|
|
|
||
Předmět je zaměřen na prohlubování znalostí v oblasti hudební nauky jako jednom z výchozích momentů studia oboru Hudební výchova, zejména pak v problematice stupnic (diatonické moderní a církevní, exotické, chromatické, intervalů a akordů terciové výstavby). Tyto jevy jsou pak v těsné spojitosti předmětem výuky intonace (kombinace tonální a intervalové metody), rytmického výcviku a sluchové analýzy horizontálního i vertikálního řazení tónů. Hudební nauka a její místo v kontextu hudebněvýchovných a hudebněteoretických disciplín. Soustavy ladění. Hudební ornamentika. Italské hudební názvosloví.
Součástí výuky je i seznámení s internetovými servery, zaměřenými na procvičování výše uvedených jevů (stupnice, intervaly, akordy), a e-learningová podpora hudební nauky v prostředí Moodle. https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5109
The course is focused on deepening knowledge in the field of music science as one of the starting points of the study of Music Education, especially in the field of scales (diatonic modern and ecclesiastical, exotic, chromatic, intervals and chords of tertiary construction). These phenomena are then closely related to the teaching of intonation (combination of tonal and interval methods), rhythmic training and auditory analysis of horizontal and vertical shifting. Musicology and its place in the context of music education and music theory disciplines. Tuning systems. Musical ornamentation. Italian musical nomenclature. Part of the course is also acquaintance with Internet servers, focused on practicing the above phenomena (scales, intervals, chords), and e-learning support for music education in the Moodle environment. https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5109
Poslední úprava: Bělohlávková Petra, PhDr., Ph.D. (16.10.2020)
|
|
||
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky: 10 minut Doba očekávané přípravy na 1 cvičení: 60 minut Samostudium literatury (za semestr): 10 hodin Práce se studijními materiály (za semestr): 10 hodin Plnění průběžných úkolů (za semestr): 15 hodin Seminární práce: 5 hodin Poslední úprava: Bělohlávková Petra, PhDr., Ph.D. (13.09.2021)
|
|
||
FUKAČ, J.; POLEDŇÁK, I. Hudba a její pojmoslovný systém. Praha : Academia, 1981. CMÍRAL, A. Základní pojmy hudební. Praha : SNKLHU, 1959. DUŠEK, B. K některým aktuálním problémům moderní hudební terminologie. In: Živá hudba, VIII. Praha : HAMU, 1983, s. 41-84. KOFROŇ, J. Učebnice harmonie. 10., upr. vyd., (v Editio Bärenreiter Praha vyd. 1.). Praha: Editio Bärenreiter Praha, 2002. 178 s. ISBN 80-86385-14-0. KOFROŇ, J. Učebnice harmonie: pracovní sešit. 1. vyd. Praha: Editio Bärenreiter Praha, 2002. 113 s. ISBN 80-86385-16-7. VÁLEK, J. Italské hudební názvosloví. Praha : Panton, 1991.(případně jiná vydání téhož) ZELINGER, I. Notografie. Praha : Supraphon, 1986. ZENKL, L. ABC hudební nauky. Praha : Editio Bärenreiter, 2007. (příp. starší vydání téhož) ZENKL, L. Temperované a čisté ladění v evropské hudbě 19. a 20. století. Praha : SPN, 1971. 200 s.
DANIEL, L. Intonace a sluchová analýza. Olomouc : Univerzita Palackého, 2002. 83 s. ISBN 80-244-0480-X. DOLEŽIL, M. Intonace a elementární rytmus. 3. vyd. Praha : SNKLHU, 1961. 87 s. KOFROŇ, J. Učebnice intonace a rytmu. 8. vyd., (v Editio Bärenreiter Praha vyd. 2.). Praha: Editio Bärenreiter Praha, 2002, ©1967. 204 s. ISBN 80-86385-15-9. KOLÁŘ, J. Intonace a sluchová výchova. Část praktická - III. díl. Praha : SPN, 1984. 146 s. KOLÁŘ, J., DUZBABA, O. a VÁŇOVÁ, H. Počátky tvořivé intonace: Diatonika dur I. Skripta pro posl. pedag. fakulty Univ. Karlovy. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1993. 100 s. ISBN 80-7066-846-6. KOLÁŘ, J, VÁŇOVÁ, H. a DUZBABA, O. Počátky tvořivé intonace: Diatonika dur II. Skripta pro posl. pedag. fakulty Univ. Karlovy. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1993. 138 s. ISBN 80-7066-850-4. KOLÁŘ, J., DUZBABA, O. a VÁŇOVÁ, H. Počátky tvořivé intonace: Diatonika moll. Skripta pro posl. pedag. fakulty Univ. Karlovy. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1993. 78 s. ISBN 80-7066-838-5. KOLÁŘ, J. Intonace a sluchová výchova: část praktická. 3. vyd. Praha: Karolinum, 1996. 2 sv. ISBN 80-7066-022-8. PECHÁČEK, S. Vokální intonace a sluchová analýza. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2006-2009. 4 sv. (142, 144, 134, 164 s.). ISBN 80-7290-261-X. PIVOVARSKÝ, L.; TUČAPSKÝ, A.; ZENKL, L. Soubor intonačních cvičení jako průprava ke sborovému zpěvu. Ostrava : Ostravská univerzita, 1992. 113 s. ISBN 80-7042-063-4. POŠ, V. Nová intonace, rytmus, sluchová výchova [hudebnina]. 1. vydání. Praha: EDIT, 1998. XIII, 295 s. ISMN M-66051-109-1. Poslední úprava: Selčanová Zuzana, Mgr., Ph.D. (18.11.2019)
|
|
||
Seminární práce - ve formě textu nebo prezentace na studentim zvolené téma - buď z oblasti hudebněteoretické, nebo oblasti vokálně-intonační či percepční. Příklady témat: 1) Quido z Arezza a systém solmizace, 2) Pythagoras a jeho práce s monochordem, 3) F. Lýsek a jeho metoda nápěvkové intonace, 4) Synestezie aneb barevné slyšení atd. Výběr tématu po předchozím schválení pedagogem.
Zápočet: · aktivní účast a práce v seminární výuce včetně mimoškolní samostatné přípravy; · prověření znalosti probrané látky (viz bod 9–11 sylabu) formou sluchové analýzy (písemný test), popř. doplňující prověření téhož formou vokální intonace
Zkouška: · prověření znalosti probrané látky (viz bod 2–7 sylabu) formou písemného testu v příkladech Poslední úprava: Bělohlávková Petra, PhDr., Ph.D. (13.09.2021)
|
|
||
Hudební nauka v rovině teoretické (výklad) a praktické (příklady a řešení konkrétních situací): 1) základní hudebněteoretické pojmy; 2) stupnice diatonické moderní a stupnice chromatické, modalita církevní a exotická + jejich hudebněpedagogické využití; 3) intervaly a jejich hudebněpedagogické využití (v rámci přehledu intonačních metod); 4) akordy (kvintakordy, septakordy, nonové akordy, akordy neterciové výstavby); 5) rytmus 6) notopis (historický i současný), pravidla moderní notace (na příkladu zápisu písně lidové i umělé v rámci autorské tvorby); 7) hudební ornamentika (historická a současná); 8) přehled nejfrekventovanějšího italského názvosloví; 9) soustavy ladění v příkladech;
Ve významné míře bude věnován prostor intonaci a sluchové analýze těchto jevů: 10) stupnicové postupy 11) tónický kvintakord v kombinaci se stupnicovými postupy 12) terciové kroky v kombinaci s tónickým kvintakordem a stupnicovými postupy
Poslední úprava: Bělohlávková Petra, PhDr., Ph.D. (12.09.2022)
|
|
||
Seminární práce ve formě textu nebo prezentace na studentem zvolené téma - buď z oblasti hudebněteoretické, nebo oblasti vokálně-intonační či percepční. Příklady témat: 1) Quido z Arezza a systém solmizace, 2) Pythagoras a jeho práce s monochordem, 3) F. Lýsek a jeho metoda nápěvkové intonace, 4) Synestezie aneb barevné slyšení atd. Výběr tématu po předchozím schválení pedagogem.
Zápočet: · aktivní účast a práce v seminární výuce včetně mimoškolní samostatné přípravy; · prověření znalosti probrané látky (viz bod 10–12 sylabu) formou sluchové analýzy (písemný test), průběžné prověřování intonačních dovedností skrze plnění dílčích úkolů
Zkouška: · prověření znalosti probrané látky (viz bod 1–8 sylabu) formou písemného testu v příkladech. Poslední úprava: Saláková Magdalena, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
|