|
|
|
||
Cílem předmětu je představit široké možnosti uplatnění speciálního pedagoga při práci s dospělými a seniory se zdravotním znevýhodněním. Vychází z teoretických přístupů k podpoře člověka s postižením v období dospělosti, které aplikuje v oblastí zdělávání, sociálních služeb a zaměstnávání. Zahrnuje problematiku vzdělávání dospělých osob se specifickými potřebami, význam, potřeby, kategorie vzdělávání dospělých. Sociální služby pro osoby s postižením v ČR, typologie služeb podle platné právní úpravy. Historický vývoj. Zahraniční modely. Zaměstnávání osob s postižením. Význam pracovního uplatnění. Formy pracovního uplatnění. Motivace zaměstnavatelů zaměstnávat občany s postižením. Platná právní úprava v oblasti zaměstnanosti.
Poslední úprava: Šiška Jan, doc. PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Studující rozvíjí své kompetence ve vybraných oblastech oblasti vzdělávání a podpory osob se zdravotním postižením v období rané dospělosti a dospělosti. Poslední úprava: Šiška Jan, doc. PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodinám. Přímá výuka: · přednášky 12 hodin Příprava: · samostudium odborné literatury 36 hodin · zpracování seminárních úkolů a příprava na semináře 40 hodin Příprava na zkoušku a zkouška: 20 hodin celkem V případě distanční výuky budeme pracovat v aplikaci MS Teams, studenti obdrží včas odkaz. Dále bude využíván systém podpory studia Moodle Poslední úprava: Šumníková Pavlína, PhDr. Mgr., Ph.D. (29.09.2023)
|
|
||
Šiška, J., Beadle-Brown, J. et al. (2021). The Development, conceptualisation and implementation of quality in disability support services. 1st ed. Karolinum Press. KVĚTOŇOVÁ, L. (ed.) Vysokoškolské studium se zajištěním speciálně-pedagogických potřeb. Brno: Paido, 2007. S. 34-58. ISBN 978-80-7315-141-6. LECHTA, V. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha, Portál 2003. ISBN 807178-801-5. LECHTA, V. Terapie narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178961-5. MATOUŠEK, O. Sociální práce v praxi. Praha, Portál 2005. ISBN 80-7367-002-X. ČERNÁ, M., ŠIŠKA, J., STRNADOVÁ, I., TITZL. B.: Česká psychopedie. Praha, Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-3071-7. VAGNEROVÁ, M., CSÉNY, J., MAREK, J. Bezdomovectví jako alternativa existencemladých lidí: Praha: Karolinum, 2013. ISBN 9788024624181. materiály vložené v systému MOODLE Poslední úprava: Šiška Jan, doc. PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Orientace v zadaných tématech prokázaná on-line testem. Dílčí seminární úkoly budou plněny dle zadání a vyhodnocování v prostředí Moodle. Poslední úprava: Šumníková Pavlína, PhDr. Mgr., Ph.D. (11.09.2023)
|
|
||
Obsah: Obsah: 1. Vliv zrakového postižení na osobnost jedince. Poslání center na podporu studentů se speciálními vzdělávacími potřebami na vysoké škole. 2. Speciálně pedagogické poradenství pro osoby se zrakovým postižením – poradenství pro občany starší 15 let. 3. Celoživotní vzdělávání, vzdělávání dospělých v kontextu zdravotního postižení – vymezení, trendy, formální a neformální vzdělávání dospělých. 4. Tranzice ze školy do dospělosti. Pracovní uplatnění jedinců se zdravotním postižením – individuální a společenský význam. Úloha a opatření státu v podpoře jedinců se zdravotním postižením ve světě práce, právní rámec ČR. Podporované zaměstnávání jako princip a metoda. 5. Fenomén dospělosti. Biologické, právní a psychosociální a pojetí dospělosti v kontextu zdravotního postižení. Sociální role a sociální status dospělého. 6. Aktuální témata a otázky implementace Úmluvy o právech osob s postižením OSN v ČR a v EU v kontextu dospělosti. Strategické dokumenty týkající se dospělých osob s postižením v ČR a v EU. 7. Formální a neformální podpora jedinců se zdravotním postižením v období dospělosti a stárnutí. Východiska, principy, poslání a klasifikace sociálních služeb v právním rámci ČR. 8. Kvalita v sociálních službách. Bezpečí, riziko v sociálních službách, plánování zaměřené na člověka 9. Podpora sebeurčení jedinců se zdravotním postižením, svéprávnost vers. odpovědnost, omezení svéprávnosti – význam, proces a formy podpory v právní úpravě ČR a v kontextu práce s lidmi s mentálním postižením. 10. Fenomén rizikové chování u dospělých osob. Poslední úprava: Šumníková Pavlína, PhDr. Mgr., Ph.D. (11.09.2023)
|
|
||
Předmět je podpořen systémem MOODLE. Poslední úprava: Šumníková Pavlína, PhDr. Mgr., Ph.D. (11.09.2023)
|
|
||
Studující:
Poslední úprava: Šiška Jan, doc. PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
|