PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Speciální pedagogika znevýhodněného člověka s ŘP II. - OPBP1S156B
Anglický název: Special education of persons with speech disorders II
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/0, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D.
Prerekvizity : OPBP1S151A, OPBP1S153A
Záměnnost : OBPS18024, OBPS18917
Anotace -
Student se seznámí se všemi druhy narušení komunikační schopnosti, a to narušením vývojovým i získaným. Budou mu přiblíženy následující kategorie narušené komunikační schopnosti: vývojová dysfázie, dyslalie, dysartrie, koktavost, breptavost, mutismus, palatolalie, mutismus, poruchy hlasu. Bude vysvětlen pojem symptomatické poruchy řeči. Dále se seznámí se získanými neurogenními poruchami řeči v dospělosti, a to s afázií a dysartrií. U každého druhu narušení získá poznatky o etiologii, symptomatologii, klasifikaci, stručný přehled o možnostech diagnostiky a následné terapie. Budou prezentovány případové studie dětí i dospělých s jednotlivými druhy narušení komunikační schopnosti.
Poslední úprava: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (06.09.2023)
Deskriptory
Přímá výuka 12 celkem
Přednášky: 12 hodin
Cvičení: 0
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 10 hodin
Samostudium literatury (za semestr) 10 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 10 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 10 hodin
Plnění předmětu 18 hodin
Příprava na zápočet 0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 20 hodin
Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (11.09.2023)
Podmínky zakončení předmětu -

- absolvování zkoušky formou písemného testu (správné odpovědi v rozsahu minimálně 80 %); termíny zklušky budou realizvány dle zkušebního řádu PdF UK

- účast na seminářích,

- vypracování a prezentace zadaného úkolu v rámci semináře

- splnění průběžných vědomostních testů

 

Poslední úprava: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (06.09.2023)
Literatura -

BOČKOVÁ, B. Podpora žáků se specificky narušeným vývojem řeči. Brno: MU, 2011- ISBN 978-80-210-5609-1.

KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1110-9.

LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-977-4.

NEUBAUER, K. a kol. Neurogenní poruchy komunikace u dospělých - diagnostika a terapie. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-159-4.

Doporučená literatura:

DVOŘÁK, J. Logopedický slovník. Žďár nad Sázavou: Logopaedia clinica, 2001. ISBN 80-902536-2-8.

LOVE, R:J., WEBB, W. G. Mozek a řeč. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-807367-464-9.

MORALES, R.C. Orofaciální regulační terapie – metoda reflexní terapie pro oblast úst a obličeje. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-105-0.

NEUBAUER, K. a kol. Neurogenní poruchy komunikace u dospělých - diagnostika a terapie. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-159-4.

 

Poslední úprava: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (06.09.2023)
Sylabus

Uvedení do problematiky patologie řeči (řeč, jazyk, komunikace) ve všech věkových kategoriích  v následující struktuře: 1. Terminologie,2. Historie, 3. Výskyt, incidence, prevalence, 4. Definice, 5. Symptomatologie 6. Etiologie, patogeneze, 7. Klasifikace, 8. Uvedení do terapie a rehabilitace. Jednotlivé semináře jsou zaměřeny na prezentaci níže uvedených zadaných témat:

1             Uvedení do patologie, vztah normy a patologie , Porucha impresivní složky , porucha pragmatické složky, 

2             Dyslalie

3             Vývojová dysartrie, verbální dyspraxie, MFP, fonologické výv. poruchy

4             Porucha zvukové stránky řeči , rinolalie, palatolalie

5             Narušený vývoj řeči

6             Vývojová dysfázie, dětská afázie

7             Dysfluence,koktavost, brebtavost

8             Mutismus

9             Symptomatické vady- u MR, EPI, pervazivní, ZP, SP, ADHD,

10           Poruchy řeči v dospělosti - přetrvávající

11           Afázie, komunikace u osob s demencí

12           Dysartrie, dysfagie

Poslední úprava: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (06.09.2023)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK