PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Terénní práce - OKBB4B044A
Anglický název: Field studies
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 10 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (40)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D.
Vyučující: Ing. Jan Andreska, Ph.D.
Mgr. Kristýna Hlavatá, Ph.D.
Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D.
RNDr. Zdeněk Soldán, CSc.
Prerekvizity : OKBB4B032A
Záměnnost : OPBB4B044A
Anotace -
Terénní práce se zaměřují na aplikaci nabytých teoretických znalostí biologie a geologie v terénu. Studující rozvíjí své dovednosti identifikovat a pozorovat přírodní prvky a fenomény a hodnotit je v širším kontextu konkrétní lokality. Zároveň si osvojují základy technik terénního získávání biologických a geologických vzorků a sledování biodiverzity lokality. V akademickém roce 2024/2025 se exkurze koná ve dnech 5.-6. června 2025 a jejím cílem je okolí obce Srbsko v Českém krasu.
Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (24.01.2025)
Cíl předmětu

Studující:

·       se seznámí s abiotickými i biotickými přírodními poměry Českého krasu na příkladu Srbska a jeho okolí

·       se seznámí s typickou faunou a flórou Českého krasu

·       si osvojí základní metody sběru a odchytu přírodnin; balení, fixaci a transport vzorků

·       si osvojí práci s určovacími klíči a atlasy (tištěné materiály i elektronické aplikace)

·       si osvojí konkrétní praktický terénní úkon z oblasti botaniky či zoologie a naučí se z něj vytvářet písemný zápis

 

Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (24.01.2025)
Deskriptory

Rozklad přímé i nepřímé studijní zátěže předmětu: přímá a nepřímá výuková zátěž vychází z kreditového hodnocení vyučovaného předmětu (dva kredity) a je stanovena na 55 hodin.

 

Přímá výuka odpovídá 10 hodinám (dva pětihodinové dny v terénu). Pro získání zápočtu je nezbytné absolvovat přímou výuku v celé její rozvržené délce.

 

Nepřímá výuka (přibližně 45 hodin) je vázaná na časovou dotaci spojenou s přípravou na vlastní přímou výuku a především na individuálně prováděné činnosti vycházející z metodiky, se kterou se účastník seznámil v průběhu terénního cvičení. Společně s výsledky individuální aplikace zvolené metodiky a zpracování sebraných dat do formy písemného portfolia, odevzdávaného po skončení terénní části Terénních prací do prostředí MS Teams) je to přibližně 45 hodin.

 

Uvedené časové dotace jsou odhady a hodnoty se mohou zásadně měnit v závislosti na individualitě studujícího.

Ubytování:

Pro všechny účastníky exkurze je zamluveno ubytování v kempu Srbsko (Na Bříči, Srbsko 267 18; https://www.campsrbsko.cz/). Toto ubytování je doporučené, zájemci mohou bydlet jinde dle vlastní volby či denně dojíždět. Následující rozpis finančních nákladů je však propočítán s ohledem na doporučené ubytování.

 

Finanční náklady na přímou výuku:

·       doporučené ubytování v kempu Srbsko v týpí (15 lůžek) s podlážkou ve vlastních spacácích (220 kč/noc vč. rekreačního poplatku): 500 Kč

·       sprcha: 50 kč/jedno sprchování

·       zpáteční doprava na místo exkurze a zpět přibližně 400 Kč (počítáno modelově pro trasu Praha-Srbsko za pomoci údajů dostupných v systému IDOS bez zohlednění slevových průkazek, aplikací a pražské tramvajenky)

·       na místě možno parkovat osobní automobily – cca 60 Kč/jeden parkovací den; před exkurzí zpřístupníme tabulku sdílené spolujízdy

·       stravování: individuální; v Srbsku je obchod se smíšeným zbožím a několik restauračních zařízení vč. restaurace přímo v areálu kempu

 

Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (27.01.2025)
Podmínky zakončení předmětu

Předmět je zakončen zápočtem (Z).

 

Pro jeho získání:

·       se studující aktivně účastní celé dvoudenní terénní exkurze, která se koná ve dnech 5.-6. června 2025 v Českém krasu v okolí obce Srbsko (2×5 hodin přímé terénní práce)

·       studující aktivně pomáhá s lovem a sběrem přírodnin

·       studující aktivně a s porozuměním sleduje demonstraci ulovených a nasbíraných přírodnin (vlastní iniciativa a vstupy do demonstrace vítány!)

·       se studující aktivně a s porozuměním seznamuje s cílovou lokalitou exkurze

·       studující se v pracovní skupině aktivně seznamuje se zvolenou botanickou nebo zoologickou metodikou, kterou následně individuálně použije při samostatném domácím plnění této činnosti. Seznam botanických a zoologických témat bude poskytnut v průběhu semestru před začátkem vlastní exkurze.

·       studující individuálně v MS Teams odevzdává portfolio – písemný záznam z průběhu a vyhodnocování jím zvoleného praktického tématu

Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (24.01.2025)
Literatura

Butler, K. O. Orchideje. Ikar: Praha, 2000.

Hanel, L., Andreska J. Ryby evropských vod. Aventinum: Praha, 2013.

Vinicombe, K., Harris A., Tuckerová, L. Příručka k určování ptáků. Ševčík: Praha, 2016.

Hudec et al. 2007, 2019 (a pozdější dotisky): Příroda České republiky – Průvodce faunou. Academia Praha.

Grecmanová, H., Urbánková, E. 2007. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Hanex. Olomouc. 178 s. ISBN:
80-857883-73-8.
Silbermann, M. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha: Portál, 1997.
Smrtová, E. a kol. Za Naturou na túru – metodika terénní výuky. Praha: Apus, 2012.
Kotrba, T. – Lacina, L. Aktivizační metody ve výuce. Brno: Barrister and Principal, 2011.
Burešová, K. Učíme se v zahradě. Chaloupky o.p.s.
Hanuš, R. – Chytilová, L. Moderní formy výuky (zážitkové pedagogické učení). Praha: Grada, 2009.
Dobroruková, J. Přírodopis – 100 námětů pro tvořivou výuku. Praha: Scientia, 2008.
Stoklasa, J. Klíče a návody k praktickým činnostem v přírodopisu, biologii a ekologii pro ZŠ a SŠ. Praha: SPN, 2006.
Pavlasová, L., Hrouda, L., Teodoridis, V., Andreska, J., Říhová, D., Vančata, V., Novotný, P., Řezníček, J., Novotná,
M. Přírodovědné exkurze ve školní praxi. Praha: UK, PedF, 2015. ISBN 978-80-7290-807-3.
Pražáková, M., & Pavlasová, L. (2017). Non-Formal Children and Youth Education Focused on Geoscience Content
in the Czech Republic. Pedagogická orientace, 27(4), 599-619.

Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (24.01.2025)
Požadavky ke zkoušce

Předmět je zakončen zápočtem (Z).

 

Pro jeho získání:

·       se studující aktivně účastní celé třídenní terénní exkurze, která se koná ve dnech 29.-31. května 2025 v Českém krasu v okolí obce Srbsko (3×8 hodin přímé terénní práce)

·       studující aktivně pomáhá s lovem a sběrem přírodnin

·       studující aktivně a s porozuměním sleduje demonstraci ulovených a nasbíraných přírodnin (vlastní iniciativa a vstupy do demonstrace vítány!)

·       se studující aktivně a s porozuměním seznamuje s cílovou lokalitou exkurze

·       studující ve skupině aktivně zpracovává zvolené praktické téma. Seznam botanických a zoologických témat bude poskytnut v průběhu semestru před začátkem vlastní exkurze.

·       studující individuálně v MS Teams odevzdává portfolio – písemný záznam z průběhu a vyhodnocování jím zvoleného praktického tématu

Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (24.01.2025)
Sylabus

·       seznámení se s abiotickými i biotickými přírodními poměry Českého krasu na příkladu Srbska a jeho okolí

·       praktická demonstrace přírodnin (botanika, zoologie, geologie) a praktická aplikace předchozích teoretických znalostí biologie a geologie v terénu

·       osvojení si základních metod sběru a odchytu přírodnin; balení, fixace a transport vzorků

·       práce s určovacími klíči a atlasy (tištěné a elektronické aplikace)

·       vypracování individuálního písemného záznamu z předem zvoleného a na místě vykonaného praktického terénního tématu (důraz je kladen na samostatnou praktickou činnost frekventantů, práci ve skupinách a záznam výsledků v individuálně odevzdávaném písemném výstupu)

Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (24.01.2025)
Studijní opory

MS Teams: tým „PEDF-Bc. Terénní práce KS 2025“

Pro připojení do týmu použijte tento odkaz: PEDF-Bc. Terénní práce KS 2025 | Obecné | Microsoft Teams

Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (17.04.2025)
Výsledky učení

Studující:

·       ovládají základní metodiky odchytu bezobratlých živočichů

·       určují základní taxony bezobratlých živočichů typické pro středoevropské krasové oblasti

·       ovládají metody pozorování obratlovců

·       určují základní druhy obratlovců typické pro středoevropské krasové oblasti

·       určují základní rostlinné taxony typické pro středoevropské krasové oblasti

·       aplikují základní metodiky sběru přírodnin

·       ovládají a vyhodnocují jednoduché terénní úkony vedoucí k inventarizaci místní fauny a flóry

Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (24.01.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK