Digitální technologie hrají významnou roli v rozvoji vizuální gramotnosti člověka. Ohromné množství informací člověk získává právě ve vizuální podobě. Výzkumy ukazují, že uživatelé digitálních zdrojů nečtou v tradičním slova smyslu, že čtou jinak. Dokážou žáci číst informace z digitálních vizuálních zdrojů? Jak učit žáky číst informace z takových zdrojů? Elektronické publikování klade velký důraz na to, aby informace byly strukturované, multimediální, interaktivní a sestávaly z vizuálních prvků. Dokážou žáci tvořit srozumitelné digitální materiály, dokážou prezentovat fakta, procesy, své závěry ve vizuálně srozumitelné podobě s využitím digitálních nástrojů? Vizuální gramotnost je významná i pro rozvoj informatického myšlení žáků. Jak utvářet dovednost žáků rozložit problém na logicky uspořádané podproblémy, uspořádat je do struktury a tyto struktury vizuálně zobrazit v podobě schémat algoritmů? Učitel by měl jednak umět pro potřeby výuky informaticky zaměřených předmětů vytvářet a používat materiály v grafické, resp. vizuální podobě, jednak by měl učit žáky číst informace z vizuálních materiálů a rozvíjet jejich schopnosti zaznamenávat ve vizuální podobě. Předmět se zaměří na: 1) metodické přístupy k využití digitálních technologií ke zpracování a vizualizaci dat a informací; 2) úlohu čtenářské, vizuální a matematické gramotnosti a kreativní činnosti při využívání digitálních technologií k prezentování dat, informací a zobrazování procesů. 3) navrhování metodických postupů, jak s využitím digitálních prostředků rozvíjet informatické myšlení žáků, zobrazovat a číst algoritmické postupy.
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (01.01.2020)
Digital technology play an important role in visual literacy development. Man acquires a huge number of information in a visual form. Research shows that users of digital technology do not read in the traditial sense of reading otherwise. Can pupils read information from digital visual resourses? How to teach pupils to read information from such sources? Digital publishing places great emphasis on the information being structured, multimedia, interactive, dynamic and consisted of visual elements. Can pupils create comprehensible digital materials, can they present facts, processes, and conclusions in a visually comprehensible form using digital tools? Visual literacy is important also for computational thinking development. How to shape the pupils' skill to break the problem into logically arranged subframes, organize them into structures, and visualize them in the form of algorithmic schemes? For one thing, a ICT teacher should be able to create and use materials in graphical, visual form, and for another should teach pupils to read information from visual materials and develop their ability to record in visual form. The course focuses on: 1) teaching approaches to using digital technology to process and visualize data and information. 2) the role of reading, visual and mathematical literacy and creative activities in the use of digital technologies to present data, information and process imaging. 3) designing teaching approaches, how to use digital tools to develop pupils' computational thinking, display and read algorithmic procedures.
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (01.01.2020)
Cíl předmětu -
Cílem předmětu je budoucí učitele informaticky zaměřených předmětů
seznámit s vybranými metodické přístupy k využití digitálních technologií ke zpracování a vizualizaci dat a informací a navrhovat postupy nové.
vést je k pochopení úlohy čtenářské, vizuální a matematické gramotnosti a kreativní činnosti při využívání digitálních technologií k prezentování dat a k zobrazování procesů.
učit se navrhovat postupy pro žáky, jak s využitím digitálních prostředků rozvíjet informatické myšlení, zobrazovat a číst algoritmické postupy
Hlavní pozornost v kurzu bude věnována problematice: 1. vizualizaci informací a procesů 2. zpracování dat, pomocí nichž se dospívá k novému poznatku 3. počítač jako nástroj k řešení problémů
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (01.01.2020)
The main aims of the course which is dedicated to student teachers of computer science subjects are:
to familiarise them with selected methodological approaches how to use of digital technologies to process and visualize data and information and to design new teaching approaches.
to lead them to understand the role of reading, visual and mathematical literacy and creativity in using digital technologies to present data and process imaging.
to learn how to design procedures for pupils, how to use digital means to develop information thinking, display and read algorithmic procedures
The course will be focused on:
1. to visualise information and processes, 2. the processing of data that is used to gain new knowledge, 3. the idea that a computer can be a tool for problem solving.
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (01.01.2020)
Deskriptory
Výuka bude probíhat s online podporou v moodle a s použitím platformy ZOOM.
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (31.01.2021)
Podmínky zakončení předmětu -
K zápočtu studenti vytvoří a zpracují
1) ukázku videoměření (videozáznam, zpracování dat s využitím aplikačního SW, protokol s interpretací naměřených dat)
2) metodický materiál pro využití ukázkového appletu pro výuku na ZŠ, resp. SŠ.
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (01.01.2020)
The students will carry out:
1) video measurement (video recording, data processing using application software, data interpretation protocol)
2) manual for teachers how to use an applet for learning at elementary, respectively secondary school.
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (01.01.2020)
Literatura -
BEEGEL, J. (2014) Infographics for Dummies. IDG, 2014.
BERKA, P. (2003) Dobývání znalostí z databází. Academia, 2003.
CARR, N. (2017) Nebezpečná mělčina. Jak internet mění náš mozek. Dauphin, 2017.
HARMS, W.F. (2006) What is Information? Three Concepts. In Biological Theory 1(3), 2006. s.230-242.
Jenn & Ken Visocky O'GRADY (2008) The Information Design Handbook. HOW Books, 2008.
KRUM, R. (2013) Cool Infographics: Communication with data visualization & design. Wiley, 2013.
MEYER, E. K. (1977) Designing Infographics. Hayden Books, 1977.
MUDRÁK, D. (2007) Rozvíjení kompetence pro manipulaci se strukturami jako součást informační výchovy. Praha : PedF UK, 2007. Doktorandská práce.
PELÁNEK R. (2011) Modelování a simulace komplexních systémů. MU : Brno, 2011.
STEPHENS-DAVIDOWITZ, S. (2019) Všichni lžou. Host : Brno, 2019.
TUFTE, E.R. (2001) The Visual Display of Quantitative Information. Graphics Press (2d ed.), 2001.
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (01.01.2020)
BEEGEL, J. (2014) Infographics for Dummies. IDG, 2014.
BERKA, P. (2003) Dobývání znalostí z databází. Academia, 2003.
CARR, N. (2011) The Shallows what the internet is doing to our brains. London, 2011.
HARMS, W.F. (2006) What is Information? Three Concepts. In Biological Theory 1(3), 2006. s.230-242.
Jenn & Ken Visocky O'GRADY (2008) The Information Design Handbook. HOW Books, 2008.
KRUM, R. (2013) Cool Infographics: Communication with data visualization & design. Wiley, 2013.
MEYER, E. K. (1977) Designing Infographics. Hayden Books, 1977.
STEPHENS-DAVIDOWITZ, S. (2019) Všichni lžou. Host : Brno, 2019.
TUFTE, E.R. (2001) The Visual Display of Quantitative Information. Graphics Press (2d ed.), 2001.
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (01.01.2020)
Sylabus -
Digitální technologie hrají významnou roli v rozviji vizuální gramotnosti člověka. Ohromné množství informací člověk získává právě ve vizuální podobě. Učitel ICT předmětů by měl jednak umět pro potřeby výuky informaticky zaměřených předmětů vytvářet a používat materiály v grafické, resp. vizuální podobě, jednak by měl učit žáky číst informace z vizuálních materiálů a rozvíjet jejich schopnosti zaznamenávat ve vizuální podobě
Předmět se zaměří na: 1) metodické přístupy k využití digitálních technologií ke zpracování a vizualizaci dat a informací; 2) úlohu čtenářské, vizuální a matematické gramotnosti a kreativní činnosti při využívání digitálních technologií k prezentování dat a informací.
Témata: 1. Digitální technologie jako nástroj pro vizualizaci informací v informaticky zaměřených předmětech, 2. Digitální technologie jako nástroj pro řešení různých typů problémů v informaticky zaměřených předmětech, 3. Digitální technologie jako nástroj pro kreativní činnost v informaticky zaměřených předmětech.
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (01.01.2020)
The course focuses on: 1) teaching approaches to using digital technology to process and visualize data and information. 2) the role of reading, visual and mathematical literacy and creative activities in the use of digital technologies to present data, information and process imaging. 3) designing teaching approaches, how to use digital tools to develop pupils' computational thinking, display and read algorithmic procedures.
Themes:
1. Digital technology as a tool for visualising information in computer-focused subjects. 2. Digital technology as a tool for solving various types of problems in computer-focused subjects. 3. Digital technology as a tool for creative activities development in computer-focused subjects.
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (01.01.2020)