|
|
|
||
Cílem předmětu je seznámit studenty s vývojovými etapami vývoje jazyka a základní slavistickou problematikou jako nezbytným základem pro prohloubené poznání bohemistické a poskytnout pochopení historických reliktů a dynamiky jazykového vývoje, které se projevují ve školním učivu českého jazyka.
Poslední úprava: Šmejkalová Martina, prof. PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
Přímá výuka Přednášky: 1 hodina Cvičení: 1 hodina Příprava na výuku Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky: 0 minut Doba očekávané přípravy na 1 cvičení: 20 minut Samostudium literatury (za semestr): 30 hodin Práce se studijními materiály (za semestr): 7 hodin Plnění průběžných úkolů (za semestr): 7 hodin Plnění předmětu Příprava na zápočet: 20 hodin Příprava na zkoušku a zkouška: 20 hodin Poslední úprava: Šmejkalová Martina, prof. PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
Zápočet Aktivní účast v semináři, toleruje se jedna absence (netřeba omlouvat). Zkouška Písemný test prověřující znalost učiva a zadanou literaturu. Test bude psán hromadně, ve společných termínech pro PS i KS. Poslední úprava: Šmejkalová Martina, prof. PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
|||
Základní studijní literatura
Poslední úprava: Nedvědová Blanka, PhDr., Ph.D. (23.09.2024)
|
|
||
1. Základní poučení o periodizaci vývoje jazyka, vývoje spisovného jazyka a historiografii lingvistiky. Praslovanština – datace, vývoj, nářeční štěpení, význam. Vznik slovanských jazyků. Slovanská srovnávací jazykověda, slovanské jazyky a jejich vztah k jazykům indoevropským, dělení slovanských jazyků a jejich typologie. Postavení, funkce a důležitost poznatků o vývoji jazyka na základní a střední škole. + 2. Staroslověnština – Velká Morava. Misie Konstantina a Metoděje – politické, ideologické základy misie, staroslověnská tvorba, konec misie a jeho dopady na slovanském území – redakce staroslověnštiny. Písmo a základní četba staroslověnských textů (první přednáška). 3. Počátky česky psané literatury, konstituování českého spisovného jazyka. Historický a literárněhistorický kontext, bohemismy, bohemika, glosy. Vývoj českých pravopisných systémů. Transliterace a transkripce. Práce s texty (druhá přednáška). 4. Rozvoj česky psané literatury ve 14. a 15. století. Historická mluvnice (hláskosloví, morfologie, lexikum, syntax). Rámcová jazyková analýza a interpretace textů (třetí přednáška + čtvrtá přednáška). 5. Humanismus. Základní charakteristické rysy humanistické češtiny. Humanističtí gramatikové, vliv jednoty bratrské na spisovný jazyk, jazyk Bible kralické. Baroko, historický a literárněhistorický kontext, charakteristické rysy barokní češtiny. Barokní gramatikové. Vývoj jazyka Bible. Rámcová jazyková analýza a interpretace textů (pátá přednáška). 6. Gramatici osvícenské generace, vznik novodobého mluvnictví; obrany. První polovina 19. století. Jazyková situace. Jazyk vědeckého diskurzu; rozvoj české slovní zásoby; mluvnice a slovníky; jazyk uměleckých děl. Druhá polovina 19. stol., brusy, purismus; rozvoj mluvnictví, J. Gebauer a mladogramatická škola; jazyk literárních uměleckých děl, jazyk vědeckého diskurzu. + 7. 20. století. Historický kontext, jazyková situace. V. Ertl a Kancelář Slovníku jazyka českého. PLK a teorie spisovného jazyka, funkční lingvistika; mluvnictví, slovníky. Jazyk v období protektorátu a po druhé světové válce (šestá přednáška).
Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=16694 Poslední úprava: Nedvědová Blanka, PhDr., Ph.D. (23.09.2024)
|
|
||
Studující - objasní princip periodizace vývoje jazyka, vývoje spisovného jazyka a historiografie lingvistiky - charakterizuje praslovanštinu – datace, vývoj, nářeční štěpení, význam - objasní vznik a typologii slovanských jazyků - uvede příklady postavení poznatků o vývoji jazyka na základní a střední škole a vztáhne je ke svému studiu - charakterizuje staroslověnštinu a její kontext (Velká Morava. Misie Konstantina a Metoděje – politické, ideologické základy misie, staroslověnská tvorba, konec misie a jeho dopady na slovanském území – redakce staroslověnštiny) - dokáže se orientovat ve staroslověnském písmu a v jednoduchém staroslověnském textu - objasní počátky česky psané literatury, konstituování českého spisovného jazyka - uvede historický a literárněhistorický kontext, bohemismy, bohemika, glosy - charakterizuje vývoj českých pravopisných systémů; jednotlivé typy pravopisu dokáže identifikovat v textu - dokáže odlišit a s porozuměním vysvětlit rozdíl mezi transliterací a transkripcí starých a starších českých textů - dokáže jazykově analyzovat a interpretovat staré a starší české texty - pojedná o rozvoji česky psané literatury ve 14. a 15. století - popíše systém staré a střední češtiny (hláskosloví, morfologie, lexikum, syntax) - objasní a příklady doloží hláskové jevy ve staré a střední češtině, hláskové jevy dokáže identifikovat v textu - identifikuje v historickém textu morfologické jevy typické pro starou a střední češtinu a vztáhne je k poznatkům o morfologii současné - s porozuměním dokáže objasnit tendence v deklinaci substantiv a vztáhnout je k relevantním jevům v současné češtině - vyjmenuje základní charakteristické rysy humanistické češtiny - uvede příklady významných humanistických jevů (humanističtí gramatikové, vliv jednoty bratrské na spisovný jazyk, jazyk Bible kralické) - vyjmenuje hlavní rysy barokní češtiny a uvede její historický a literárněhistorický kontext - s oporou o prameny uvede příklady významných barokních jevů (barokní gramatikové) - s oporou o prameny vyjmenuje gramatiky osvícenské generace a popíše vznik novodobého mluvnictví - charakterizuje jazyk a jazykovou situaci první poloviny 19. století - uvede příklady jazyka vědeckého diskurzu; pojedná o rozvoji české slovní zásoby; s oporou o prameny vyjmenuje hlavní mluvnice a slovníky - charakterizuje jazyk a jazykovou situaci druhé poloviny 19. stol. - s porozuměním popíše hlavní rysy češtiny a bádání o češtině druhé poloviny 19. století - na základě jazykové analýzy textu dokáže text zařadit do jednotlivých epoch vývoje češtiny - charakterizuje jazyk a jazykovou situaci 20. století, objasní historický kontext - s oporou o prameny vysvětlí přínos hlavních jevů tohoto období (V. Ertl a Kancelář Slovníku jazyka českého, PLK a teorie spisovného jazyka, funkční lingvistika; mluvnictví, slovníky) - s porozuměním charakterizuje tzv. jazyk totalitní moci (jazyk v období protektorátu a po druhé světové válce) - dokáže kriticky zhodnotit tvrzení vztahující se ke všem probíraným tématům Poslední úprava: Šmejkalová Martina, prof. PhDr., Ph.D. (19.09.2024)
|