Didaktika ICT 04 se zaměřuje na vysvětlení teoretických principů konstruktivismu a konstrukcionismu jako východiska inovativních přístupů k výuce informaticky zaměřených předmětů a předmětů vzdělávací oblasti ICT zařazených do školního vzdělávání na ZŠ a SŠ. Objasňování těchto principů vychází z prací významných představitelů logovské kultury, zejména pak Seymoura Paperta a jeho žáků a spolupracovníků z MIT (Mitchel Resnick, aj.) a zahraničních univerzit (Gerald Futchek, Valentina Dagiene, Ivan Kalaš, aj.). Hlavní pozornost je věnována metodickým přístupům k učebním aktivitám určených žákům ZŠ a SŠ s využitím vybraných edukačních programovacích prostředí (Logo, Imagine, Scratch aj.).
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (10.05.2019)
"Didactics ICT 04" focuses on the explanation of theoretical principles of constructivism and constructionism as a basis for innovative approaches to teaching informatics-oriented subjects and subjects of the ICT educational area included in primary and secondary school education. Clarification of these principles is based on the work of prominent representatives of Logo´s culture, especially Seymour Papert and his students and colleagues from MIT (Mitchel Resnick, etc.) and from foreign universities (Gerald Futchek, Valentina Dagiene, Ivan Kalaš, etc.). Main attention is paid to methodological approaches to learning activities intended for pupils of primary and secondary schools using selected educational programming platforms (Logo, Imagine, Scratch, etc.).
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (10.05.2019)
Cíl předmětu -
Předmět Didaktika ICT 04 si klade za cíl pochopit hlouběji a umět aplikovat principy kontruktivismu a konstrukcionismu ve vybraných tématech školních předmětů zaměřených na ICT. Navazuje na pojetí didaktiky jako teorie umění učit k pochopení a osvojování konceptů a dovedností, jejímž východiskem jsou teoretické principy konstruktivismu a konstrukcionismu. Objasňování těchto principů se opírá o práce významných světových představitelů, především S. Paperta a jeho žáků a dalších zástupců logovské kultury. Hlavní pozornost je věnována didaktice učebních aktivit pro žáky s využitím vybraných programovacích jazyků (Karel, Logo, Imagine, Scratch aj.).
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (10.05.2019)
The course "Didactics ICT 04" aims to understand deeper and to apply the principles of constructivism and constructionism in selected topics of school ICT / Informatics subjects. It builds on a concept of didactics as a theory of art to teach to understand and to acquire concepts and skills. The explanation of these principles is based on the work of prominent world leaders, especially S. Papert and his students and other representatives of Logov culture. The main attention is paid to the didactics of learning activities for pupils using selected programming languages (Karel, Logo, Imagine, Scratch, etc.). The inspiration for designing teaching approaches to learning ICT or Informatics is based on prof. Milan Hejný´s ideas and work.
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (10.05.2019)
Podmínky zakončení předmětu -
Podmínky k zápočtu:
Aktivní práce a úspěšné splnění všech úloh zadaných k řešení v prezenční výuce
Aktivní práce a splnění všech úloh zadaných v systému on-line podpory prezenšní výuky
Zpracování semestrální práce zaměřené na metodické zpracování vybraného tématu vzdělávací oblasti ICT, v němž se uplatňují konstruktivistické a konstrukcionistické přístupy k žákovu učení.
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (10.05.2019)
Conditions for credit:
To be active in seminars and to complete successfully all tasks assigned to the solution in F2F seminars.
To be active and to complete all tasks assigned in the on-line support system.
To elaborate the essay with the aim to design a constructivist and constructionist methodology of a selected topic in ICT curriculum ICT (based on Hejny´s methods).
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (10.05.2019)
Literatura -
Constructionist approaches to creative learning, thinking and education: Lessons for the 21st century. Proceeedings. Constructionims 2010. (Eds) J.E.Clayson, I. Kalaš. Library and Publishing Centre, Faculty of Mathematics, Physics and Informatics, Comenius University : Bratislava, 2010.
BLAHO, A., KALAŠ, I. Imagine Logo. Učebnice programování pro děti. ComputerPress, 2006.
BLAHO, A., KALAŠ, I. Tvorivá informatika. 1. zošit z programovania. SPN : Bratislava, 2005.
BLAHO, A., KALAŠ, I. Comenius Logo: tvorivá informatika. 1. časť. GL Group : Bratislava, 1998.
BLAHO, A., KALAŠ, I. Comenius Logo: tvorivá informatika. 2. časť. GL Group : Bratislava, 1998.
HEJNÝ, M., KUŘINA, F. Dítě, škola a matematika. Portál : Praha, 2001.
HILLIS, W.D. Vzor v kameni. Jednoduché myšlenky, které řídí počítače. Academia : Praha, 2003.Informatics in Schools. Contributing to 21st Century Education. I. kalaš, R.T. Mittermeir (Eds.). Springer, 2011.
KALAŠ, I. a kol. Konštrukcionizmus. Od Piageta po školu v digitálnom veku. Hlavní referát přednesený na DIDINFO 2011.
KALAŠ, I. a kol. Premeny školy v digitálnom veku. SPN - Mladé letá : Bratislava, 2013.
MIKOLAJOVÁ, K. Začíname programovať v prostredi Scratch - učebný materiál pre žiakov 5.-7. ročníka ZŠ. Sborník DIDINFO 2012. banská bystrica, 2012.
MIKOLAJOVÁ, K. vytváranie hier v prostredí Scratch - cesta k programovaniu na II. stupni ZŠ. Sborník DIDINFO 2011. Banská Bystrica, 2011.
PAPERT, S. Mindstorms: Children, Computers, And Powerful Ideas. 1980.
SALANCI, Ľ. Tvorivá informatika. 1. zošit o obrázkoch. SPN : Bratislava, 2005.
VARGA, M. BLAHO, A., ZIMANOVÁ Algoritmy s Logom. Informatika pre gymnáziá. Tematický zošit. SPN : Bratislava, 1999.
SLAVÍK, J., CHRZ, V., ŠTECH, S. et al. (2013) Tvorba jako způsob poznávání. Praha : Karolinum, 2013.
SLAVÍK, J., JANÍK, T., NAJVAR, P., KNECHT, P. (2017) Transdisciplinární didaktika. O učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Masarykova univerzita, 2017.
Sborníky konferencí DIDINFO pořádané Fakultou prirodných vied, UMB Banská Bystrica.
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (10.05.2019)
Constructionist approaches to creative learning, thinking and education: Lessons for the 21st century. Proceeedings. Constructionims 2010. (Eds) J.E.Clayson, I. Kalaš. Library and Publishing Centre, Faculty of Mathematics, Physics and Informatics, Comenius University : Bratislava, 2010.
BLAHO, A., KALAŠ, I. Imagine Logo. Učebnice programování pro děti. ComputerPress, 2006.
BLAHO, A., KALAŠ, I. Tvorivá informatika. 1. zošit z programovania. SPN : Bratislava, 2005.
BLAHO, A., KALAŠ, I. Comenius Logo: tvorivá informatika. 1. časť. GL Group : Bratislava, 1998.
BLAHO, A., KALAŠ, I. Comenius Logo: tvorivá informatika. 2. časť. GL Group : Bratislava, 1998.
HEJNÝ, M., KUŘINA, F. Dítě, škola a matematika. Portál : Praha, 2001.
HILLIS, W.D. Vzor v kameni. Jednoduché myšlenky, které řídí počítače. Academia : Praha, 2003.Informatics in Schools. Contributing to 21st Century Education. I. kalaš, R.T. Mittermeir (Eds.). Springer, 2011.
KALAŠ, I. a kol. Konštrukcionizmus. Od Piageta po školu v digitálnom veku. Hlavní referát přednesený na DIDINFO 2011.
KALAŠ, I. a kol. Premeny školy v digitálnom veku. SPN - Mladé letá : Bratislava, 2013.
MIKOLAJOVÁ, K. Začíname programovať v prostredi Scratch - učebný materiál pre žiakov 5.-7. ročníka ZŠ. Sborník DIDINFO 2012. banská bystrica, 2012.
MIKOLAJOVÁ, K. vytváranie hier v prostredí Scratch - cesta k programovaniu na II. stupni ZŠ. Sborník DIDINFO 2011. Banská Bystrica, 2011.
PAPERT, S. Mindstorms: Children, Computers, And Powerful Ideas. 1980.
SALANCI, Ľ. Tvorivá informatika. 1. zošit o obrázkoch. SPN : Bratislava, 2005.
VARGA, M. BLAHO, A., ZIMANOVÁ Algoritmy s Logom. Informatika pre gymnáziá. Tematický zošit. SPN : Bratislava, 1999.
Sborníky konferencí DIDINFO pořádané Fakultou prirodných vied, UMB Banská Bystrica.
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (10.05.2019)
Požadavky ke zkoušce -
Požadavky ke zkoušce
Zkouška zaměřená na ověření vědomostí tematických okruhů a dovedností aplikovat teoretické poznatky při řešení pedagogických situací, v nichž se uplatňují konstruktivistické přístupy k výuce temat vzdělávací oblasti ICT
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (10.05.2019)
Requirements for exam:
The exam is focused on knowledge about all thematic areas and skills to apply theoretical knowledge in solving pedagogical situations in which constructivist and constructionist approaches can be applied in ICT / Informatics teaching.
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (10.05.2019)
Sylabus -
OBJASNĚNÍ POJMŮ KONSTRUKTIVISMUS. KONSTRUKCIONISMUS. LOGOVSKÁ KULTURA. PROGRAMOVACÍ JAZYKY KAREL, LOGO, IMAGINE, SCRATCH. • Seznámení se základy práce s programovacími jazyky Karel, Logo, Imagien, Scratch. • Návrh a analýza učebních aktivit s využitím těchto programovacích jazyků. KONSTRUKTIVISTICKÉ PŘÍSTUPY K VYBRANÝM TÉMATŮM VZDĚLÁVACÍ OBLASTI ICT NA ZŠ ŠKOLE. • Návrh učebních aktivit pro vybraná témata vzdělávací oblast ICT, jejichž metodické řešení je založeno na konstruktivistickém přístupu k učení žáků.
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (10.05.2019)
Introduction in fundamental concepts of constructionim, constructionism and logo culture.
The key parametres of platforms for constructionist approaches to learning (LOGO, Imagine, Scratch, etc.)
Examples of contsructionist approaches to teaching and learning of some temas of ICT/Informatics at basic schools.
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (10.05.2019)