotorická, kognitivní doména cílů)
Argumentují smysl pedagogické diagnostiky skupiny pro nastavení bezpečného výchovného kontextu aktivit (situace pro sociálního učení na úrovni eustresu). Porovnají možnosti sociální motivace (potřeby skupiny; referenční rámec skupiny) jednotlivce se situací skupinové dynamiky (též v souvislosti s cíli rozvoje kompetence spolupracovat)
Poslední úprava: Kočí Jana, PhDr., Ph.D. (30.01.2024)
This leisure time class is a broader introduction to the theory of free time pedagogy with a focus on the interests and hobbies of pupils, as a set of organized and purposeful free time activities. It guides the graduates of the teaching course to acquire knowledge and skills enabling to determine the content, methods and forms of specific interest activities for various age categories, thanks to which the graduate is able to implement and evaluate activities, methods of solving unusual educational situations, basic regulations and legal norms for the activity of interest departments. Objective: The student is able to define the goals and forms of education in students' free time, master the basic terminology of free time pedagogy, explain the pedagogical principles of free time activities. Students use the terminology of general didactics in the context of interest activities (Valenta, operationalized goal/core activity, OSV principles: practical, personified, accompanying; Jirásek, experience/experience, holistic education; Jonassen, Land, Mareš, Pelikán, Jirásek, Holec, Neuman, learning environment accentuating the student, pedagogy of the environment - direct and indirect educational influence; Vygotský, Křivohlavý, zone of immediate development; Csikszentmihalyi, Flow/stress/boredom; Kolb, Hanuš, Drahanská, experiential learning, reflection, formative assessment, constructivism in teaching, Čáp, Mareš , Kalhous). . They interpret the activity/game as a method in connection with the leisure goal (affective, psychomotor, cognitive domain of goals). They compare the possibilities of social motivation (needs of the group; reference frame of the group) of the individual with the situation of group dynamics (also in connection with the goals of developing the competence to cooperate)
Poslední úprava: Kočí Jana, PhDr., Ph.D. (30.01.2024)
Deskriptory -
Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 120 hodinám. Přímá výuka 14 hodin i s přípravou, samostudium literatury (za celý semestr) 30 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 30 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 23 hodin. Seminární práce 23 hodin.
Poslední úprava: Kočí Jana, PhDr., Ph.D. (30.01.2024)
The subject has 4 credits according to ECTS, the total time load of the student corresponds to 120 hours. Direct teaching 14 hours including preparation, self-study of literature (for the whole semester) 30 hours, work with study materials (for the whole semester) 30 hours, performance of ongoing tasks (for the whole semester) 23 hours. Seminar work 23 hours.
Poslední úprava: Kočí Jana, PhDr., Ph.D. (30.01.2024)
Literatura -
PÁVKOVÁ, J., HÁJEK, J., HOFBAUER, B., HRDLIČKOVÁ, V., PAVLÍKOVÁ, A. Pedagogika volného času: teorie, praxe a perspektivy mimoškolní výchovy a zařízení volného času. 3. aktualizované vydání. Praha: Portál, 2002. PŘADKA, M. Kapitoly z dějin sociální pedagogiky. Brno : MU, 1998. HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha : Portál, 2004, 176 s. ISBN 80-7178-927-5. NĚMEC, J. Od prožívání k požitkářství. 1. vyd. Brno: Paido, 2002. 111 s. edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-006-9. ŠAUEROVÁ, M. Kapitoly z pedagogiky volného času a sociální psychologie. Praha: VŠTVS Palestra, 2007. KAPLÁNEK, M. Základy pedagogiky volného času-skripta. České Budějovice: TFJU, 2009. HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha, Portál 2004.
Poslední úprava: Kočí Jana, PhDr., Ph.D. (30.01.2024)
PÁVKOVÁ, J., HÁJEK, J., HOFBAUER, B., HRDLIČKOVÁ, V., PAVLÍKOVÁ, A. Pedagogika volného času: teorie, praxe a perspektivy mimoškolní výchovy a zařízení volného času. 3. aktualizované vydání. Praha: Portál, 2002. PŘADKA, M. Kapitoly z dějin sociální pedagogiky. Brno : MU, 1998. HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha : Portál, 2004, 176 s. ISBN 80-7178-927-5. NĚMEC, J. Od prožívání k požitkářství. 1. vyd. Brno: Paido, 2002. 111 s. edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-006-9. ŠAUEROVÁ, M. Kapitoly z pedagogiky volného času a sociální psychologie. Praha: VŠTVS Palestra, 2007. KAPLÁNEK, M. Základy pedagogiky volného času-skripta. České Budějovice: TFJU, 2009. HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha, Portál 2004.
Poslední úprava: Kočí Jana, PhDr., Ph.D. (30.01.2024)
Požadavky ke zkoušce -
Aktivní účast v seminářích. Úloha v seminární práci jako podklad pro hodnocení.
Poslední úprava: Kočí Jana, PhDr., Ph.D. (30.01.2024)
Active participation in seminars. The task in the seminar work as a basis for evaluation.
Poslední úprava: Kočí Jana, PhDr., Ph.D. (30.01.2024)
Sylabus -
Vymezení pojmu zájem v kontextu pedagogiky volného času; Vztah zájmů, potřeb a schopností z ontogenetického hlediska, funkce zájmů a zájmových činností v životě člověka, činitelé ovlivňující vývoj zájmů.
Legislativa k vedení zájmových útvarů v rámci subjektů realizujících organizované zájmové činnosti.
Zájmové činnosti spontánní a organizované v závislosti na pedagogické diagnostice.
Cíle zájmových činností v doménách kognitivní, afektivní a psychomotorické.
Metody a organizační formy zájmových činností; Struktura schůzky zájmového útvaru, příprava vedoucího na schůzku.
Motivace k zájmovým činnostem, řešení vztahu mezi principem dobrovolnosti a pedagogického ovlivňování; Participace členů zájmového útvaru na činnostech.
Poslední úprava: Kočí Jana, PhDr., Ph.D. (30.01.2024)
Definition of the concept of interest in the context of free time pedagogy; The relationship between interests, needs and abilities from an ontogenetic point of view, the function of interests and interest activities in a person's life, factors influencing the development of interests. Legislation for the management of interest departments within entities implementing organized interest activities. Spontaneous and organized interest activities depending on pedagogical diagnosis. Goals of interest activities in cognitive, affective and psychomotor domains. Methods and organizational forms of interest activities; Structure of the meeting of the department of interest, preparation of the leader for the meeting. Motivation for interest activities, solving the relationship between the principle of voluntariness and pedagogical influence; Participation of members of the interest department in activities.
Poslední úprava: Kočí Jana, PhDr., Ph.D. (30.01.2024)
Studijní opory
On-line study matherials: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7963
Guest password: akredkpg19
Poslední úprava: Kočí Jana, PhDr., Ph.D. (30.01.2024)