PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Úvod do matematiky pro učitele ZŠ a SŠ - OPBM3M011A
Anglický název: Introduction to mathematics for lower and upper secondary teachers
Zajišťuje: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/2, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 100 / 72 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Další informace: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=13861#section-0
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. David Janda, Ph.D.
Vyučující: JUDr. Mgr. Filip Beran
Mgr. David Janda, Ph.D.
Je prerekvizitou pro: OPBM3M042A, OPBM3M051A
Anotace -
Předmět je věnován základním matematickým konceptům (a s nimi spojeným dovednostem), na nichž je postavena základoškolská a středoškolská matematika. Znalost těchto konceptů se předpokládá ve všech dalších matematických předmětech. SYLABUS: Množiny, výroky, důkazy. Výrokový a predikátový počet. Relace na množině, zobrazení. Binární operace, základní algebraické struktury (grupa, obor integrity, těleso). Číselné obory, axiomy a modely. Přirozená čísla, Peanovy axiomy, indukce, číselné soustavy. Reálná čísla, rozšířená reálná čísla, supremum a infimum. Intervaly, podmnožiny reálných čísel. Komplexní čísla. Dělitelnost, prvočíselný rozklad. Reálné funkce. Definiční obor a obor hodnot, restrikce. Skládání, inverzní funkce. Operace mezi funkcemi. Lineární transformace grafů funkcí. Prostota, omezenost a ohraničenost. Monotonie v bodě a na intervalu, konvexnost a konkávnost. Parita a periodicita.
Poslední úprava: Janda David, Mgr., Ph.D. (13.09.2022)
Deskriptory
Příprava na výuku  
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 30 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 60 minut
Samostudium literatury (za semestr) 24 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 12 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 12 hodin
   
Plnění předmětu  
Příprava na zkoušku a zkouška 4 hodin
Poslední úprava: Jančařík Antonín, doc. RNDr., Ph.D. (04.09.2021)
Literatura

HEJNÝ, M., STEHLÍKOVÁ, N. Elementární matematika. UK v Praze, PedF, Praha, 2000.

HEJNÝ, M., STEHLÍKOVÁ, N. Elementární matematika, část II. UK v Praze, PedF, Praha, 2001.

BUŠEK, I. Řešené maturitní úlohy z matematiky. 3.vyd. Prometheus, Praha, 2005.

PETÁKOVÁ, J. Matematika - příprava k maturitě a k přijímacím zkouškám na vysoké školy. Prometheus, Praha, 1998.

BLAŽEK, J. a kol. Algebra a teoretická aritmetika 1. Praha, SPN, 1983.

HRUŠA, K., DLOUHÝ, Z., ROHLÍČEK, J. Úvod do studia matematiky. Praha, Karolinum, 1991.

NOVOTNÁ, J. a kol. Sbírka úloh z matematiky (nejen) pro přípravu k maturitě a přijímacím zkouškám na vysoké školy. 2. vyd. Praha, Scientia, 2000.

NOVOTNÁ, J. TRCH, M. Algebra a teoretická aritmetika, Sbírka příkladů část 3, Základy algebry. 2. Vyd. Praha, UK-PedF, 2004.

BOTEK, L. Výukový materiál k základům teorie elementárních funkcí (bakalářská práce). PedF UK, Praha, 2016.

VESELÝ, J. Matematická analýza pro učitele I, II. Matfyzpress, Praha, 1997.

Poslední úprava: STEHLIKO (12.09.2019)
Požadavky ke zkoušce

Podmínky splnění: docházka na cvičení alespoň 80 % (v případě kombinovaného studia není docházka povinná) a úspěšné složení závěrečného testu. Ten se koná písemně ve vypsaných termínech během zkouškového období a skládá se ze dvou částí, jejichž obsahem je ověření praktických dovedností i teoretických znalostí z probíraného učiva.

Poslední úprava: Janda David, Mgr., Ph.D. (01.10.2024)
Sylabus

(1) Úvod – co je matematika

(2) Přirozená čísla

(3) Dělitelnost, Základní věta aritmetiky

(4) Celá, racionální a reálná čísla

(5) Komplexní čísla

(6) Množiny

(7) Logika

(8) Relace

(9) Funkce, zobrazení

(10) Operace

(11) Algebraické struktury

(12) Shrnutí a závěr

Poslední úprava: Beran Filip, JUDr. Mgr. (11.09.2023)
Studijní opory
https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=13861
Poslední úprava: Beran Filip, JUDr. Mgr. (26.10.2022)
Výsledky učení

Student s porozuměním vyřeší úlohy zadané v předmětu.
Student s porozuměním formuluje definice a tvrzení vymezených konceptů, vysvětlí je a prezentuje je pomocí příkladů a protipříkladů.
Student provede a vysvětlí důkazy vybraných tvrzení.
Student po případném upozornění na chybu s touto chybou pracuje a dokáže revidovat postupy jmenovaných činností s ohledem na tuto chybu.

Poslední úprava: Janda David, Mgr., Ph.D. (20.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK