PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Mediální výchova - OKNC4C044B
Anglický název: Media Education
Zajišťuje: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:10/0, Zk [HS]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Radka Holanová, Ph.D.
Prerekvizity : OKNC4C021A
Anotace
Povinně volitelný předmět pro studenty kombinovaného studia Učitelství českého jazyka pro 2. st. ZŠ a SŠ. Studenti získají praktické i teoretické znalosti z oboru mediální komunikace, jež jsou didakticky aplikovány na oblast mediální výchovy a její výuky na ZŠ a SŠ. Cílem je, aby se ze studentů stali poučení konzumenti médií, kteří si jsou vědomi úskalí mediální komunikace, umí využívat média ku prospěchu, aktivně se brání manipulacím či desinformacím v médiích. Budou mít dostatek nástrojů pro ověřování pravdivosti informací. Budou si vědomi možné ne/objektivity ve zpravodajství. Dále: mediální produkty a jejich uspořádání, výstavba mediálního textu, mediální výchova v učebnicích českého jazyka. Předmět rozšiřuje a doplňuje kompetence získané během bakalářského studia s ohledem na učitelské zaměření budoucích magistrů. Témata: 1. Mediální výchova jako jedna z modernizačních tendencí ve výuce; mediální gramotnost a její složky; aktivní přístup k médiím. 2. Vyhledávání informací v médiích; manipulace v médiích, její rozpoznávání a obrana proti ní. 3. Fake news, desinformační weby, propaganda. 4. Aktivity zaměřené na výběr, analýzu a tvorbu mediálních textů; projekty ve výuce mediální výchovy. 5. Persvazivní prostředky reklamy, tvorba reklamních komunikátů. 6. Různé druhy zpravodajství, zpravodajské hodnoty, infotainment, objektivita. 7. Youtube a jeho vliv na děti. Youtubeř, influenceři, skratá reklama. 8. Verbální a neverbální násilí v médiích. Kyber-šikana a obrana proti ní. 9. Jazyk a specifika elektronické komunikace, bezpečná komunikace na internetu. 10. Etika v médiích, etické kodexy, předsudky v médiích.
Poslední úprava: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (10.01.2024)
Cíl předmětu

Studující:

·         získají teoretické znalosti i praktické dovednosti z oboru mediální komunikace, které umí didakticky aplikovat na oblast mediální výchovy a její výuky na ZŠ a SŠ;

·         rozvinou svoje kompetence poučeného konzumenta médií, který si je vědom úskalí mediální komunikace;

·         umí prospěšně využívat média;

·         aktivně se brání manipulacím či dezinformacím v médiích;

·         mají dostatek nástrojů pro ověřování pravdivosti informací;

·         jsou si vědomi možné ne/objektivity ve zpravodajství;

·         znají dostatek zdrojů pro témata MV, které může využít při výuce na ZŠ/SŠ.

Poslední úprava: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (26.09.2024)
Deskriptory

studijní zátěž (3 kredity):

Seminář 10 hodin
Samostudium literatury (za semestr) 20 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 20 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 10 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 15 hodin
Poslední úprava: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (30.01.2023)
Podmínky zakončení předmětu

Písemná zkouška na základě studia odborné literatury a materiálů prezentovaných v semináři.

Poslední úprava: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (30.01.2023)
Literatura

BLAŽEK, Bohuslav. Tváří v tvář obrazovce. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 1995, 199 s. Studie (Sociologické nakladatelství). ISBN 80-858-5011-7.

BURTON, Graeme. Úvod do studia médií. 1. vyd. Brno: Barrister, 2001, 391 s. Studium. ISBN 80-859-4767-6.

ČMEJRKOVÁ, Světla. Reklama v češtině: Čeština v reklamě. Vyd. 1. Praha: Leda, 2000, 258 s. ISBN 80-859-2775-6.

DOČEKAL, Daniel a kol. Dítě v síti. Praha: Mladá fronta, 2019. ISBN 978-80-204-5145-3.

ECKERTOVÁ, Lenka a Daniel DOČEKAL. Bezpečnost dětí na internetu: rádce zodpovědného rodiče. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2013, 224 s. ISBN 978-80-251-3804-5.

ECKERTOVÁ, Lenka. Hustej internet. Praha: Petr Prchal, 2014, 87 s. ISBN 978-80-87003-39-8.

HOLANOVÁ, Radka - KLINKA, Tomáš (eds.). Mediální výchova: od teorie k praxi. Praha: PedF UK, 2022. ISBN 978-80-7603-302-3

JIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ. Média a společnost. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007, 207 s. ISBN 978-80-7367-287-4.

MIČIENKA, Marek a Jan JIRÁK. Základy mediální výchovy. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 295 s. ISBN 978-80-7367-315-4.

ŠEBESTA, Karel. Od jazyka ke komunikaci: didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1999, 157 s. Acta Universitatis Carolinae. ISBN 80-718-4711-9.

MCQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 447 s. ISBN 80-717-8200-9

https://www.deti-a-media.cz/

Poslední úprava: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (16.11.2023)
Studijní opory

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5772

heslo pro hosty: vajíčko

Poslední úprava: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (10.01.2023)
Výsledky učení

Studující:

·         uvede odborné argumenty obhajující mediální vzdělávání jako jednu z modernizačních tendencí ve výuce; obhájí důležitost mediální výchovy ve výuce;

·         definuje mediální gramotnost podle různých přístupů a uvede její složky;

·         uvede příklady aktivního přístupu k médiím;

·         uvede příklady vlivu médií na život lidí;

·         popíše principy bezpečného vyhledávání informací v médiích; využívá nástroje pro ověřování pravdivosti informací; ověří danou informaci;

·         popíše principy manipulace v médiích, uvede její příklady (své tvrzení obhájí), umí ji rozpoznat (své rozhodnutí obhájí) a charakterizuje základní prvky obrany proti ní;

·         vysvětlí, co je to dezinformace, uvede, které vhodné materiály či elektronické zdroje by při výuce tohoto tématu v rámci mediální výchovy používali;

·         odliší dezinformaci od misinformace; popíše principy dezinformačních webů, několik dezinformačních webů vyjmenuje a své tvrzení obhájí; vysvětlí pojem propaganda a uvede příklady propagandy z historie i současnosti, své tvrzení obhájí;

·         vyjmenuje různé druhy reklamy podle cíle a propagované skutečnosti, uvede příklady a své tvrzení obhájí;

·         vyjmenuje alespoň deset osvědčených persvazivních prostředků užívaných v reklamě (jazykových i nejazykových), uvede příklady a své tvrzení obhájí; popíše proces tvorby reklamního komunikátu;

·         vysvětlí, co je to „product placement“, „guerilla marketing“ a uvede příklady;

·         uvede několik příkladů platné legislativy (konkrétních principů), kterou se řídí reklama;  uvede několik položek z etického kodexu rady pro reklamu;

·         uvede příklad reklamy, která neodpovídá platné legislativě či etickému kodexu rady pro reklamu; své tvrzení obhájí; uvede příklad skryté reklamy;

·         porovná a charakterizuje různé druhy zpravodajství, své tvrzení obhájí;

·         vyjmenujte alespoň 5 faktorů důležitých pro výběr zpráv (zpravodajských hodnot);

·         vysvětlí a popíše prostředky neobjektivity ve zpravodajství; vysvětlí a popíše základní principy dosahování co nejvyšší míry objektivity ve zpravodajství (a jejich případná rizika); popíše rysy kvalitního zpravodajství; porovná ukázky kvalitního a nekvalitního zpravodajství a uvede odborné argumenty;

·         vysvětlí pojem „infotainment“ a uvede příklad; rozpozná infotainment v ukázce zpravodajství; vysvětlí pojem „agenda setting“;

·         uvede příklady vlivu sociálních sítí na děti a mládež, svá tvrzení opře o odborné argumenty; vysvětlí, jak na sociálních sítích fungují algoritmy a co je jejich důsledkem; popíše příklady skryté reklamy na sociálních sítích;

·         uvede příklad verbálního a neverbálního násilí v médiích; vysvětlí pojem kyber-šikana a charakterizuje možné obranné principy proti ní;

·         popíše jazykové prostředky typické pro elektronickou komunikaci a charakterizuje její specifika; vysvětlí principy bezpečné komunikace na internetu;

·         uvede příklady etických kodexů v médiích, vysvětlí a obhájí jejich důležitost;

·         popíše žánr reality show, vysvětlí jeho prostředky a popíše vliv na recipienta;

·         uvede příklady využití témat mediální výchovy v učebnicích českého jazyka; uvede příklady různých zdrojů/materiálů/učebnic MV, které lze při výuce MV využít;

·         vysvětlí rozdíly mezi jednotlivými médii, uvede příklady různého vlastnictví médií a charakterizuje rozdíly; obhájí důležitost existence veřejnoprávních médií;

·         analyzuje mediální text z hlediska stylistického, obrazového, mediálně-teoretického;

·         popíše principy tvorby mediálního textu v různých médiích;

·         vysvětlí přínos projektu tvorby vlastního časopisu na ZŠ/SŠ;

·         veškeré výše zmíněné body vztáhne ke svému studiu a ke své budoucí učitelské profesi; připraví aktivitu s danou tematikou pro žáky na ZŠ/SŠ.

 

Poslední úprava: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (26.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK