PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Závěrečná pedagogická praxe se seminářem - OPB03N603A
Anglický název: Final Pedagogical Practice with Seminar
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 20 (35)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. et Mgr. Irena Hanyš Holemá, Ph.D.
Mgr. Petra Ristić, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Zdeňka Lodlová
Prerekvizity : OPB03N505A
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (30.01.2024)
Cílem kurzu je propojit získané vědomosti, dovednosti a samostatně připravit, zrealizovat a evaluovat větší úseky vzdělávací práce (vedení celého dne, realizace tématického celku, projektu) v předškolním zařízení. Cílem praxe je prokázat schopnost samostatně odborně pracovat s dětmi předškolního věku. Stěžejním úkolem dvoutýdenní pedagogické praxe je příprava a realizace konkrétních úseků vzdělávací práce, jejich následná reflexe s důrazem na sebereflexi, seznámení se školním a třídním vzdělávacím programem a respektování věkových a individuálních potřeb dětí předškolního věku.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (30.01.2024)

Cílem kurzu je propojit získané vědomosti, dovednosti a samostatně připravit, zrealizovat a evaluovat větší úseky vzdělávací práce (vedení celého dne, realizace tématického celku, projektu) v předškolním zařízení.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (26.01.2020)

KREJČOVÁ, Věra, POCHE KARGEROVÁ, Jana a SYSLOVÁ, Zora. Individualizace v mateřské škole. Vydání první. Praha: Portál, 2015. 182 stran. ISBN 978-80-262-0812-9.

MERTIN, V., GILLNEROVÁ, I.: Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha, Portál 2003. ISBN 80-7178-799-X.

MŠMT. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2018.

SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Manuál k přípravě školního (třídního) vzdělávacího programu mateřské školy. 2. vyd. V Praze: Výzkumný ústav pedagogický, 2005 [i.e. 2006]. 34 s. ISBN 80-87000-01-3.

SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Autoevaluace mateřské školy: metodická příručka k vlastnímu hodnocení. Dotisk 1., upr. vyd. [i.e. 2. vyd.]. V Praze: Výzkumný ústav pedagogický, 2010. 44 s. ISBN 978-80-87000-32-8.

SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Pedagogické hodnocení v pojetí RVP PV: metodika pro podporu individualizace vzdělávání v podmínkách mateřské školy. Dotisk 1., upr. vyd. [i.e. 2. vyd.]. V Praze: Výzkumný ústav pedagogický, 2010. 48 s. ISBN 978-80-87000-34-2.

SYSLOVÁ, Z., CHALOUPKOVÁ, L. Rámec profesních kvalit učitele mateřské školy. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-7882-6.

SYSLOVÁ, Zora et al. Didaktika mateřské školy. 1. vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2019. 252 stran. Řízení školy. ISBN 978-80-7598-276-6.

SYSLOVÁ, Zora. Profesní kompetence učitele mateřské školy. Vyd. 1. Praha: Grada, 2013. 158 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4309-7.

ŠMELOVÁ, Eva a kol. Didaktika předškolního vzdělávání. Vydání první. Praha: Portál, 2018. 229 stran. ISBN 978-80-262-1302-4.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (30.01.2024)

Témata:
1) Konstituování osobitého učitelského přístupu jednotlivých studentů (individuální vnitřní model žádoucích pedagogických kompetencí).
2) Příprava, realizace a reflexe vlastního tématického celku či projektu v MŠ (vzdělávací práce v rozsahu 2 týdnů): zohlednění individuálních vzdělávacích potřeb dětí, diferenciace v práci s heterogenní skupinou dětí v MŠ, zohlednění vzdělávacího kontextu v dané třídě ve vztahu k ŠVP a TVP, komplexní a integrovaný přístup k plánování, realizaci a evaluaci pedagogické práce, podpora kvality volné hry, důraz na vlastní aktivitu dítěte a pluralitu vzdělávacích metod a forem podporujících participaci dětí na edukačních procesech, vlastní pozice pedagoga jako partnera a facilitátora ve vzdělávání dítěte, kooperace s dalšími pedagogy ve třídě, interakce s rodiči, dokumentace pedagogické práce s jejím využitím pro podporu dětí a přesahem do interakce s rodiči, zkušenost s administrativními úkoly učitelky atd.
3) Ověření začátečnické učitelské způsobilosti.
4) Význam sebereflexe v profesním růstu učitele/učitelky v předškolním vzdělávání (konfrontace reflexe, vlastní intervence, impulz k individuálním změnám v oblasti profesních dovedností).

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (22.02.2024)

Studenti odevzdají profesní portfolio za všechny předchozí praxe včetně závěrečné praxe, budou portfolio prezentovat a hodnotit portfolia dalších studentů.

Pokyny ke zpracování portfolia budou uvedeny v Moodle a studenti se s nimi seznámí na prvním setkání kurzu.

Podmínkou je aktivní účast na semináři a min. 80 % docházka.

Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (30.01.2024)

Odkaz na kurz v Moodle je: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8735.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK