Předmět Sociologie výchovy je hraniční disciplínou na pomezí mezi sociologií a pedagogikou. Tento vyučovací předmět se věnuje tématům od vymezení této disciplíny prostřednictvím paradigmat sociologie až po konkrétní problémy sociologie výchovy jako jsou globalizace, gender problematika, vztahy mezi výchovou a sociální strukturou společnosti, funkce výchovy a školy apod.
Cílem předmětu sociologie výchovy je soustředit se na aktuální sociologická témata v souvislosti s edukací, propojovat znalosti ze sociologie a pedagogiky, zejména v oblastech týkajících se edukačního procesu a institucí.
1. Vymezení sociologie výchovy (sociologie, definování a témata SV, nástin vývoje).
2. Sociologické přístupy v sociologii výchovy (funkcionalistický, interakcionistický, konfliktní).
3. Vztah společnosti, výchovy a vzdělání, vzdělanostní mobilita.
4. Funkce výchovy a vzdělání ve společnosti.
5. Výchova a vzdělání ve vztahu k socializaci člověka.
6. Sociální skupina.
7. Sociální a pedagogická komunikace.
8. Školní status a role.
9. Škola jako organizace či byrokratická instituce.
10. Rovnost příležitostí ve výchově, vzdělání a životě.
Poslední úprava: Prokop Jiří, doc. PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
The subject Sociology of education is a border discipline on the border between sociology and pedagogy. This subject is devoted to topics ranging from the definition of this discipline through the paradigms of sociology to specific problems of the sociology of education such as globalization, gender issues, the relationship between education and the social structure of society, the functions of education and schools, etc.
The aim of the sociology of education course is to focus on current sociological topics in connection with education, to connect knowledge from sociology and pedagogy, especially in areas related to the educational process and institutions.
1. Definition of sociology of education (sociology, definition and themes of SV, outline of development).
2. Sociological approaches in the sociology of education (functionalist, interactionist, conflict).
3. Relationship between society, upbringing and education, educational mobility.
4. Functions of education and training in society.
5. Upbringing and education in relation to human socialization.
6. Social group.
7. Social and pedagogical communication.
8. School status and role.
9. School as an organization or bureaucratic institution.
10. Equality of opportunities in upbringing, education and life.
Poslední úprava: Prokop Jiří, doc. PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
Cíl předmětu -
Nejlépe objasníme sociologii výchovy jakožto disciplínu tak, že během výuky přehlédneme hlavní témata a problémy sociologie výchovy, které jsou náplní jejího současného stavu, výzkumu a sociologických teorií,
Poslední úprava: Prokop Jiří, doc. PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
We will best clarify the sociology of education as a discipline by overlooking the main topics and problems of the sociology of education, which are the content of its current state, research and sociological theories.
Poslední úprava: Prokop Jiří, doc. PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
Deskriptory
Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 110 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu setkání 35 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 30 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 10 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 10 hodin. Příprava na zkoušku a zkouška 25 hodin.
Poslední úprava: Prokop Jiří, doc. PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu -
A. ZKOUŠKA
B. SEMINÁRNÍ ÚKOL (zápočtový, aby byli studenti připuštěni ke zkoušce)
- Ve skupině si přečtete, prostudujete jednu publikaci z nabídky povinně výběrové literatury („povinně výběrová literatura“ viz níže). Publikaci si společně zpracujete a připravíte se na její prezentaci w power point programu. Průběh zpracování je na Vás, například se podělíte kapitolami apod. Ale předpokládám, že každý ve skupině si ji přečte celou. Prezentovat v reálném semináři můžete všichni, nebo jen někteří ze skupiny. Prezentovat ostatním budete nejdůležitější poznatky, informace z publikace. Cení se to, že je budete aktualizovat k realitě kolem nás, míra kritického myšlení, návaznost na pedagogiku apod. Nemusíte představovat stranu po straně, jde o výběrové vnímání. Samozřejmě pokud v návaznosti na informace z knihy budete chtít prezentovat informace z jiných zdrojů, tak můžete.
- Doba prezentace v semináři bude maximálně 20 minut, abychom měli možnost diskuse. To znamená, že vybírejte informace i podle toho, co by mohlo posluchače zaujmout a motivovat k diskusi.
- Dejte si záležet na formě prezentace v power point.
- Povinně výběrovou literaturu jsem vybíral v návaznosti na předmět sociologie výchovy. Pokud budete mít k dispozici monografii, která není v seznamu a bude v souladu s naší disciplínou, tak i to je možné, musíte to ale oznámit ke schválení.
Poslední úprava: Prokop Jiří, doc. PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
A. EXAMINATION
B. SEMINAR ASSIGNMENT (credit for students to be admitted to the exam) - In the group, you will read and study one publication from the compulsory selection literature ("compulsory selection literature" see below).You will prepare the publication together and prepare for its presentation in a power point program.The process of processing is up to you, for example, you share chapters, etc. But I assume that everyone in the group will read it in its entirety.Everyone or just some of the group can present in a real seminar.You will present the most important knowledge and information from the publication to others.It is appreciated that you will update them to the reality around us, the level of critical thinking, continuity with pedagogy, etc. You do not have to present page by page, it is a matter of selective perception.Of course, if following the information from the book you want to present information from other sources, you can. - The presentation time in the seminar will be a maximum of 20 minutes, so that we have the opportunity for discussion.This means that you also choose information according to what might interest the listeners and motivate them for discussion. - Pay attention to the form of the power point presentation. - I chose mandatory selection literature in connection with the subject of sociology of education.If you have a monograph available that is not on the list and is in line with our discipline, that is also possible, but you must notify it for approval.
Poslední úprava: Prokop Jiří, doc. PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
Literatura -
POVINNÁ LITERATURA:
HAVLÍK, R., KOŤA, J. (2011). Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál.
ONDREJKOVIČ, P. (2004). Socializácia v sociológii výchovy. Bratislava: Veda.
PROKOP, J. (2001). Sociologie výchovy a školy. Liberec: PedF TU.
PROKOP, J. (2001). Školní socializace. PedF TU.
PROKOP, J.(2005). Škola a společnost v kritických teoriích 2. poloviny 20. století. Praha: Karolinum.
PRŮCHA, J. (2015). Přehled pedagogiky. Praha: Portál.
RABUŠICOVÁ, M. (2009). Sociologie výchovy (vzdělávání a školy). In PRŮCHA, J. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál.
Heslo „Sociologie výchovy“ v PRUCHA, J. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009.
Povinně výběrová literatura:
Smetáčková Irena, Genderové představy a vztahy. Sociální a kognitivní aspekty vývoje mas, Praha, Sociologické nakladatelství SLON, 2016
Cohn Werner, Cikáni, Praha, Sociologické nakladatelství SLON, 2009
Jarkovská Lucie, Gender před tabulí. Etnografický výzkum genderové reprodukce v každodenním životě, Praha, Sociologické nakladatelství SLON, 2013
Nedbálková Kateřina, Matky kuráže. Lesbické rodiny v pozdně moderní společnosti, Praha, Sociologické nakladatelství SLON, 2012
Matějů Petr, Straková Jana a Veselý Arnošt (eds.), Nerovnosti ve vzdělávání. Od měření k řešení, Praha, Sociologické nakladatelství SLON, 2010
Prokop Jiří, Prokop Petr, Osamostatňování klientů zařízení náhradní výchovné péče v mezinárodním srovnání, Krakow, Scriptum, 2015.
Prokop, Jiří, Romanies in Poland and in the Czech Republic, Krakow, Scriptum, 2016.
Prokop Jiří, Škola a společnost v kritických teoriích druhé poloviny 20. století, Praha, Karolinum, 2005.
Illich Ivan, Odškolnění společnosti, Praha, Sociologické nakladatelství SLON, 2001
Katrňák, Tomáš, Odsouzeni k manuální práci: vzdělanostní reprodukce v dělnické rodině, Praha, Sociologické nakladatelství SLON, 2004
Kaščák Ondrej a Pupala Branislav, Škola zlatých golierov. Vzdelávanie v ére neoliberalizmu, Praha, Sociologické nakladatelství SLON, 2012
Vidovićová Lucie, Galčanová Lucie aj., Stáří ve městě, město v životě seniorů, Praha, Sociologické nakladatelství SLON, 2013
Vlk Aleš a kol., Studijní neúspěšnost na vysokých školách. Teoretická východiska, empir, Praha, Sociologické nakladatelství SLON, 2017
Blažek Bohuslav, Venkov / města / média, Praha, Sociologické nakladatelství SLON, 1998
Chorvát Ivan, Šafr Jiří (eds.), Volný čas, společnost, kultura: Česko – Slovensko, Praha, Sociologické nakladatelství SLON, 2019
Keller, Jan a Tvrdý, Lubor, Vzdělanostní společnost? Chrám, výtah a pojišťovna, Praha, Sociologické nakladatelství SLON, 2008
Gallus Petr, Pravda, univerzita a akademické svobody, Praha, Sociologické nakladatelství SLON, 2020
Liessmann Konrád Paul, Teorie nevzdělanosti: omyly společnosti vědění, Praha, Academia, 2008.
Liessmann Konrád Paul, Vzdělání jako provokace, Vzdělání jako provokace, Praha, Academia, 2010.
Alan Jan, Společnost, vzdělání, jedinec, Praha, 1974
Další dle vlastního výběru ….
Poslední úprava: Prokop Jiří, doc. PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
Požadavky ke zkoušce -
ZKOUŠKA
Literatura k tomuto předmětu ke zkoušce existuje a není problém ji nastudovat („povinná literatura ke zkoušce“ viz níže). Přesně určím ve výuce (konkrétní části z publikací).
K povinné literatuře ke zkoušce patří rovněž přednášky vyučujícího!
Zkouška proběhne formou testu s uzavřenými, otevřenými a probémovými otázkami,
Poslední úprava: Prokop Jiří, doc. PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
EXAM The literature on this subject for the exam exists and it is not a problem to study it ("mandatory literature for the exam" see below).I will specify exactly in the lesson (specific parts from the publications). Mandatory literature for the exam also includes the teacher's lectures! The exam will take the form of a test with closed, open and problem-based questions,
Poslední úprava: Prokop Jiří, doc. PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
Sylabus -
Vymezení sociologie a sociologie výchovy.
Sociologie výchovy a klasikové sociologie.
Vybrané oblasti sociologie výchovy.
Sociolické směry.
Teorie strukturálně funkcionalistické.
Teorie konfliktu
Teorie symbolického interakcionismu.
Basil Bernstein (Teorie jazykových kódů).
Pierre Bourdieu (Teorie kulturního kapitálu).
Socializace.
Sociální skupina.
Školní socializace.
Komunikace a škola.
Partnerství jako prostředek socializace žáka.
Škola a její funkce.
Funkce výchovy a vzdělán.
Manifestní a latentní funkce.
Kurikulum, Skryté kurikulum.
Poslední úprava: Prokop Jiří, doc. PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Definition of sociology and sociology of education. Sociology of education and classical sociology. Selected areas of sociology of education. Sociological directions. Structural functionalist theory. Conflict theory The theory of symbolic interactionism. Basil Bernstein (Theory of linguistic codes). Pierre Bourdieu (Theory of cultural capital). Socialization. Social group. School socialization. Communication and school. Partnership as a means of student socialization. The school and its functions. Functions of education and education. Manifest and latent functions. Curriculum, Hidden Curriculum.
Poslední úprava: Prokop Jiří, doc. PhDr., Ph.D. (11.09.2024)