PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Etika v pomáhajících profesích - OPBO3S104A
Anglický název: Ethics in the Helping Profession
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: 25 / 25 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Monika Mužáková, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D.
Korekvizity : OPBO3Q101A, OPBO3S102A, OPBO3S103A, OPBO3S105A, OPBO3S106A, OPBO3S107A
Je korekvizitou pro: OPBO3Q101A, OPBO3S102A, OPBO3S103A, OPBO3S105A, OPBO3S106A, OPBO3S107A
Je prerekvizitou pro: OPBO3S201A
Anotace -
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními etickými aspekty práce v pomáhajících profesích a dále etickými otázkami, které z povahy této práce plynou. Pozornost je věnována úvodu do předmětu etiky, seznámení se základními pojmy, teoriemi a vývojem předmětu. Důraz je kladen na seznámení s častými životními etickými otázkami/dilematy (interrupce, eutanazie, problematika ve vztahu pracovník/klient atd.). Semináře se zaměřují na diskuzi studentů a vyučujícího, prezentaci odlišných názorových stanovisek a vzájemnou věcnou argumentaci všech zúčastněných. Pozornost je věnována schopnosti přijmout názor druhého a zamyslet se nad jeho argumenty.
Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Cíl předmětu

Cílem předmětu je rozvoj schopnosti studujících vhodně používat základní etickou a didaktickou terminologii k popisu a analýze etických dilemat v pomáhajících profesích. Studující vysvětlí způsoby a podmínky realizace různých etických přístupů a výukových strategií při řešení konkrétních etických problémů. Uvede odborné důvody pro využívání těchto strategií s ohledem na aktuální etické teorie a vývoj v oblasti pomáhajících profesí.

Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Deskriptory

Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 90 hodinám.

Přímá výuka:              

·         přednášky 12 hodin

·         cvičení 12 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 26 hodin

·         zpracování seminárních úkolů a příprava na semináře 20 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška: 20 hodin celkem

V případě distanční výuky budeme pracovat v aplikaci MS Teams, studenti obdrží včas odkaz. Dále bude využíván systém podpory studia Moodle.

Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu
Předmět je zakončen prezentací s reflexí na vybrané téma.
Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
Literatura

Povinná literatura:

HUBER, W. Etika: základní otázky života. Přeložil Petr BABKA. Praha: Vyšehrad, 2016. ISBN 978-80-7429-642-0.

JANKOVSKÝ, J.Etika pro pomáhající profese. 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Stanislav Juhaňák – Triton, 2018. ISBN 978-80-7553-414-9.

Doporučená literatura:

SPAEMANN, R., POŠMURNÝ, O. Základní mravní pojmy a postoje. Vyd. 1. Přeložil Karel HLAVOŇ. Praha: Svoboda, 1995, 91 s. Filozofie a současnost. ISBN 80-205-0484-2.

VÁCHA, M. O. Místo, na němž stojíš, je posvátná země: o kruhu úcty k člověku, přírodě a celému vesmíru. Brno: Cesta, 2008. ISBN 978-80-7295-104-8.

Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Sylabus

Obsahové vymezení:

1.      Úvod – co to je etika? Pojmy spojené s etikou, základní vymezení, člověk

2.      Základní pojmy související s etikou – morálka, mravnost, svědomí, svoboda, dobro a zlo

3.      Já – osoba a osobnost, jednotlivec, sebepojetí

4.      Vztah člověka k životu a okolnímu světu

5.      Člověk a mezní životní stádia (ochrana života, krize, nemoc, utrpení, umírání, smrt…), smířenost, akceptace reality, soucit

6.      Problematika pomáhajících profesí v etickém kontextu

Témata společných diskuzí:

etika práce s lidmi s postižením/vážným onemocněním, vztah pracovník/klient, pracovník v pomáhajících profesích, náboženství, náboženská nesnášenlivost a tolerance, etické hranice současné medicíny, problematika výzkumu kmenových buněk, klonování, interrupce a náhradní mateřství, závažná onemocnění, umírání, postižení, hospicová a ústavní péče, problematika očkování.

Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Výsledky učení

Studující objasní principy etiky v pomáhajících profesích, pojmenuje silné a slabé stránky etických teorií a vysvětlí, jak ovlivňují rozhodovací proces. Rozliší etické přístupy, porovná jejich výhody a nevýhody, a uvede příklady vhodného využití. Charakterizuje zásady efektivní komunikace mezi pracovníkem a klientem, včetně respektující a empatické zpětné vazby. Studující také vysvětlí, jak diverzita klientů ovlivňuje etická rozhodnutí, navrhne postupy pro jejich zapojení, a uvede příklady strategií pro rozvoj etického myšlení v praxi.

Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK