|
|
|
||
Prakticky zaměřený předmět je svým pojetím paralelou k průřezovému tématu Osobnostní a sociální výchova v RVP. Je realizován střídáním sebezážitkových aktivit a jejich reflexí ve skupině. Jeho hlavním cílem je pomoci studující v začátku studia adaptovat na novou roli, v nové sociální skupině, prohloubit úroveň svého sebepoznání a v bezpečném prostředí rozvíjet své socioemoční a reflektivní dovednosti. Nabízí sebezkušenost, která tvoří důležitý předpoklad pro práci třídního učitele se třídou jako sociální skupinou v inkluzivním pojetí vzdělávání a pro výuku témat OSV.
Poslední úprava: Krčmářová Tereza, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Předmět podporuje zejména rozvoj následujících kompetencí dle Kompetenčního rámce absolventa učitelství: 3.1. Vytvářím bezpečné prostředí pro učení. 6.1.Systematicky pracuji na utváření svého sebepojetí v roli učitele či učitelky a na svém profesním rozvoji. 6.3. Systematicky pečuji o své duševní zdraví a psychohygienu. Studující: -vnímá respektující komunikaci jako klíčový předpoklad pro utváření kvalitních vztahů, bezpečného prostředí a efektivního učení - reflektuje své silné a slabé stránky ve vztahu k profesi a formuluje si dílčí cíle - dokáže vědomě uplatňovat základní dovednosti respektující komunikace - pečuje vědomě o své psychické zdraví - rozvíjí své reflektivní dovednosti Poslední úprava: Krčmářová Tereza, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Studijní zátěž: přímá výuka: 8 hodin splnění úkolů: 10hodin samostudium zdrojů: 32hodin Studijní podpora Moodle je dostupná na: Poslední úprava: Krčmářová Tereza, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
1) aktivní účast na obou blocích přímé výuky 2) plnění 2 úkolů v souladu s kritériii v předem stanovených termínech- 3) respektování společně dohodnutých pravidel skupiny Poslední úprava: Krčmářová Tereza, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Povinná literatura: BAHBOUH, Radvan a Jaroslava BIČOVSKÁ. Pohádka o ztracené krajině: psychologie sebekoučování. VI. vydání. Praha: Qed Group a.s, 2018, 115 stran : ilustrace (převážně barevné) ; 23 cm. ISBN 978-80-88099-19-2. GORDON, T. Škola bez poražených. Praha: Malvern, 2015. ISBN 978-80-7530-006-5. KUNEŠ, David. Sebepoznání. Praha: Portál, 2009, 151 stran : ilustrace ; 20 cm. ISBN 978-80-7367-541-7. ROSENBERG, Marshall B. a Hana ANTONÍNOVÁ. Nenásilná komunikace v praxi. Praha: Portál, 2020, 262 stran ; 20 cm. ISBN 978-80-262-1651-3.
Doporučená literatura: HÁJEK, K. Práce s emocemi pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-262-0221-9. HARRIS, Thomas A. (Thomas Anthony) a BURIANOVÁ, Dana. Já jsem OK, ty jsi OK: úvod do transakční analýzy. Vydání druhé, přepracované, v Portále první. Praha: Portál, 2020. ISBN 978-80-262-1637-7. BÁRTOVÁ, Z. Jak zvládnout stres za katedrou. Praha: Computer Media, 2011. ISBN 978-80-7402-110-7. KNOBLAUCH, J. Cíle v pracovním i v osobním životě. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0346-9. SMETÁČKOVÁ, Irena, Stanislav ŠTECH, Ida VIKTOROVÁ, Veronika MARTANOVÁ, Anna PÁCHOVÁ a Veronika FRANCOVÁ. Učitelské vyhoření: proč vzniká a jak se proti němu bránit. Praha: Portál, 2020, 244 stran : ilustrace. ISBN 978-80-262-1668-1. Poslední úprava: Krčmářová Tereza, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
sebezážitkové aktivity, reflexe, diskuse, skupinová práce, metody dramatické výchovy, metody RWCT, analýza situací Poslední úprava: Krčmářová Tereza, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Sebepoznání a sebepojetí - já jako zdroj informací o sobě; druzí jako zdroj informací o mně; moje tělo, moje psychika (temperament, postoje, hodnoty, pocity a potřeby); vyrovnané sebepojetí, reálné a ideální já Mezilidské vztahy- role ve skupině, chyby v poznávání druhých, bezpečné prostředí Kreativita - rozvoj základních rysů kreativity (pružnosti nápadů, originality, schopnosti vidět věci jinak), tvořivost v mezilidských vztazích a práci učitele Psychohygiena a sebeorganizace – mapování vlastních zdrojů, pozitivní myšlení, práce se stresem, relaxace a mindfulness, mapování zdrojů, pomoc v náročné situaci Komunikace – dovednosti respektující (nenásilné) komunikace, neverbální komunikace, komunikace v obtížných situacích- obrana proti agresi a manipulaci, aktivní naslouchání, já výrok, překážky v komunikaci Poslední úprava: Krčmářová Tereza, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
|
|
||
Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5763 klíč k zápisu získají studenti na 1. prezenčním bloku výuky Poslední úprava: Krčmářová Tereza, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Sebepoznání a sebepojetí
Mezilidské vztahya bezpečné prostředí
Kreativita
Psychohygiena a sebeorganizace
Komunikace
Poslední úprava: Krčmářová Tereza, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
|