|
|
|
||
Předmět navazuje na předchozí předměty Jazyková cvičení a latina I. Rozvíjí řečové dovednosti i jazykové prostředky integrovanou a praktickou formou na úrovni B2 dle SERRJ a propojuje současný jazyk s odkazem latiny. Studenti si prohloubí své znalosti do té míry, aby byli schopni pochopit a aktivně předat jeho základy. Pro studenta francouzštiny je obzvláště důležité uvědomování si úzkého vztahu latiny a francouzštiny, student je proto systematicky veden k samostatnému odvozování francouzských slov z latinského základu. Poukazování na vzájemnou propojenost obou jazyků je přípravou ke studiu dalších lingvistických disciplín. V semináři zaměříme pozornost na latinské předložky a prefixy, na stavbu slov a odvozování jejich významu. Student si průběžně osvojí latinská živá slova a sentence.
Témata: Jazyková část: histoire, corps la santé, écologie et développement durable ; Latina: Základní latinská gramatika, Předložky/prefixy – tvorba a analýza odborných termínů, Sentence a živá slova, Řecká a římská mytologie, Četba upravených textů z antických dějin a kultury
Poslední úprava: Biegel Madeleine, Mgr. (23.01.2025)
|
|
||
Jazyková část : (úroveň B2) LATINSKÁ ČÁST: (1) Studující dokáže vytvořit alomorfie morfemického řetězce I., II., III., IIII. a V. deklinace. (2) Studující dokáže vytvořit alomorfie morfemického řetězce présentní, imperfektní a futurní konjugace aktiva a pasiva sloves I., II., III.a, III.b a IIII. třídy. (3) Studující dokáže složit dílčí nominální, adjektivální, pronominální a verbální morfemické řetězce do morfemických makrořetězců oznamovacích vět. (4) Studující dokáže převést kombinaci flekčních nominálních / pronominálních morfemických řetězců podmětu a kongruenčních verbálních morfemických řetězců přísudku na kombinaci flekčních nominálních / pronominálních morfemických řetězců akusativu a kongruenčních verbálních morfemických řetězců infinitivů (v rámci konstrukce Accusativus cum infinitivo) Poslední úprava: Jančík Jiří, PhDr., Ph.D. (02.02.2025)
|
|
||
Příprava na výuku: Příprava na 1 cvičení: 1 hodina Sanostudium literatury za semestr: 20 hodin Práce se studijními materiály za semestr: 30 hodin Plnění průběžných úkolů za semestr: 20 hodin Plnění předmětu Seminární práce/průběžné písemné úkoly: 10 hodin Příprava na zápočet 10 hodin Dotace pro LS je 0/2. ZK - příprava na zkoušku 20 hodin Poslední úprava: Biegel Madeleine, Mgr. (23.01.2025)
|
|
||
- prezence, - aktivita na seminářích - úspěšnost 70% v písemném testu Poslední úprava: Biegel Madeleine, Mgr. (23.01.2025)
|
|
||
Jazyková cvičení - Vyučující Madeleine BIEGEL + Používaná učebnice "Méthode de francais" ÉDITO B2, Unités 5-7 Další studijní materiály a opory: HIRSCHSPRUNG N. (kol.) Cosmopolite 4. Paris: Hachette FLE, 2018. BOULARES, M., FREROT, J.-L. Grammaire progressive du français - Niveau avancé. Paris: CLE International, 2019. PARIZET, M.-L. ABC DELF - Niveau B2. CLE International, 2018. AKYÜZ A. (kol.) En Contexte Exercices de grammaire B2. Paris : Hachette FLE, 2019. CORSAIN, M. (kol.) Activités pour le Cadre commun – Niveau B2. Paris : CLE International, 2007. MIQUEL, C. Vocabulaire progressif du Francais avec 250 exercices, Niveua avancé. Paris : CLE International, 2001 Mc Bride, N. Francouzská gramatika abecedně. Překlad a úprava Eva Valentová. Plzeň : Fraus, 2000.
Pro latinskou část výkladu - vyučující Jiří Jančík Bilíková, E. (2021): Přehled latinské mluvnice. Pomůcka při výuce latiny. Praha: MC Nakladatelství. Kuťáková, E., Slabochová, D. (1994): Gramatické a lexikální minimum k Latině I. Praha: KLP – Koniasch Latin Press. Šimandl, J. (2016): Latinská syntax: pro posluchače teologie. Praha: Karolinum. K semináři z latiny KEPARTOVÁ J., SKOPEK R. Praktická iLatina, 2017, elektonická učebnice https://ecuni.publi.cz/ MIKULOVÁ, J. Základní kurz latiny I, Brno: Masarykova univerzita, 2014. SEINEROVÁ, V. Cvičebnice latiny, Praha: Fotuna, 2000. KEPARTOVÁ, J. Terminologické minimum. Praha: Práh, 1998. LATINA KALIVODA J. Verba docent, exempla trahunt. Praha: Karolinum, 2013
Poslední úprava: Biegel Madeleine, Mgr. (23.01.2025)
|
|
||
Vyučující M.Biegel, J. Jančík Pravidelná průběžná práce v seminářích a domácí příprava. Splnění/odevzdání dílčích úkolů plynoucích z aktivit v semináři. Závěrečný písemný test: gramatika, porozumění textu a samostatné písemné vyjádření na dané téma na úrovni B2; součástí testu jsou rovněž písemné úkoly z latiny. Úspěšnost testu: minimálně 70% správných odpovědí. Maximálně 2 opravné pokusy. Poslední úprava: Biegel Madeleine, Mgr. (23.01.2025)
|
|
||
Jazyková cvičení: Soustavná práce s francouzskou učebnicí - (EDITO B2- 3e édition). Během LS budou probrány 3 Unités na daná témata: Unité 5 "Histoire de...", Unité 6 "A votre santé!, "Unité 7 "Chassez le naturel" Během seminářů budou zařazeny ad hoc další doplňkové materiály týkající se francouzské kultury a civilizace a "referátky" k aktuálním událostem soudobé Francie. Latina: (1) Základy nominální morfologie latiny (2) Základy adjektivální morfologie latiny (3) Základy verbální morfologie latiny (4) Základy pronominální morfologie latiny (5) Základy slovosledu latinské věty Poslední úprava: Biegel Madeleine, Mgr. (23.01.2025)
|
|
||
Semaines 5,6 (unité 5) L'étudiant : - débat sur l’enseignement de l’histoire, la question du patrimoine historique, les lieux et cérémonies mémorielles. - sait utiliser les expressions temporelles (antériorité, simultanéité, postériorité) - révise de façon systématique la formation et l’usage des temps du passé (passé, simple, passé composé, imparfait, plus-que-parfait et concordances de temps) - à l’écrit, raconte un évènement détaillé au passé, présente au passé simple la biographie d’un personnage historique. - maîtrise le lexique lié à l’histoire.
Semaines 7,8,9 (Unité 6). L'étudiant: - débat sur le fonctionnemnet du système de santé, le culte de l’apparence physique dans la société, les avancées médicales et les nouvelles technologies, - maîtrise le lexique lié à la santé (maladies, soins) et au corps humain (français courant et familier). - comprend les règles de formation du participe présent / gérondif; du participe passé/participe composé.
Semaines 10,11,12 (Unité 7). L'étudiant: - débat sur les enjeux environnementaux (réchauffement climatique, catastrophes naturelles et baisse de la biodiversité, élevage et agriculture, pollution de l’air et des sols, enjeux énergétiques…) - rédige un article sur les parcs animaliers et le bien-être animal - révise la règle des doubles pronoms et leur emplacement dans différents types de phrases (négatives, interrogatives, avec des temps composés…) - maitrise le lexique lié à l’environnement et la météo. LATINSKÁ ČÁST: (1) Základy nominální morfologie latiny: studující dokáže vytvořit či kategoriálně identifikovat všechny alomorfie nominálního morfemického řetězce.
(2) Základy adjektivální morfologie latiny: studující dokáže vytvořit či kategoriálně identifikovat všechny alomorfie adjektiválního morfemického řetězce.
(3) Základy verbální morfologie latiny: studující dokáže vytvořit či kategoriálně identifikovat všechny alomorfie verbálního morfemického řetězce.
(4) Základy pronominální morfologie latiny: studující dokáže vytvořit či kategoriálně identifikovat všechny alomorfie pronominálního morfemického řetězce.
(5) Základy slovosledu latinské věty: studující dokáže složit dílčí nominální, adjektivální, pronominální a verbální morfemické řetězce do morfemických makrořetězců oznamovacích vět. Poslední úprava: Jančík Jiří, PhDr., Ph.D. (02.02.2025)
|