Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (29.10.2019)
Student se seznámí se všemi druhy narušení komunikační schopnosti, a to narušením vývojovým i získaným. Budou mu přiblíženy následující kategorie narušené komunikační schopnosti: vývojová dysfázie, dyslalie, dysartrie, koktavost, breptavost, mutismus, palatolalie, mutismus, poruchy hlasu. Bude vysvětlen pojem symptomatické poruchy řeči. Dále se seznámí se získanými neurogenními poruchami řeči v dospělosti, a to s afázií a dysartrií. U každého druhu narušení získá poznatky o etiologii, symptomatologii, klasifikaci, stručný přehled o možnostech diagnostiky a následné terapie. Budou prezentovány případové studie dětí i dospělých s jednotlivými druhy narušení komunikační schopnosti.
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (30.10.2019)
The student will be acquainted with all kinds of communication disability (developmental and acquired). The following categories of communication disability will be approached: developmental dysphasia (specific language impairment), dyslalia, dysarthria, stuttering, tumultus sermonis, mutism, palatolalia, voice disorders. The concept of symptomatic speech disorders will be explained. Students will be acquainted with acquired neurogenic speech and language disorders in adulthood, namely aphasia and dysarthria. For each type of disorder gains knowledge about etiology, symptomatology, classification, a brief overview of the possibilities of diagnostic process and therapy. Case studies of children and adults with all kinds of communication disability will be presented.
Deskriptory
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (05.09.2021)
Výuka bude probíhat prezenční formou. Pokud bude nutné vzhledem k epidemiologické situaci přejít na formu distanční výuky, přihlášení studenti obdrží e-mailem informace týkající se platformy, na níž bude probíhat v rámci kurzu komunikace, kde budou uloženy materiály ke studiu i zadané úkoly.
Literatura -
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (29.10.2019)
BOČKOVÁ, B. Podpora žáků se specificky narušeným vývojem řeči. Brno: MU, 2011- ISBN 978-80-210-5609-1.
KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1110-9.
LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-977-4.
NEUBAUER, K. a kol. Neurogenní poruchy komunikace u dospělých - diagnostika a terapie. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-159-4.
Doporučená literatura:
DVOŘÁK, J. Logopedický slovník. Žďár nad Sázavou: Logopaedia clinica, 2001. ISBN 80-902536-2-8.
LOVE, R:J., WEBB, W. G. Mozek a řeč. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-807367-464-9.
MORALES, R.C. Orofaciální regulační terapie – metoda reflexní terapie pro oblast úst a obličeje. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-105-0.
NEUBAUER, K. a kol. Neurogenní poruchy komunikace u dospělých - diagnostika a terapie. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-159-4.
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (30.10.2019)
BOČKOVÁ, B. Podpora žáků se specificky narušeným vývojem řeči. Brno: MU, 2011- ISBN 978-80-210-5609-1.
KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1110-9.
LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-977-4.
NEUBAUER, K. a kol. Neurogenní poruchy komunikace u dospělých - diagnostika a terapie. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-159-4.
DVOŘÁK, J. Logopedický slovník. Žďár nad Sázavou: Logopaedia clinica, 2001. ISBN 80-902536-2-8.
LOVE, R:J., WEBB, W. G. Mozek a řeč. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-807367-464-9.
MORALES, R.C. Orofaciální regulační terapie – metoda reflexní terapie pro oblast úst a obličeje. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-105-0.
NEUBAUER, K. a kol. Neurogenní poruchy komunikace u dospělých - diagnostika a terapie. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-159-4.
Sylabus
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (29.10.2019)
Uvedení do problematiky patologie řeči (řeč, jazyk, komunikace) ve všech věkových kategoriích v následující struktuře: 1. Terminologie,2. Historie, 3. Výskyt, incidence, prevalence, 4. Definice, 5. Symptomatologie 6. Etiologie, patogeneze, 7. Klasifikace, 8. Uvedení do terapie a rehabilitace. Jednotlivé semináře jsou zaměřeny na prezentaci níže uvedených zadaných témat:
1 Uvedení do patologie, vztah normy a patologie , Porucha impresivní složky , porucha pragmatické složky,
2 Dyslalie
3 Vývojová dysartrie, verbální dyspraxie, MFP, fonologické výv. poruchy
4 Porucha zvukové stránky řeči , rinolalie, palatolalie
5 Narušený vývoj řeči
6 Vývojová dysfázie, dětská afázie
7 Dysfluence,koktavost, brebtavost
8 Mutismus
9 Symptomatické vady- u MR, EPI, pervazivní, ZP, SP, ADHD,
10 Poruchy řeči v dospělosti - přetrvávající
11 Afázie, komunikace u osob s demencí
12 Dysartrie, dysfagie
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (21.09.2022)
- absolvování zkoušky formou písemného testu (správné odpovědi v rozsahu minimálně 80 %)
- účast na seminářích,
- vypracování a prezentace zadaného úkolu v rámci semináře
- splnění průběžných vědomostních testů
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (05.09.2021)
• participation in seminars (at least 80 %, only in justified cases it is possible to agree with the teacher)
• elaboration and presentation of a given topic in the seminar
• written exam - at least 80 % of correct answers are required to fulfill the conditions