Předmět OKN2319811 navazuje na předchozí výuku didakticky zaměřených předmětů studia informačních a komunikačních technologií, zvláště pak na příslušné tematické celky z Edukační technologie a Didaktika ICT 01 a má úzký vztah s předmětem ICT ve vzdělávání. Předmět se zaměřuje především na problematiku využívání nových médií a nových technických a technologických didaktických prostředků, které ovlivňují vzdělávání a které lze využívat jako učební zdroje a opory pro informační výchovu, zejm. čtečky elektronických knih, tablety, 1:1 computing, cloud computing atp. Dalším významným tématem, jemuž předmět Didaktika ICT 02 věnuje pozornost, jsou způsoby a metody používané k ověřování ICT dovedností, informační gramotnosti a informační výchovy u žáků v ČR a v zahraničí, např. mezinárodní výzkum International Computer and Information Literacy Study (ICILS), European Computer Driving Licence (ECDL), Programme for the International Assessment of Adult Competencies (PIAAC) atp. Součástí předmětu je problematika standardů ve vzdělávací oblasti ICT v RVP.
V souladu s převažující didakticko-metodickou orientací druhého cyklu studia je cílem předmětu rozvinout schopnost studentů didakticky a technicky vhodným způsobem vytvářet vhodné učební materiály a úlohy, které splňují základní testologické parametry a tak celkově zlepšit způsobilost studentů ve směru praktické aplikace informační výchovy ve výuce. Součástí tohoto tématu je seznámení s platformami pro vytváření elektronických učebnic a digitálních učebních materiálů.
Poslední úprava: NEUMAJER/PEDF.CUNI.CZ (24.02.2013)
The course OKN2319811 builds on the previous themes oriented on didactic of the technical subjects, especially in the thematic units of educational technology and ICT in education and ICT Didactics 01. The course focuses on practical aspects of implementation of new digital technologies which influence the education (e-readers, tablets, digital textbooks, 1:1 computing, cloud computing, learning objects etc.). Next topic is connected with evaluation of ICT, internet and digital literacy. Several projects and methods are to be explored. In accordance with the prevailing didactic methodological orientation of the second cycle of study is to develop didactically and technically appropriate manner of the participants to transform the acquired knowledge and skills to real learning activities with constructive, respectively problem and project-based focus on the use of ICT, and thus improve the overall fitness of students in the direction of practical application of ICT in education.
Poslední úprava: NEUMAJER/PEDF.CUNI.CZ (24.02.2013)
Literatura
• BRDIČKA, B. Role internetu ve vzdělávání. AISIS, Kladno 2003, ISBN 80-239-0106-0, http://it.pedf.cuni.cz/~bobr/role/. • BRDIČKA, B., NEUMAJER, O., RŮŽIČKOVÁ, D. ICT v životě školy - Profil školy21. Metodický průvodce. Praha : Národní ústav pro vzdělávání, 2012. • BROŽ, J. Testologie didaktického testu. Praha : CERMAT, 28. 5. 2009. • CHRÁSKA, M.: Didaktické testy, Brno : Paido 1999 • KALAŠ, I. Spoznávame potenciál digitálnych technológií v predprimárnom vzdelávaní. Analytická štúdie. UNESCO, 2011. Ústav informácií a prognóz školstva : Bratislava, 2011 • KALHOUS Z., OBST O. a kol.: Školní didaktika. Portál, Praha 2002. • Katalog požadavků zkoušek společné části maturitní zkoušky, Informatika.Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání, 2010. Dostupné on-line http://www.novamaturita.cz/katalogy-pozadavku-1404033138.html • Key Data on Education in Europe 2012. EURYDICE. Education, Audiovisual and Culture Executive Agency. 2012. • Key Data on Learning and Innovation through ICT at School in Europe 2011. EURYDICE. Education, Audiovisual and Culture Executive Agency. 2011. • LEPIS, O. Teorie a praxe tvorby výukových materiálů. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci 2010. ISBN 978-80-244-2489-7 • MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno : Paido, 2003. • PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 1997. • SCHINDLER, R a kol. Rukověť autora testových úloh. Praha : Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání, 2006. ISBN 80-239-7111-5. Dostupné on-line http://www.cermat.cz/rukovet-autora-testovych-uloh-1404034186.html. • SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha : ISV, 1999. • STARÝ, K., DVOŘÁK, D., GREGER, D., DUSCHINSKÁ, K. Profesní rozvoj učitelů. Praha : Karolinum, 2012. ISBN 9788024620879. • ZOUNEK, J., SUDICKÝ, P. E-learning učení (se) s online technologiemi. Praha : Wolters Kluwer, 2012. ISBN 978-80-7357-903-6.
• Česká škola <http://www.ceskaskola.cz/> • Metodický portál RVP.CZ <http://www.rvp.cz/> • European Schoolnet The Learning Resource Exchange for Schools < http://lreforschools.eun.org/> • Nová Maturita < http://www.novamaturita.cz/> • Textové materiály a soubory předávané v průběhu semestru
Poslední úprava: NEUMAJER/PEDF.CUNI.CZ (20.02.2015)
Sylabus
Nové technologie ovlivňující vzdělávání
Rethinking Education: Opening Up Education (Evropská Komise 2013), NMC Horizon Report Europe: 2014 Schools Edition a další plány a predikce dopadů vývoje technologií na vzdělávání a školství
platformy pro vytváření elektronických učebnic a digitálních učebních materiálů
Ověřování ICT dovedností, informační gramotnosti a informační výchovy u žáků
základy vytváření učebních materiálů a úloh
standardy ve vzdělávání a v kurikulu, standardy vzdělávací oblasti ICT RVP ZV a G
International Computer and Information Literacy Study (ICILS)
European Computer Driving Licence (ECDL)
Programme for the International Assessment of Adult Competencies (PIAAC)
standardy informační gramotnosti a ověřování dovedností NIQES (ČŠI)
další systémy a aktivity, např. Ingot (JSI), Tajemství informační gramotnosti (TIGR) a Gepard (SCIO), IT Fitness (NAEP), Bobřík informatiky
Vybrané nástroje podpory pedagogickÉ praxe prostřednictvím technologií
difuze technologií ve škole 21. století, difuzní model, plánovací a evaluační nástroje Profil Škola21
systém dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti ICT, aktuální situace a plány vzdělávací politiky
digitální učební materiály (DUM), úložiště výukových objektů na Internetu
moderní on-line způsoby a metody vzdělávání pedagogických pracovníků, např. masivní otevřené on-line kurzy (MOOC), webináře, webcasting a educasting atp.
Poslední úprava: NEUMAJER/PEDF.CUNI.CZ (20.02.2015)