PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Dějiny pedagogiky - OPBQ4P012A
Anglický název: History of Education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/1, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 50 / 50 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D.
PhDr. Ivo Syřiště, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D.
PhDr. Ivo Syřiště, Ph.D.
Korekvizity : OPBQ4P011A
Je korekvizitou pro: OPBQ4P011A
Anotace -
Předmět seznamuje posluchače s vývojem pedagogického myšlení, školské politiky a vzdělávacích institucí doma a ve světě v jednotlivých kulturních epochách od historických počátků do současnosti. Zvláštní pozornost je věnována problematice vývoje v českých zemích se zřetelem ke světovému kontextu.
Poslední úprava: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (31.08.2021)
Cíl předmětu

Studující se orientuje v historických epochách vývoje pedagogického myšlení, vzdělávacích institucí a školské politiky. Uvede představitele jednotlivých myšlenkových směrů a koncepcí.

Poslední úprava: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (08.09.2024)
Deskriptory

Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 120 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 20 minut, doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře 30 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 25 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 20 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 20 hodin. Příprava na zkoušku a zkouška 45 hodin.

Poslední úprava: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Literatura

CACH, J. A KOL. (1988 – 1996). Výchova a vzdělání v českých dějinách. Díl I-III. Praha: SPN a UK.

CIPRO, M. (2001). Slovník pedagogů. Praha: Miroslav Cipro.

JUVA, V. (2007).  Stručné dějiny pedagogiky. Brno: Paido.

KASPER, T.; KASPEROVÁ, D. (2008).  Dějiny pedagogiky. Praha: Grada.

KOMENSKÝ, J. A. (2004). Didaktika analytická. Brno: Tvořivá škola.

ŠTVERÁK, V. (1991). Dějiny pedagogiky I., II. Praha: PedF UK.

VÁŇOVÁ, R. A KOL. (1997). Studijní texty k dějinám pedagogiky. Praha: PedF UK.

VÁŇOVÁ, R.; NEJEDLÁ, D. (1995). Texty ke studiu reformní pedagogiky v ČSR. Praha: PedF UK.

Edice Z dějin pedagogiky

Poslední úprava: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (13.09.2019)
Sylabus -

1. Výchova v antickém Řecku a Římě. Sokrates, Platon, Aristoteles, Quintilianus.

2. Výchova ve středověku. Křesťanství a jeho vliv na výchovu. Scholastika. Školy církevní, městské, univerzity.

3. Výchova a vzdělání v období humanismu a renesance. Erasmus, Rabelais. Reformační a protireformační výchova (Jednota bratrská, školství jezuitského řádu).

4. Pedagogika J. A. Komenského.

5. Pedagogika doby osvícenství. Locke, Rousseau, Pestalozzi. Školství v českých zemích (tereziánská reforma, tzv. vlastenečtí učitelé, K. S. Amerling).

6. Pedagogika a školství v 19. století. J. F. Herbart. Herbartismus. Fröbel, Lindner. Školství v českých zemích v 19. století.

7. Vývoj školy jako vzdělávací instituce. Vzdělávání učitelů.

8. Reformní pedagogika ve světě. Pedagogické směry 20. století.

9. Školství a pedagogika v ČSR ve 20. století.

Poslední úprava: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (31.08.2021)
Podmínky zakončení předmětu

Zkouška má ústní podobu, předpokládá se pochopení pedagogické problematiky v historickém kontextu, porozumění základním pojmům, vztahům a souvislostem, orientace v odborné literatuře. 

Studenti mají na složení zkoušky celkem 3 pokusy, z toho 2 opravné.

Doporučena je účast na seminářích a činnost s tematicky zaměřenými pracovními listy.

 

Poslední úprava: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (08.09.2024)
Výsledky učení

Studující:

  • definuje význam získaných poznatků z dějin pedagogiky pro svůj vlastní rozvoj
  • vyjmenuje etapy vývoje vzdělávacích institucí od období antiky po současnost a podrobně je popíše
  • charakterizuje význam a funkci školských reforem od 18. století
  • porovná cíle výchovy a vzdělávání v historickém kontextu
  • formuluje pedagogické názory významných českých i zahraničních pedagogů, zejména tzv. klasiků pedagogiky
  • popíše vývoj názorů na vzdělávání učitelů včetně současných trendů
  • uvede příklady reformních směrů pedagogiky 20. století a tyto poznatky využije ve školní praxi
Poslední úprava: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK