PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Pedagogické praktikum - OPB03N409A
Anglický název: Pedagogical practice
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: letní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 90 (35)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. et Mgr. Irena Hanyš Holemá, Ph.D.
PhDr. Petra Ristić, Ph.D.
PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D.
Prerekvizity : OPB03N308A
Je záměnnost pro: OKB03N409A
Anotace -
Pedagogické praktikum tvoří průběžná praxe (dopoledne 1x týdně 6 hodin v FMŠ) a souvislá praxe (3 týdny v rozsahu plného úvazku pedagoga, tj. 30 hodin přímé práce s dětmi a příprava), součástí praxe je reflektivní seminář (začátek semestru v bloku, pak konzultace v rámci praxi v FMŠ a závěrečný blokový reflektivní seminář). Stěžejním úkolem průběžné pedagogické praxe je promyšlená příprava a realizace konkrétních menších (mikrovýstupy) i větších úseků vzdělávací práce (podle dosavadních zkušeností studenta) a jejich následná reflexe s důrazem na sebereflexi. Stěžejním úkolem souvislé pedagogické praxe je příprava a realizace tematického celku či projektu s předškolními dětmi, jeho reflexe a dokumentace. Náplní praxe je strukturované pozorování pedagogických situací, projektování, realizace a hodnocení (reflexe a sebereflexe). Hlavním záměrem pedagogického praktika je vytvořit studentům příležitost pro vlastní pedagogické pokusy, pro získávání dalších pedagogických zkušeností, které jim umožní postupně v rámci praxe přebírat roli učitelky po většinu dne. Studenti pokračují ve vedení pedagogického portfolia. Praxe probíhá na fakultních mateřských školách.
Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (17.01.2023)
Cíl předmětu

Cílem praxe je rozvíjení základů profesních kompetencí a kultivace budoucí učitelské osobnosti, jednající v pedagogické realitě s jejím hlubším porozuměním. 

Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (10.11.2022)
Deskriptory
Přidělené kredity 6
Zakončení Z
Přímá výuka
Přednášky: 0
Cvičení: 4
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 30 minut
Samostudium literatury (za semestr) 15 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 10 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 40 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce 15 hodin
Příprava na zápočet 10 hodin

Studenti stráví 3 týdny plné praxe (tj. 30 hodin úvazku učitele) v MŠ - viz harmonogram praxí v opatření děkana.

 

Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (06.02.2025)
Podmínky zakončení předmětu

Podmínky splnění kurzu jsou podrobně rozepsány v Moodle kurzu.

Klíčovým pro splnění zápočtu je:

  • absolvování 100 % praxe v FMŠ
  • zpracování portfolia dle pokynů v Moodle kurzu
  • odevzdání hodnocení praxe dle pokynů v Moodle kurzu
  • zpracování sebereflexe rozvoje svých profexních komeptencí před praxí a po jejím ukončení (sdílení s fakultní učitelkou, zapracování do portfolia) - dle pokynů v Moodle kurzu.
Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (10.11.2022)
Literatura

HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-888-0.

MERTIN, V., GILLNEROVÁ, I.: Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha, Portál 2003. ISBN 80-7178-799-X.

MATĚJČEK Z. Co dětí nejvíc potřebují. Praha, Portál 1994, ISBN 80-7178-006-5.

MŠMT. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. 2021.

OPRAVILOVÁ, E. GEBHARTOVÁ V. Rok v mateřské škole: učebnice pro pedagogické obory středních, vyšších a vysokých škol. Vyd. 2. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-703-9.

SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Manuál k přípravě školního (třídního) vzdělávacího programu mateřské školy. 2. vyd. V Praze: Výzkumný ústav pedagogický, 2005 [i.e. 2006], 34 s. ISBN 80-87000-01-3.

SYSLOVÁ, Z., CHALOUPKOVÁ, L. Rámec profesních kvalit učitele mateřské školy. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-7882-6.

ŠMELOVÁ, Eva a kol. Didaktika předškolního vzdělávání. Vydání první. Praha: Portál, 2018. 229 stran. ISBN 978-80-262-1302-4.

SYSLOVÁ, Zora et al. Didaktika mateřské školy. 1. vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2019. 252 stran. Řízení školy. ISBN 978-80-7598-276-6.

Poslední úprava: Ristić Petra, PhDr., Ph.D. (17.01.2023)
Metody výuky
  • reflektivní seminář (prezentace, reflexe, skupinová práce)
  • praxe
  • individuální či skupinová práce s videi a dalšími materiály v Moodle
Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (10.11.2022)
Sylabus

Témata:
1) Seznámení se ŠVP, TVP, IVP, školním řádem, pedagogickou dokumentací, vnitřními předpisy atd.
2) Hospitační činnosti a strukturované pozorování pedagogického procesu a pedagogických situací (společná náslechová praxe skupiny studentů s následnou reflexí, vždy první setkání v semestru a párová náslechová praxe druhý klinický den praxe, dále na základě domluvy s fakultní učitelkou).
3) Asistenční činnosti (na základě předchozí domluvy).
4) Tvorba písemných příprav na vzdělávací činnosti v mateřské škole.
5) Mikrovýstupy (vystřídat různorodé činnosti opět na základě předchozí domluvy, respektování ŠVP, individuálních zvláštností školy i jednotlivých dětí).
6) Příprava, realizace, reflexe a dokumentace tematického celku či projektu v návaznosti na TVP.
7) Reflexe (reflexe realizované s fakultní učitelkou, reflexe realizované s obecnými či oborovými didaktiky, reflexe studentů - ve dvojicích).
8) Formativní hodnocení studenta s cílem podpořit rozvoj jeho učitelských kompetencí.

Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (10.11.2022)
Studijní opory

Odkaz na kurz v Moodle je: https://dl1.cuni.cz/enrol/instances.php?id=8721 (klíč k zápisu studenti obdrží na prvním setkání - informačním setkání k průběhu praxe - viz informační email před začátkem semestru zaslaný studentům).

Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (10.11.2022)
Výsledky učení
1) Student zná ŠVP, TVP, IVP, školní řád, relevantní pedagogickou dokumentací, vnitřními předpisy MŠ, kde koná praxi a dokáže z nich vychízet při plánování dílčích vzdělávacích činností.
2) Student strukturovaně pozoruje pedagogický proces a pedagogické situace a charakterizuje jejich klíčové aspekty důležité pro plánování a realizace vlastních vzdělávacích činností.
3) Student vytvoří písemnou přípravu na vzdělávací činnosti v mateřské škole podle zadaných kategorií.
4) Student naplánuje, realizuje a reflektuje pedagogickou činnost - mikrovýstupy a tematický celek či projekt v návaznosti na TVP v konkrétní třídě. Vysvětlí své postupy, porovná alternativní řešení a navrhne alteraci.
5) Student má osvojené základní strategie plánování vzdělávací činnosti a kooperace pedagogů ve třídě MŠ.
Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (06.02.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK