PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Speciální pedagogika raného a předškolního věku - OKN03S105B
Anglický název: Special education at early and preschool age
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 7
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 20 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D.
Je prerekvizitou pro: OKN03S203B
Anotace -
Cílem předmětu je uvést studenty do problematiky výchovy dítěte raného a předškolního věku a možností speciálněpedagogické podpory vývoje dítěte. Studenti získají poznatky o systému podpůrných služeb a opatření dostupných ve vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v raném a přeškolním věku.
Poslední úprava: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Cíl předmětu

Studující

  • vysvětlí význam rané péče ve výchově a vzdělávání ětí se speciálními vzdělávacími potřebami 
  • charakterizuje podpůrná opatření využitelná v předškolním vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami 
  • uvede, jaké mimoškolní instituce poskytují podporu pedagogům a školám při předškolním vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami 
Poslední úprava: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (16.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu -

Písemná zkouška (test) z okruhů probraných na přednáškách. Možnost dvou opravných pokusů.  

Poslední úprava: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Literatura

BARTOŇOVÁ, M., BYTEŠNÍKOVÁ, I. Předškolní vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: MU, 2012. ISBN 978-80-210-6044-9.

BARTOŇOVÁ, M., BYTEŠNÍKOVÁ, I., VÍTKOVÁ, M. Děti se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřské škole. Brno: Paido, 2012. 

DOKOUPILOVÁ,I. POTMĚŠIL,M. a kol. Speciálněpedagogická intervence u dětí v raném věku. Olomouc, UP. 2015. ISBN978-80-277-4432-1.

HRADILKOVÁ, T.a kol.Praxe a metody rané péče. Praha. Portál. 2018. ISBN 978-80-262-1386-4.

NĚMEC, Z.,  MARTINOVSKÁ, P. Asistent pedagoga v mateřské škole. Praha: Raabe, 2018. ISBN 978-80-7496-394-0

Zákon č. 561/2004 Sb. (školský zákon)

Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných 

Vyhláška č. 72/

Poslední úprava: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Sylabus -

Témata:

1) Systém podpory a vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v raném a předškolním věku.
2) Raná péče, sociální služby - legislativa, organizace formy péče.
3) Speciálněpedagogické poradenství ve vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami.
4) Podpůrná opatření pro děti se SVP v předškolním věku.
5) Spolupráce učitele a asistenta v podpoře dítěte se SVP v MŠ.
6) Formy podpory dětí s mentálním postižením v předškolním vzdělávání.
7) Formy podpory dětí se smyslovým postižením v raném a předškolním věku.
8) Včasná péče pro děti se sociálním znevýhodněním v raném věku.
9) Identifikace dětí se sociálním znevýhodněním a podpora těchto dětí v MŠ.

 

Poslední úprava: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (16.09.2024)
Výsledky učení

Studující

  • popíše význam rané péče ve výchově a vzdělávání dětí se zdravotním postižením 
  • popíše význam včasné péče ve vzdělávání dětí se sociálním znevýhodněním
  • specifikuje podpůrná opatření využitelná v předškolním vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami 
  • vysvětlí roli asistenta pedagoga v předškolním vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami 
  • specifikuje podpůrná opatření v předškolním vzdělávání dětí s mentálním postižením
  • specifikuje podpůrná opatření v předškolním vzdělávání dětí se smyslovým postižením 
  • uvede, jaké mimoškolní instituce poskytují podporu pedagogům a školám při předškolním vzdělávání dětí se zdravotním postižením 
  • uvede, jaké mimoškolní instituce poskytují podporu pedagogům a školám při předškolním vzdělávání dětí se sociálním znevýhodněním  

 

Poslední úprava: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (16.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK