PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Speciální pedagogika znevýhodněného člověka s mentálním postižením - OPBO3S105A
Anglický název: Special Education of Individuals with Intellectual Disability
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/1, Zk [HT]
Počet míst: 25 / 25 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Garant: prof. PhDr. Jan Šiška, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D.
Korekvizity : OPBO3Q101A, OPBO3S102A, OPBO3S103A, OPBO3S104A, OPBO3S106A, OPBO3S107A
Je korekvizitou pro: OPBO3Q101A, OPBO3S102A, OPBO3S103A, OPBO3S104A, OPBO3S106A, OPBO3S107A
Je prerekvizitou pro: OPBO3S402A
Anotace -
Studenti získají přehled o východiscích a principech podpory osob s mentálním postižením v kontextu psychosociálních a kognitivních zvláštností mentálního postižení. Osvojí si základní terminologii, seznámí se s etiologií mentálního postižení. Cílem předmětu je pak rozvíjet u studentů kritické, samostatné myšlení, vystihovat proměny postavení člověka s mentálním postižením ve společnosti, jejich příčiny a důsledky pro teorii a praxi speciálních pedagogiky a dalších pomáhajících profesí.
Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (05.03.2023)
Cíl předmětu

Studující

  • charakterizuje mentální postižení (poruchu vývoje intelektu)
  • uvede jednotlivá pásma mentálního postižení a popíše jejich specifika
  • popíše a vysvětlí formy vhodné podpory člověka s lehkým/ středně těžkým/ těžkým mentálním postižením  
Poslední úprava: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (16.09.2024)
Deskriptory

Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodinám.

Přímá výuka:              

·         přednášky 24 hodin

·         cvičení 12 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury a práce se studijními materiály 34 hodin

·         seminární práce 30 hodin

·         plnění úkolů a příprava na semináře 20 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška: 30 hodin celkem

Výuka v předmětu bude probíhat prezenční formou. Pokud by v průběhu semestru došlo k vyhlášení opatření, která by prezenční formu výuky znemožňovala, bude výuka realizována alternativně, online, prostřednictvím nástroje Microsoft Teams.

Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (05.03.2023)
Podmínky zakončení předmětu

Účast na seminářích (min. 70%), zkouška - test (v případě neúspěchu dva opravné pokusy).

Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (05.03.2023)
Literatura

ČERNÁ, M.; ŠIŠKA, J.; STRNADOVÁ, I.; TITZL, B., KAINOVÁ, T. Česká psychopedie. Praha: Portál, 2015.978-80-246-1565-3.

HANÁK, P. a kol. Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků s mentálním postižením nebo s oslabením kognitivního výkonu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4452-9.

VALENTA, M.; MULLER, O. Psychopedie, teoretické základy a metodika. Olomouc, 2013. ISBN 978-80-7320-.

ŠIŠKA, J.; BEADLE-BROWN, J.; KÁŇOVÁ, Š., & f, P. SocialInclusionthroughCommunityLiving: CurrentSituation, Advances and Gaps in Policy. In Practice and Research. SocialInclusion, 6(1), 94-109. 2018.

FRANIOK, P. Vzdělávání osob s mentálním postižením: (inkluzivní vzdělávání s přihlédnutím k žákům s mentálním postižením). Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7368-150-1

Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (05.03.2023)
Sylabus

Obsahové vymezení:

1. Historická retrospektiva postavení člověka s mentálním postižením ve společnosti.

2. Koncept mentálního postižení (terminologie, diagnostika, etiologie).

3. Rodina s mentálně postiženým dítětem.

4. Právní postavení člověka s postižením resp. s mentálním postižením.

5. Komunikační specifika mentálního postižení.

6. Psychosociální a edukační specifika mentálního postižení.

7. Faktory sociálního začleňování.

8. Východiska a principy podpory člověka s mentálním postižením, kvalita života.

9. Aktuální informace související se vzděláváním žáků s mentálním postižením (legislativa, realita, problémy).

Závěrečná reflexe.

Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (05.03.2023)
Výsledky učení

Studující

  • uvede a vysvětlí základní terminologii v oblasti mentálního postižení/poruchy vývoje intelektu
  • charakterizuje etiologii mentálního postižení 
  • charakterizuje jednotlivá pásma mentálního postižení a související psychosociální specifika člověka s mentálním postižením 
  • navrhne vhodné formy vzdělávání dítěte s lehkou/ střední/ těžkou poruchou vývoje intelektu v předškolním věku
  • navrhne vhodné formy vzdělávání žáka s lehkou/ střední/ těžkou poruchou vývoje intelektu ve školním věku 
  • navrhne vhodné způsoby podpory člověk s lehkým/ středně těžkým/ těžkým mentálním postižením v dospělém věku
  • charakterizuje základní práva lidí s mentálním postižením a uvede vybrané postupy na podporu práv lidí s mentálním postižením 

 

Poslední úprava: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (16.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK