PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Terénní práce - OPBB4B044A
Anglický název: Field studies
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 50 (50)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D.
Vyučující: Ing. Jan Andreska, Ph.D.
Mgr. Kristýna Hlavatá, Ph.D.
Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D.
RNDr. Zdeněk Soldán, CSc.
Prerekvizity : OPBB4B032A
Je záměnnost pro: OKBB4B044A
Anotace -
Terénní práce se zaměřují na aplikaci nabytých teoretických znalostí biologie a geologie v terénu. Studující rozvíjí své dovednosti identifikovat a pozorovat přírodní prvky a fenomény a hodnotit je v širším kontextu konkrétní lokality. Zároveň si osvojují základy technik terénního získávání biologických a geologických vzorků a sledování biodiverzity lokality. V akademickém roce 2024/2025 se exkurze koná ve dnech 29.-31. května 2025 a jejím cílem je okolí obce Srbsko v Českém krasu.
Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (24.01.2025)
Cíl předmětu

Studující:

·       se seznámí s abiotickými i biotickými přírodními poměry Českého krasu na příkladu Srbska a jeho okolí

·       se seznámí s typickou faunou a flórou Českého krasu

·       si osvojí základní metody sběru a odchytu přírodnin; balení, fixaci a transport vzorků

·       si osvojí práci s určovacími klíči a atlasy (tištěné materiály i elektronické aplikace)

·       si osvojí konkrétní praktický terénní úkon z oblasti botaniky či zoologie a naučí se z něj vytvářet písemný zápis

Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (24.01.2025)
Deskriptory

Rozklad přímé i nepřímé studijní zátěže předmětu: přímá a nepřímá výuková zátěž vychází z kreditového hodnocení vyučovaného předmětu (dva kredity) a je stanovena na 55 hodin.

 

Přímá výuka odpovídá 24 hodinám (tři osmihodinové dny v terénu). Pro získání zápočtu je nezbytné absolvovat přímou výuku v celé její rozvržené délce. Data získaná v průběhu přímé výuky jsou základem odevzdávaného písemného záznamu – portfolia (viz následující oddíl Nepřímá výuka).

 

Nepřímá výuka (přibližně 30 hodin) je vázaná na časovou dotaci spojenou s přípravou na vlastní přímou výuku (2 hodiny), a věnována zpracování na exkurzi získaných dat do formy písemného portfolia, odevzdávaného po skončení terénní části Terénních prací (přibližně 28 hodin) do prostředí MS Teams (tým „Bc. Terénní práce PS 2025“).

 

Uvedené časové dotace jsou odhady a hodnoty se mohou zásadně měnit v závislosti na individualitě studujícího.

Ubytování:

Pro všechny účastníky exkurze je zamluveno ubytování v kempu Srbsko (Na Bříči, Srbsko 267 18; https://www.campsrbsko.cz/). Toto ubytování je doporučené, zájemci mohou bydlet jinde dle vlastní volby či denně dojíždět. Následující rozpis finančních nákladů je však propočítán s ohledem na doporučené ubytování.

 

Finanční náklady na přímou výuku:

·       doporučené ubytování v kempu Srbsko v týpí (15 lůžek) s podlážkou ve vlastních spacácích (220 kč/noc vč. rekreačního poplatku): 500 Kč

·       sprcha: 50 kč/jedno sprchování

·       zpáteční doprava na místo exkurze a zpět přibližně 400 Kč (počítáno modelově pro trasu Praha-Srbsko za pomoci údajů dostupných v systému IDOS bez zohlednění slevových průkazek, aplikací a pražské tramvajenky)

·       na místě možno parkovat osobní automobily – cca 60 Kč/jeden parkovací den; před exkurzí zpřístupníme tabulku sdílené spolujízdy

·       stravování: individuální; v Srbsku je obchod se smíšeným zbožím a několik restauračních zařízení vč. restaurace přímo v areálu kempu

Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (27.01.2025)
Podmínky zakončení předmětu

Předmět je zakončen zápočtem (Z).

 

Pro jeho získání:

·       se studující aktivně účastní celé třídenní terénní exkurze, která se koná ve dnech 29.-31. května 2025 v Českém krasu v okolí obce Srbsko (3×8 hodin přímé terénní práce)

·       studující aktivně pomáhá s lovem a sběrem přírodnin

·       studující aktivně a s porozuměním sleduje demonstraci ulovených a nasbíraných přírodnin (vlastní iniciativa a vstupy do demonstrace vítány!)

·       se studující aktivně a s porozuměním seznamuje s cílovou lokalitou exkurze

·       studující ve skupině aktivně zpracovává zvolené praktické téma. Seznam botanických a zoologických témat bude poskytnut v průběhu semestru před začátkem vlastní exkurze.

·       studující individuálně v MS Teams odevzdává portfolio – písemný záznam z průběhu a vyhodnocování jím zvoleného praktického tématu

Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (24.01.2025)
Literatura

Hudec et al. 2007, 2019 (a pozdější dotisky): Příroda České republiky – Průvodce faunou. Academia Praha.

Butler, K. O. Orchideje. Ikar: Praha, 2000.

Hanel, L., Andreska J. Ryby evropských vod. Aventinum: Praha, 2013.

Vinicombe, K., Harris A., Tuckerová, L. Příručka k určování ptáků. Ševčík: Praha, 2016.

Grecmanová, H., Urbánková, E. 2007. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Hanex. Olomouc. 178 s. ISBN:
80-857883-73-8.
Silbermann, M. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha: Portál, 1997.
Smrtová, E. a kol. Za Naturou na túru – metodika terénní výuky. Praha: Apus, 2012.
Kotrba, T. – Lacina, L. Aktivizační metody ve výuce. Brno: Barrister and Principal, 2011.
Burešová, K. Učíme se v zahradě. Chaloupky o.p.s.
Hanuš, R. – Chytilová, L. Moderní formy výuky (zážitkové pedagogické učení). Praha: Grada, 2009.
Dobroruková, J. Přírodopis – 100 námětů pro tvořivou výuku. Praha: Scientia, 2008.
Stoklasa, J. Klíče a návody k praktickým činnostem v přírodopisu, biologii a ekologii pro ZŠ a SŠ. Praha: SPN, 2006.
Pavlasová, L., Hrouda, L., Teodoridis, V., Andreska, J., Říhová, D., Vančata, V., Novotný, P., Řezníček, J., Novotná,
M. Přírodovědné exkurze ve školní praxi. Praha: UK, PedF, 2015. ISBN 978-80-7290-807-3.
Pražáková, M., & Pavlasová, L. (2017). Non-Formal Children and Youth Education Focused on Geoscience Content
in the Czech Republic. Pedagogická orientace, 27(4), 599-619.

Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (24.01.2025)
Požadavky ke zkoušce

Předmět je zakončen zápočtem (Z).

 

Pro jeho získání:

·       se studující aktivně účastní celé třídenní terénní exkurze, která se koná ve dnech 29.-31. května 2025 v Českém krasu v okolí obce Srbsko (3×8 hodin přímé terénní práce)

·       studující aktivně pomáhá s lovem a sběrem přírodnin

·       studující aktivně a s porozuměním sleduje demonstraci ulovených a nasbíraných přírodnin (vlastní iniciativa a vstupy do demonstrace vítány!)

·       se studující aktivně a s porozuměním seznamuje s cílovou lokalitou exkurze

·       studující ve skupině aktivně zpracovává zvolené praktické téma. Seznam botanických a zoologických témat bude poskytnut v průběhu semestru před začátkem vlastní exkurze.

·       studující individuálně v MS Teams odevzdává portfolio – písemný záznam z průběhu a vyhodnocování jím zvoleného praktického tématu

Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (24.01.2025)
Sylabus

·       seznámení se s abiotickými i biotickými přírodními poměry Českého krasu na příkladu Srbska a jeho okolí

·       praktická demonstrace přírodnin (botanika, zoologie, geologie) a praktická aplikace předchozích teoretických znalostí biologie a geologie v terénu

·       osvojení si základních metod sběru a odchytu přírodnin; balení, fixace a transport vzorků

·       práce s určovacími klíči a atlasy (tištěné a elektronické aplikace)

·       vypracování individuálního písemného záznamu z předem zvoleného a na místě vykonaného praktického terénního tématu (důraz je kladen na samostatnou praktickou činnost frekventantů, práci ve skupinách a záznam výsledků v individuálně odevzdávaném písemném výstupu)

Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (24.01.2025)
Studijní opory

MS Teams: tým „PEDF-Bc. Terénní práce PS 2025“

Pro připojení k týmu použijte tento odkaz: PEDF-Bc. Terénní práce PS 2025 | Obecné | Microsoft Teams

Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (17.04.2025)
Výsledky učení

Studující:

·       ovládají základní metodiky odchytu bezobratlých živočichů

·       určují základní taxony bezobratlých živočichů typické pro středoevropské krasové oblasti

·       ovládají metody pozorování obratlovců

·       určují základní druhy obratlovců typické pro středoevropské krasové oblasti

·       určují základní rostlinné taxony typické pro středoevropské krasové oblasti

·       aplikují základní metodiky sběru přírodnin, ovládají a vyhodnocují jednoduché terénní úkony vedoucí k inventarizaci místní fauny a flóry

Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (24.01.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK