V sobotu dne 19. 10. 2024 dojde k odstávce některých součástí informačního systému. Nedostupná bude zejména práce se soubory v modulech závěrečných prací. Svoje požadavky, prosím, odložte na pozdější dobu. |
|
|
|
||
Nejvyšší návazný kurz JAZYKOVÝCH CVIČENÍ dovoluje studentům konsolidovat znalosti a dovednosti na úrovni B2-C1 a propojit je s jazykovědným úhlem pohledu lexikologie. Studenti tak lépe pochopí vztah mezi užitým jazykem a jeho jazykovědnou reflexí. Získají komplexnější náhled na jazyk jako na nástroj, který nejen používají, ale jsou ho také schopni analyzovat. Zároveň si budou moci ověřit své znalosti a dovednosti ve strukturované evaluaci reflektující jejich předchozí studium.
Součástí předmětu je disciplína LEXIKOLOGIE - vede studenty ke zvládnutí francouzské lexikální morfologie, zaměří se na hlavní způsoby francouzské slovotvorby (derivace, kompozice, redukce) a na pochopení charakteru francouzské slovní zásoby z diachronního i synchronního pohledu. Poskytne tak studentům nástroje nutné pro hlubší pochopení francouzského lexika i pro další lingvistické studium a návaznou odbornou terminologii.
Vzhledem ke dvěma tematickým celkům tohoto předmětu, bude výuka organizována takto:
45 minut přednáška z lexikologie v pondělí od 13.30
45 minut seminář - lexikologie
45 minut Jazyková cvičení
Všichni studenti se tedy na seminář i cvičení zapíší do jedné skupiny.
Kurz Jazyková cvičení je prakticky zaměřený kurz s interaktivními cvičeními, pokračuje podle Méthode EDITO B2, a umožní studujícím dosáhnout v psaném i mluveném jazyce na úroveň B2-C1. Rozvíjeny budou dovednosti porozumění psanému textu, porozumění mluvenému slovu, osobní vyjádření ve francouzském jazyce a dovednost napsat strukturovaný text. Samostatná práce s učebnicí EDITO B2, Cahier d´Exercices a s tištěným i elektronickým výkladovým i překladovým slovníkem.
Poslední úprava: Listíková Renáta, PhDr., Dr. (07.09.2024)
|
|
||
JAZYKOVÁ CVIČENÍ - studenti si upevní a rozšíří znalosti a dovednosti na úrovni B2+ podle učevbice EDITO B2 Unités 8-10 Studenti si ověří své znalosti a dovednosti ve strukturované evaluaci reflektující jejich předchozí studium. Studenti získají komplexnější náhled na jazyk jako na nástroj, který nejen používají, ale jsou ho také schopni analyzovat. LEXIKOLOGIE - studenti získají jazykovědný úhel pohledu disciplíny lexikologie, která je povede ke zvládnutí francouzské lexikální morfologie, tedy francouzské slovotvorby (derivace, kompozice, redukce). Studenti pochopí strukturu francouzské slovní zásoby z diachronního i synchronního pohledu. Poslední úprava: Listíková Renáta, PhDr., Dr. (02.10.2024)
|
|
||
Jazyková cvičení a Lexikologie Cvičení k domácí přípravě a další studijní materiály budou studentům zasílány prostřednictvím MS Teams Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 40 minut (aktivizace obsahů z předchozích přednášek)
Poslední úprava: Listíková Renáta, PhDr., Dr. (07.09.2024)
|
|
||
Jazyková cvičení: Základní jazyková učebnice DUFOUR M. (kol.) Edito B2. Paris: Didier, 2018 (2e édition), Unités 8-10. HIRSCHSPRUNG, N. (kol.) Cosmopolite 4. Paris : Hachette FLE, 2019. MIQUEL, C. Vocabulaire progressif du français - Niveau avancé. Paris : CLE International, 2018. GRÉGOIRE, M. Grammaire progressive du français - Niveau perfectionnement. Paris : CLE International, 2017. PARIZET, M.-L. ABC DELF - Niveau B2. CLE International, 2018. Lexikologie: LEHMAN, A., MARTIN-BERTHET, F. Introduction à la lexicologie, sémantique et morphologie. Paris : Nathan, 2002. PICOCHE, J. Précis de lexicologie française. Paris : Nathan, 1992 et éditions suivantes. APOTHELOZ, D. La construction du lexique français. Paris : Ophrys, 2002. Le Petit Robet de langue française. Paris : Le Robet, 2019 a předcházející či následná vydání. Zufferey, S., Moeschler, J. Initiation à l'étude du sens. Auxerre : Sciences humaines Editions, 2012 Le vocabulaire. Paris, Robert/Nathan, 2001 THIRY, P. Vocabulaire français. Bruxelles : De Boeck, Duculot, 1999. Rougerie, A., Trouvez le mot juste. Paris, Hatier, 1995. Bédranne, S., 100 exercices de vocabulaire. Paris, Hatier, 1995 PROUVOST, J. Les Dictionnaires de langue française. Paris : PUF, 2002, éd. Que sais-je? Bibliographie complémentaire: Holeček, Holeš, Francouzština v Evropě. Olomouc, UJP, 2006 Poslední úprava: Listíková Renáta, PhDr., Dr. (02.10.2024)
|
|
||
Jazyková cvičení: témata - Histoire et mémoire, Tendances, (Inter)culturel, Technologies, Société, Modèles éducatifs Lexikologie: jako lingvistická disciplína, slovo, slovní zásoba, charakter francouzského lexika a způsoby jeho obohacování; Synchronní a diachronní pohled na francouzskou slovní zásobu, etymologie; Uvedení do lexikografie - typy slovníků (výkladové, encyklopedické, speciální) formou samostudia především formou vlastní praxe. I. Francouzská lexikální morfologie - struktura francouzského lexika, odborná terminologie - synchonní a diachronní pohled na francouzskou slovní zásobu; etymologie - charakter francouzské slovní zásoby z pohledu diachonie : dva typy formování slovní zásoby a jeho důsledky; dublety, "familles de mots" - prostředky francouzské slovotvorby : Derivace a její typy, latinské a řecké prefixy, slovotvorné sufixy Kompozice (skládání) francouzská a řecko-latinská kompozita Redukce - zkratky (sigles), redukce počtu slabik, tzv. "mots valises" II. Uvedení do francouzské sémantiky - signifiant, signifié, concept et référent - monosémie et polysémie ; sens littéral, sens figuré, dénotation, connotation - relations sémantiques d'équivalence et d'opposition - changements de sens, archaïsmes, néologie, emprunts III. Typy slovníků (výkladové, encyklopediocké, speciální) - samostudium především formou vlastní práce se slovníky Poslední úprava: Listíková Renáta, PhDr., Dr. (07.09.2024)
|
|
||
Zakončení části předmětu - Lexikologie: Zkouška ve francouzštině se skládá z písemné a ústní části. Písemný test prověří jak základní teoretické znalosti disciplíny, tak praktickou schopnost lexikální analýzy na konkrétních příkladech. Úspěšná písemná část je podmínkou ústní části zkoušky.Ta se soustředí na případnou opravu či doplnění písemného testu. V rámci zkoušky, jak její písemné tak ústní části, bude zároveň hodnocena úroveň a korektnost francouzského vyjadřování. Zakončení Jazykových cvičení: -průběžné odevzdávání úkolů -test k ověření znalostí z probraného učiva Poslední úprava: Listíková Renáta, PhDr., Dr. (07.09.2024)
|
|
||
JAZYKOVÁ CVIČENÍ: Student/ka zvládne gramatické, lexikální a kulturmí znalosti v rámci studia učebnice EDITO B2, a to Unités 8-10 Na základě cvičení a aktivit studenti porozumí mluvenému a psanému slovu, dokáží diskutovat na dané téma, vyjádřit svůj zájem/nezájem o určitá témata francouzské současnosti, napsat souviský text na dané téma, přeložit krátký text z češtiny do "francouzské" francouzštiny a aplikují studované gramatické jevy v jazykové praxi. Na základě práce v seminářích je student/ka schopen dalšího samostudia francouzského jazyka LEXIKOLOGIE: Student/ka si osvojí hlavní typy francouzské slovotvorby Student/ka dokáže rozlišit latinské a řecké prefixy a porozumět jejich významu Student/ka dokáže rozpoznat složená slova, a to jak řecko-latinská, tak francouzská Student/ka si osvojí metody zkracování slov ve francouzštině Student zvládne lingvistické a terminologické nástroje nutné pro hlubší pochopení charakteru francouzského lexika Student si osvojí odbornou terminologii nutnou pro další lingvistické studium Poslední úprava: Listíková Renáta, PhDr., Dr. (02.10.2024)
|