PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Jazyková cvičení a latina II - OPBF4F043A
Anglický název: Practical Language and Latine II
Zajišťuje: Katedra francouzského jazyka a literatury (41-KFJL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 32 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Kateřina Suková Vychopňová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Madeleine Biegel
PhDr. Jiří Jančík, Ph.D.
Je prerekvizitou pro: OPBF4F052A, OEBFF2301W
Anotace
Předmět navazuje na předchozí předměty Jazyková cvičení a latina I. Rozvíjí řečové dovednosti i jazykové prostředky integrovanou a praktickou formou na úrovni B2 dle SERRJ a propojuje současný jazyk s odkazem latiny. Studenti si prohloubí své znalosti do té míry, aby byli schopni pochopit a aktivně předat jeho základy. Pro studenta francouzštiny je obzvláště důležité uvědomování si úzkého vztahu latiny a francouzštiny, student je proto systematicky veden k samostatnému odvozování francouzských slov z latinského základu. Poukazování na vzájemnou propojenost obou jazyků je přípravou ke studiu dalších lingvistických disciplín. V semináři zaměříme pozornost na latinské předložky a prefixy, na stavbu slov a odvozování jejich významu. Student si průběžně osvojí latinská živá slova a sentence. Témata: Jazyková část: histoire, corps la santé, écologie et développement durable ; Latina: Základní latinská gramatika, Předložky/prefixy – tvorba a analýza odborných termínů, Sentence a živá slova, Řecká a římská mytologie, Četba upravených textů z antických dějin a kultury
Poslední úprava: Biegel Madeleine, Mgr. (23.01.2025)
Cíl předmětu

Jazyková část :

- Argumentovat ústně (debaty) a písemně (eseje) o sociálních otázkách (parita, vzdělávací systémy, výuka jazyků, nová média...),
- Zvládnout gramatická a pravopisná pravidla úrovně B2- CECRL (2. část).
- Porozumění autentickým písemným a zvukovým projevům, jejich analýza a diskuse o nich.

(úroveň B2)

LATINSKÁ ČÁST:

(1) Studující dokáže vytvořit alomorfie morfemického řetězce I., II., III., IIII. a V. deklinace.

(2) Studující dokáže vytvořit alomorfie morfemického řetězce présentní, imperfektní a futurní konjugace aktiva a pasiva sloves I., II., III.a, III.b a IIII. třídy.

(3) Studující dokáže složit dílčí nominální, adjektivální, pronominální a verbální morfemické řetězce do morfemických makrořetězců oznamovacích vět.

(4) Studující dokáže převést kombinaci flekčních nominálních / pronominálních morfemických řetězců podmětu a kongruenčních verbálních morfemických řetězců přísudku na kombinaci flekčních nominálních / pronominálních morfemických řetězců akusativu a kongruenčních verbálních morfemických řetězců infinitivů (v rámci konstrukce Accusativus cum infinitivo)

Poslední úprava: Jančík Jiří, PhDr., Ph.D. (02.02.2025)
Deskriptory

Příprava na výuku:

Příprava na 1 cvičení: 1 hodina

Sanostudium literatury za semestr: 20 hodin

Práce se studijními materiály za semestr: 30 hodin

Plnění průběžných úkolů za semestr: 20 hodin

Plnění předmětu

Seminární práce/průběžné písemné úkoly: 10 hodin

Příprava na zápočet 10 hodin

Dotace pro LS je 0/2. ZK - příprava na zkoušku 20 hodin

Poslední úprava: Biegel Madeleine, Mgr. (23.01.2025)
Podmínky zakončení předmětu

- prezence,

- aktivita na seminářích

- úspěšnost 70% v písemném testu

Poslední úprava: Biegel Madeleine, Mgr. (23.01.2025)
Literatura

Jazyková cvičení - Vyučující Madeleine BIEGEL

+ Používaná učebnice "Méthode de francais" ÉDITO B2, Unités 5-7

Další studijní materiály a opory:

HIRSCHSPRUNG N. (kol.) Cosmopolite 4. Paris: Hachette FLE, 2018.

BOULARES, M., FREROT, J.-L.  Grammaire progressive du français - Niveau avancé. Paris: CLE International, 2019.

PARIZET, M.-L.  ABC DELF - Niveau B2. CLE International, 2018.

AKYÜZ A. (kol.) En Contexte Exercices de grammaire B2. Paris : Hachette FLE, 2019.

CORSAIN, M. (kol.) Activités pour le Cadre commun – Niveau B2. Paris : CLE International, 2007.

MIQUEL, C. Vocabulaire progressif du Francais avec 250 exercices, Niveua avancé. Paris : CLE International, 2001

Mc Bride, N. Francouzská gramatika abecedně. Překlad a úprava Eva Valentová. Plzeň : Fraus, 2000.

 

Pro latinskou část výkladu - vyučující Jiří Jančík

Bilíková, E. (2021): Přehled latinské mluvnice. Pomůcka při výuce latiny. Praha: MC Nakladatelství.

Kuťáková, E., Slabochová, D. (1994): Gramatické a lexikální minimum k Latině I. Praha: KLP – Koniasch Latin Press.

Šimandl, J. (2016): Latinská syntax: pro posluchače teologie. Praha: Karolinum.

K semináři z latiny

KEPARTOVÁ J., SKOPEK R. Praktická iLatina, 2017, elektonická učebnice https://ecuni.publi.cz/                                 

MIKULOVÁ, J. Základní kurz latiny I, Brno: Masarykova univerzita, 2014.                                                                 

SEINEROVÁ, V. Cvičebnice latiny, Praha: Fotuna, 2000.                                                                                             

KEPARTOVÁ, J. Terminologické minimum. Praha: Práh, 1998. 

LATINA

KALIVODA J. Verba docent, exempla trahunt. Praha: Karolinum, 2013      

                      

     

Poslední úprava: Biegel Madeleine, Mgr. (23.01.2025)
Požadavky ke zkoušce

Vyučující M.Biegel,  J. Jančík

Pravidelná průběžná práce v seminářích a domácí příprava.

Splnění/odevzdání dílčích úkolů plynoucích z aktivit v semináři.

Závěrečný písemný test: gramatika, porozumění textu a samostatné písemné vyjádření na dané téma na úrovni B2; součástí testu jsou rovněž písemné úkoly z latiny. 

Úspěšnost testu: minimálně 70% správných odpovědí.

Maximálně 2 opravné pokusy.

Poslední úprava: Biegel Madeleine, Mgr. (23.01.2025)
Sylabus

Jazyková cvičení:
-Vyučující Madeleine BIEGEL:

Soustavná práce s francouzskou učebnicí - (EDITO B2- 3e édition).

Během LS budou probrány 3 Unités na daná témata: Unité 5 "Histoire de...", Unité 6 "A votre santé!, "Unité 7 "Chassez le naturel"

Během seminářů budou zařazeny ad hoc další doplňkové materiály týkající se francouzské kultury a civilizace a "referátky" k aktuálním událostem soudobé Francie.

Latina:
- vyučující Jiří Jančík :

(1) Základy nominální morfologie latiny

(2) Základy adjektivální morfologie latiny

(3) Základy verbální morfologie latiny

(4) Základy pronominální morfologie latiny

(5) Základy slovosledu latinské věty

Poslední úprava: Biegel Madeleine, Mgr. (23.01.2025)
Výsledky učení - francouzština

Semaines 5,6  (unité 5)

 L'étudiant :

- débat sur l’enseignement de l’histoire, la question du patrimoine historique, les lieux et cérémonies mémorielles.

- sait utiliser les expressions temporelles (antériorité, simultanéité, postériorité)

- révise de façon systématique la formation et l’usage des temps du passé (passé, simple, passé composé, imparfait, plus-que-parfait et concordances de temps)

- à l’écrit, raconte un évènement détaillé au passé, présente au passé simple la biographie d’un personnage historique.

- maîtrise le lexique lié à l’histoire.

 

Semaines 7,8,9  (Unité 6).

L'étudiant:

- débat sur le fonctionnemnet du système de santé, le culte de l’apparence physique dans la société, les avancées médicales et les nouvelles technologies,

- maîtrise le lexique lié à la santé (maladies, soins) et au corps humain (français courant et familier).

- comprend les règles de formation du participe présent / gérondif; du participe passé/participe composé.

 

Semaines 10,11,12 (Unité 7).

 L'étudiant:

- débat sur les enjeux environnementaux (réchauffement climatique, catastrophes naturelles et baisse de la biodiversité, élevage et agriculture, pollution de l’air et des sols, enjeux énergétiques…)

- rédige un article sur les parcs animaliers et le bien-être animal

- révise la règle des doubles pronoms et leur emplacement dans différents types de phrases (négatives, interrogatives, avec des temps composés…)

- maitrise le lexique lié à l’environnement et la météo.

LATINSKÁ ČÁST:

(1) Základy nominální morfologie latiny: studující dokáže vytvořit či kategoriálně identifikovat všechny alomorfie nominálního morfemického řetězce.

 

(2) Základy adjektivální morfologie latiny: studující dokáže vytvořit či kategoriálně identifikovat všechny alomorfie adjektiválního morfemického řetězce.

 

(3) Základy verbální morfologie latiny: studující dokáže vytvořit či kategoriálně identifikovat všechny alomorfie verbálního morfemického řetězce.

 

(4) Základy pronominální morfologie latiny: studující dokáže vytvořit či kategoriálně identifikovat všechny alomorfie pronominálního morfemického řetězce.

 

(5) Základy slovosledu latinské věty: studující dokáže složit dílčí nominální, adjektivální, pronominální a verbální morfemické řetězce do morfemických makrořetězců oznamovacích vět.

Poslední úprava: Jančík Jiří, PhDr., Ph.D. (02.02.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK