|
|
|
||
Předmět seznamuje posluchače s vývojem pedagogického myšlení, školské politiky a vzdělávacích institucí doma a ve světě v jednotlivých kulturních epochách od historických počátků do současnosti. Zvláštní pozornost je věnována problematice vývoje v českých zemích se zřetelem ke světovému kontextu.
Poslední úprava: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (31.08.2021)
|
|
||
Studující se orientuje v historických epochách vývoje pedagogického myšlení, vzdělávacích institucí a školské politiky. Uvede představitele jednotlivých myšlenkových směrů a koncepcí. Poslední úprava: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (08.09.2024)
|
|
||
Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 120 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 20 minut, doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře 30 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 25 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 20 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 20 hodin. Příprava na zkoušku a zkouška 45 hodin. Poslední úprava: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
CACH, J. A KOL. (1988 – 1996). Výchova a vzdělání v českých dějinách. Díl I-III. Praha: SPN a UK. CIPRO, M. (2001). Slovník pedagogů. Praha: Miroslav Cipro. JUVA, V. (2007). Stručné dějiny pedagogiky. Brno: Paido. KASPER, T.; KASPEROVÁ, D. (2008). Dějiny pedagogiky. Praha: Grada. KOMENSKÝ, J. A. (2004). Didaktika analytická. Brno: Tvořivá škola. ŠTVERÁK, V. (1991). Dějiny pedagogiky I., II. Praha: PedF UK. VÁŇOVÁ, R. A KOL. (1997). Studijní texty k dějinám pedagogiky. Praha: PedF UK. VÁŇOVÁ, R.; NEJEDLÁ, D. (1995). Texty ke studiu reformní pedagogiky v ČSR. Praha: PedF UK. Edice Z dějin pedagogiky Poslední úprava: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (13.09.2019)
|
|
||
1. Výchova v antickém Řecku a Římě. Sokrates, Platon, Aristoteles, Quintilianus. 2. Výchova ve středověku. Křesťanství a jeho vliv na výchovu. Scholastika. Školy církevní, městské, univerzity. 3. Výchova a vzdělání v období humanismu a renesance. Erasmus, Rabelais. Reformační a protireformační výchova (Jednota bratrská, školství jezuitského řádu). 4. Pedagogika J. A. Komenského. 5. Pedagogika doby osvícenství. Locke, Rousseau, Pestalozzi. Školství v českých zemích (tereziánská reforma, tzv. vlastenečtí učitelé, K. S. Amerling). 6. Pedagogika a školství v 19. století. J. F. Herbart. Herbartismus. Fröbel, Lindner. Školství v českých zemích v 19. století. 7. Vývoj školy jako vzdělávací instituce. Vzdělávání učitelů. 8. Reformní pedagogika ve světě. Pedagogické směry 20. století. 9. Školství a pedagogika v ČSR ve 20. století. Poslední úprava: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (31.08.2021)
|
|
||
Zkouška má ústní podobu, předpokládá se pochopení pedagogické problematiky v historickém kontextu, porozumění základním pojmům, vztahům a souvislostem, orientace v odborné literatuře. Studenti mají na složení zkoušky celkem 3 pokusy, z toho 2 opravné. Doporučena je účast na seminářích a činnost s tematicky zaměřenými pracovními listy.
Poslední úprava: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (08.09.2024)
|
|
||
Studující:
Poslední úprava: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
|