PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Speciální pedagogika - OPBQ4P032A
Anglický název: Special Education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/1, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 40 / 40 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Marie Linková, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Marie Linková, Ph.D.
Prerekvizity : OPBQ4P011A
Anotace -
Předmět poskytuje psychosociální a pedagogickou charakteristiku dětí s různým druhem postižení. Upozorňuje na specifické potřeby rodiny pečující o dítě s postižením. Objasňuje problematiku inkluzivního začlenění jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami.
Poslední úprava: Linková Marie, PhDr., Ph.D. (12.09.2022)
Cíl předmětu -

Předmět má za úkol seznámit posluchače se základy speciální pedagogiky jako vědní disciplíny, se současnými trendy ve výchově a vzdělávání žáků se zdravotním postižením.

Poslední úprava: Linková Marie, PhDr., Ph.D. (12.09.2022)
Deskriptory

Očekávaná zátěž studenta 5 kreditů x 25 = 125 hod., z toho účast na výuce 36 hod., příprava na přednášky/semináře, studium literatury, příprava práce materiálového typu, příprava na zkoušku 89 hod.

Poslední úprava: Linková Marie, PhDr., Ph.D. (11.09.2023)
Podmínky zakončení předmětu -

1. aktivita v semináři

2. prezentace seminární práce

3. test v rozsahu tematických okruhů (min. 70%)

Poslední úprava: Linková Marie, PhDr., Ph.D. (12.09.2022)
Literatura

FISCHER, S., ŠKODA, J. (2014). Speciální pedagogika. Praha: Triton.

LECHTA, V. (ed.). (2016). Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál.

PIPEKOVÁ, J. et al. (2010). Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido.

SLOWÍK, J. (2016). Speciální pedagogika. Praha: Grada.

VALENTA, M. a kol. (2014). Přehled speciální pedagogiky. Praha: Portál.

Poslední úprava: Linková Marie, PhDr., Ph.D. (12.09.2022)
Sylabus -

Tematické okruhy:

1.     Speciální pedagogika ve struktuře pedagogických věd.

2.     Vnitřní struktura speciální pedagogiky.

3.     Druhy zdravotního postižení, příčiny vzniku poruch.

4.     Speciální školství. Společné vzdělávání (inkluze).

5.     Psychopedie, kombinovaná postižení, autismus.

6.     Specifické poruchy učení, ADHD.

7.     Somatopedie.

8.     Logopedie.

9.     Surdopedie.

10.   Tyflopedie (oftalmopedie).

Poslední úprava: Linková Marie, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
Studijní opory

On-line studijní opora: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7959

Heslo pro hosty: akredkpg19

Poslední úprava: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (13.09.2019)
Výsledky učení

Studující:

  • charakterizuje speciální pedagogiku jako vědní obor
  • rozliší cílové skupiny speciální pedagogiky, popíše jednotlivé typy postižení
  • uvede příklady vlivů, které se podílejí na variabilitě vývoje
  • analyzuje možnosti podpory žáků se SVP, uvede příklady podpůrných opatření
  • specifikuje možnosti a limity společného vzdělávání v souladu s platnou legislativou
Poslední úprava: Linková Marie, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK