PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Sociologie výchovy - OPBQ4P031A
Anglický název: Sociology of Education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/1, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 40 / 40 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Jiří Prokop, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Jiří Prokop, Ph.D.
Prerekvizity : OPBQ4P011A
Anotace -
Předmět Sociologie výchovy je hraniční disciplínou na pomezí mezi sociologií a pedagogikou. Tento vyučovací předmět se věnuje tématům od vymezení této disciplíny prostřednictvím paradigmat sociologie až po konkrétní problémy sociologie výchovy jako jsou globalizace, gender problematika, vztahy mezi výchovou a sociální strukturou společnosti, funkce výchovy a školy apod. Cílem předmětu sociologie výchovy je soustředit se na aktuální sociologická témata v souvislosti s edukací, propojovat znalosti ze sociologie a pedagogiky, zejména v oblastech týkajících se edukačního procesu a institucí. 1. Vymezení sociologie výchovy (sociologie, definování a témata SV, nástin vývoje). 2. Sociologické přístupy v sociologii výchovy (funkcionalistický, interakcionistický, konfliktní). 3. Vztah společnosti, výchovy a vzdělání, vzdělanostní mobilita. 4. Funkce výchovy a vzdělání ve společnosti. 5. Výchova a vzdělání ve vztahu k socializaci člověka. 6. Sociální skupina. 7. Sociální a pedagogická komunikace. 8. Školní status a role. 9. Škola jako organizace či byrokratická instituce. 10. Rovnost příležitostí ve výchově, vzdělání a životě.
Poslední úprava: Prokop Jiří, doc. PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Cíl předmětu -

Nejlépe objasníme sociologii výchovy jakožto disciplínu tak, že během výuky přehlédneme hlavní témata a problémy sociologie výchovy, které jsou náplní jejího současného stavu, výzkumu a sociologických teorií,

Poslední úprava: Prokop Jiří, doc. PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Deskriptory

Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 110 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu setkání 35 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 30 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 10 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 10 hodin. Příprava na zkoušku a zkouška 25 hodin.

Poslední úprava: Prokop Jiří, doc. PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu -

A. ZKOUŠKA

B. SEMINÁRNÍ ÚKOL (zápočtový, aby byli studenti připuštěni ke zkoušce)

- Ve skupině si přečtete, prostudujete jednu publikaci z nabídky povinně výběrové literatury („povinně výběrová literatura“ viz níže). Publikaci si společně zpracujete a připravíte se na její prezentaci w power point programu. Průběh zpracování je na Vás, například se podělíte kapitolami apod. Ale předpokládám, že každý ve skupině si ji přečte celou. Prezentovat v reálném semináři můžete všichni, nebo jen někteří ze skupiny. Prezentovat ostatním budete nejdůležitější poznatky, informace z publikace. Cení se to, že je budete aktualizovat k realitě kolem nás, míra kritického myšlení, návaznost na pedagogiku apod. Nemusíte představovat stranu po straně, jde o výběrové vnímání. Samozřejmě pokud v návaznosti na informace z knihy budete chtít prezentovat informace z jiných zdrojů, tak můžete.

- Doba prezentace v semináři bude maximálně 20 minut, abychom měli možnost diskuse. To znamená, že vybírejte informace i podle toho, co by mohlo posluchače zaujmout a motivovat k diskusi.

- Dejte si záležet na formě prezentace v power point.

- Povinně výběrovou literaturu jsem vybíral v návaznosti na předmět sociologie výchovy. Pokud budete mít k dispozici monografii, která není v seznamu a bude v souladu s naší disciplínou, tak i to je možné, musíte to ale oznámit ke schválení.

Poslední úprava: Prokop Jiří, doc. PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Literatura -

POVINNÁ LITERATURA:

HAVLÍK, R., KOŤA, J. (2011). Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál.

ONDREJKOVIČ, P. (2004). Socializácia v sociológii výchovy. Bratislava: Veda.

PROKOP, J. (2001). Sociologie výchovy a školy. Liberec: PedF TU.

PROKOP, J. (2001). Školní socializace. PedF TU.

PROKOP, J.(2005). Škola a společnost v kritických teoriích 2. poloviny 20. století. Praha: Karolinum.

PRŮCHA, J. (2015). Přehled pedagogiky. Praha: Portál.

RABUŠICOVÁ, M. (2009). Sociologie výchovy (vzdělávání a školy). In PRŮCHA, J. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál.

Heslo „Sociologie výchovy“ v PRUCHA, J. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009.

Povinně výběrová literatura:

Smetáčková Irena, Genderové představy a vztahy. Sociální a kognitivní aspekty vývoje mas, Praha, Sociologické nakladatelství SLON, 2016

Cohn Werner, Cikáni, Praha,  Sociologické nakladatelství SLON, 2009

Jarkovská Lucie, Gender před tabulí. Etnografický výzkum genderové reprodukce v každodenním životě, Praha,  Sociologické nakladatelství SLON, 2013

Nedbálková Kateřina, Matky kuráže. Lesbické rodiny v pozdně moderní společnosti, Praha,  Sociologické nakladatelství SLON, 2012

Matějů Petr, Straková Jana a Veselý Arnošt (eds.), Nerovnosti ve vzdělávání. Od měření k řešení, Praha,  Sociologické nakladatelství SLON, 2010

Prokop Jiří, Prokop Petr, Osamostatňování klientů zařízení náhradní výchovné péče v mezinárodním srovnání, Krakow, Scriptum, 2015.

Prokop, Jiří, Romanies in Poland and in the Czech Republic, Krakow, Scriptum, 2016.

Prokop Jiří, Škola a společnost v kritických teoriích druhé poloviny 20. století, Praha, Karolinum, 2005.

Illich Ivan, Odškolnění společnosti, Praha,  Sociologické nakladatelství SLON, 2001

Katrňák, Tomáš, Odsouzeni k manuální práci: vzdělanostní reprodukce v dělnické rodině, Praha,  Sociologické nakladatelství SLON, 2004  

Kaščák Ondrej a Pupala Branislav, Škola zlatých golierov. Vzdelávanie v ére neoliberalizmu, Praha,  Sociologické nakladatelství SLON, 2012

Vidovićová Lucie, Galčanová Lucie aj., Stáří ve městě, město v životě seniorů,  Praha,  Sociologické nakladatelství SLON, 2013

Vlk Aleš a kol., Studijní neúspěšnost na vysokých školách. Teoretická východiska, empir, Praha,  Sociologické nakladatelství SLON, 2017

Blažek Bohuslav, Venkov / města / média, Praha,  Sociologické nakladatelství SLON, 1998

Chorvát Ivan, Šafr Jiří (eds.), Volný čas, společnost, kultura: Česko – Slovensko, Praha,  Sociologické nakladatelství SLON, 2019

Keller, Jan a Tvrdý, Lubor, Vzdělanostní společnost? Chrám, výtah a pojišťovna, Praha,  Sociologické nakladatelství SLON, 2008

Gallus Petr, Pravda, univerzita a akademické svobody, Praha,  Sociologické nakladatelství SLON, 2020

Liessmann Konrád Paul, Teorie nevzdělanosti: omyly společnosti vědění, Praha, Academia, 2008.

Liessmann Konrád Paul, Vzdělání jako provokace, Vzdělání jako provokace, Praha, Academia, 2010.

Bláha Inocenc Arnošt, Sociologie dětství, Praha, 1938

Alan Jan, Společnost, vzdělání, jedinec, Praha, 1974

Další dle vlastního výběru ….

Poslední úprava: Prokop Jiří, doc. PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Požadavky ke zkoušce -

ZKOUŠKA

Literatura k tomuto předmětu ke zkoušce existuje a není problém ji nastudovat („povinná literatura ke zkoušce“ viz níže). Přesně určím ve výuce (konkrétní části z publikací).

K povinné literatuře ke zkoušce patří rovněž přednášky vyučujícího!

Zkouška proběhne formou testu s uzavřenými, otevřenými a probémovými otázkami,

Poslední úprava: Prokop Jiří, doc. PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Sylabus -
  • Vymezení sociologie a sociologie výchovy.
  • Sociologie výchovy a klasikové sociologie.
  • Vybrané oblasti sociologie výchovy.
  • Sociolické směry.
  • Teorie strukturálně funkcionalistické.
  • Teorie konfliktu
  • Teorie symbolického interakcionismu.
  • Basil Bernstein (Teorie jazykových kódů).
  • Pierre Bourdieu (Teorie kulturního kapitálu).
  • Socializace.
  • Sociální skupina.
  • Školní socializace.
  • Komunikace a škola.
  • Partnerství jako prostředek socializace žáka.
  • Škola a její funkce.
  • Funkce výchovy a vzdělán.
  • Manifestní a latentní funkce.
  • Kurikulum, Skryté kurikulum.
Poslední úprava: Prokop Jiří, doc. PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Studijní opory -

On-line studijní opora: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7958

Heslo pro hosty: akredkpg19

Poslední úprava: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (13.09.2019)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK