Předmět předkládá vybraná témata ze sociální gerontologie se zvláštním zřetelem k pedagogickým aspektům této
problematiky. Pozornost je věnována postavení seniorů v současné společnosti, výchově k mezigeneračnímu
porozumění a otázkám přípravy na stáří. Podrobně jsou analyzovány faktory, které ovlivňují kvalitu života a zdraví
seniorů v naší populaci.
Poslední úprava: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (13.12.2010)
The subject focuses on selected themes from social gerontology with particular accent on pedagogical aspects of this problematics. Attention is given to the status of senior citizens in contemporary society, to the upbringing towards intergenerational understanding as well as to questions of preparation for becoming senior. Factors that influence quality of life and health of seniors in out population are closely analyzed.
Poslední úprava: ZVIROTSK/PEDF.CUNI.CZ (02.01.2011)
Cíl předmětu -
Cílem kurzu je, aby si studenti uvědomili příčiny nejčastějších problémů adaptace v seniorském věku a zvýšili svou senzitivitu k problémům stárnoucích a starých osob.
Poslední úprava: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (13.12.2010)
The aim of the course is for the students to be able to realize sources of the most common problems of adaptation in senior age and to increase their sensitivity towards problems of aging and senior people.
Poslední úprava: ZVIROTSK/PEDF.CUNI.CZ (02.01.2011)
Literatura -
HAŠKOVCOVÁ, H. Manuálek sociální gerontologie. Brno : NCONZO, 2004. ISBN 80-7013-363-5. MOŽNÝ, I. Česká společnost: Nejdůležitější fakta o kvalitě našeho života. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-624-1. MÜHLPACHR, P. Gerontopedagogika. Brno : Masarykova univerzita, 2004. ISBN 80-2103345-2.
Poslední úprava: ZVIROTSK/PEDF.CUNI.CZ (24.06.2012)
HAŠKOVCOVÁ, H. Manuálek sociální gerontologie. Brno : NCONZO, 2004. ISBN 80-7013-363-5. MOŽNÝ, I. Česká společnost: Nejdůležitější fakta o kvalitě našeho života. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-624-1. MÜHLPACHR, P. Gerontopedagogika. Brno : Masarykova univerzita, 2004. ISBN 80-2103345-2.
Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (28.10.2019)
Požadavky ke zkoušce
Požadavky k zápočtu: aktivní účast na prezenční části výuky a vypracování samostatného úkolu (studenti uskuteční strukturované interview s vybraným respondentem a podle poskytnutého návodu provedou jeho základní analýzu, zápočet bude udělen na základě následné odborné rozpravy nad touto analýzou).
Poslední úprava: ZVIROTSK/PEDF.CUNI.CZ (28.08.2012)
Sylabus -
1. Interdisciplinární pohled na stárnutí a stáří.
2. Sociální gerontologie a její význam.
3. Možnosti podpory kvality života a zdraví seniorů.
4. Vybrané otázky z gerontopedagogiky.
Poslední úprava: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (13.12.2010)
1. Interdisciplinary view on aging and old age.
2. Social gerontology and its significance.
3. Possibilities for supporting quality of life and health of senior citizens.
4. Selected questions from geronto-pedagogy.
Poslední úprava: ZVIROTSK/PEDF.CUNI.CZ (02.01.2011)