|
|
|
||
Pedagogické praktikum tvoří průběžná praxe (dopoledne 1x týdně 6 hodin v FMŠ) a souvislá praxe (3 týdny v rozsahu plného úvazku pedagoga, tj. 30 hodin přímé práce s dětmi a příprava), součástí praxe je reflektivní seminář (začátek semestru v bloku, pak konzultace v rámci praxi v FMŠ a závěrečný blokový reflektivní seminář). Stěžejním úkolem průběžné pedagogické praxe je promyšlená příprava a realizace konkrétních menších (mikrovýstupy) i větších úseků vzdělávací práce (podle dosavadních zkušeností studenta) a jejich následná reflexe s důrazem na sebereflexi. Stěžejním úkolem souvislé pedagogické praxe je příprava a realizace tematického celku či projektu s předškolními dětmi, jeho reflexe a dokumentace. Náplní praxe je strukturované pozorování pedagogických situací, projektování, realizace a hodnocení (reflexe a sebereflexe). Hlavním záměrem pedagogického praktika je vytvořit studentům příležitost pro vlastní pedagogické pokusy, pro získávání dalších pedagogických zkušeností, které jim umožní postupně v rámci praxe přebírat roli učitelky po většinu dne. Studenti pokračují ve vedení pedagogického portfolia. Praxe probíhá na fakultních mateřských školách.
Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (17.01.2023)
|
|
||
Cílem praxe je rozvíjení základů profesních kompetencí a kultivace budoucí učitelské osobnosti, jednající v pedagogické realitě s jejím hlubším porozuměním. Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (10.11.2022)
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studenti stráví 3 týdny plné praxe (tj. 30 hodin úvazku učitele) v MŠ - viz harmonogram praxí v opatření děkana. ROZVRŽENÍ PRAXE V SEMESTRU: 1) úvodní informační a přípravné setkání - pondělí v 1. bloku praxí (1. výukový týden v semestru) - tento den studenti ještě NEJDOU do FMŠ, protože mají blokové setkání na fakultě. 2) 1. výukový týden: bloková praxe s vyblokovanou ostatní výukou v FMŠ - úterý až pátek 3) průběžné praxe - každý čtvrtek dopoledne (min. 6 hodin: 8:00-12:30, tj. včetně reflexe s vyučujícími praxe/fakultními učitelkami; reflexe je rozložena do dopoledne dle podmínek FMŠ). 4) 10. a 11. výukový týden: bloková praxe s vyblokovanou ostatní výukou v FMŠ - pondělí až pátek dle domluvy s FMŠ 5) 12. výukový týden: praxe se nekoná, místo ní je reflektivní bloková výuka na PEDF UK Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (17.01.2023)
|
|
||
Podmínky splnění kurzu jsou podrobně rozepsány v Moodle kurzu. Klíčovým pro splnění zápočtu je:
Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (10.11.2022)
|
|
||
HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-888-0. MERTIN, V., GILLNEROVÁ, I.: Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha, Portál 2003. ISBN 80-7178-799-X. MATĚJČEK Z. Co dětí nejvíc potřebují. Praha, Portál 1994, ISBN 80-7178-006-5. MŠMT. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. 2021. OPRAVILOVÁ, E. GEBHARTOVÁ V. Rok v mateřské škole: učebnice pro pedagogické obory středních, vyšších a vysokých škol. Vyd. 2. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-703-9. SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Manuál k přípravě školního (třídního) vzdělávacího programu mateřské školy. 2. vyd. V Praze: Výzkumný ústav pedagogický, 2005 [i.e. 2006], 34 s. ISBN 80-87000-01-3. SYSLOVÁ, Z., CHALOUPKOVÁ, L. Rámec profesních kvalit učitele mateřské školy. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-7882-6. ŠMELOVÁ, Eva a kol. Didaktika předškolního vzdělávání. Vydání první. Praha: Portál, 2018. 229 stran. ISBN 978-80-262-1302-4. SYSLOVÁ, Zora et al. Didaktika mateřské školy. 1. vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2019. 252 stran. Řízení školy. ISBN 978-80-7598-276-6. Poslední úprava: Ristić Petra, PhDr., Ph.D. (17.01.2023)
|
|
||
Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (10.11.2022)
|
|
||
Témata: Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (10.11.2022)
|
|
||
Odkaz na kurz v Moodle je: https://dl1.cuni.cz/enrol/instances.php?id=8721 (klíč k zápisu studenti obdrží na prvním setkání - informačním setkání k průběhu praxe - viz informační email před začátkem semestru zaslaný studentům). Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (10.11.2022)
|