Předmět otevírá problematiku osobnostní a sociální výchovy pro implementaci v oboru výchova ke zdraví a respektuje pojetí průřezového tématu Osobnostní a sociální výchovy zařazeném v Rámcovém vzdělávacím programu. Pracuje se specifiky didaktiky OSV. Předmět zároveň otevírá prostor pro uplatnění oborů dramatická výchova, artefiletika, výchova zážitkem pro osobnostní a sociální výchovu v rámci oboru výchova ke zdraví.
Poslední úprava: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (29.12.2023)
The subject opens up the issue of personality and social education for implementation in the field of health education and respects the concept of the cross-cutting topic of Personality and Social Education included in the Framework Education Program. The specifics of OSV didactics are being worked on. At the same time, the subject opens up space for the application of the fields of dramatic education, artephyletics, education through experience for personality and social education within the field of health education.
Poslední úprava: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (29.12.2023)
Cíl předmětu -
Studenti vysvětlí možnosti implementace pojetí osobnostní a sociální výchovy v kontextu oboru výchova ke zdraví. Používají terminologii v didaktickém kontextu (Valenta, operacionalizovaný cíl/ jádrová činnost, principy OSV: praktická, zosobněná, provázející ; Jirásek, prožitek/zážitek, holistická výchova; Jonassen, Land, Mareš, Pelikán, Jirásek, Holec, Neuman, učební prostředí akcentující žáka pedagogizace prostředí - přímé a nepřímé výchovné působen; Vygotský, Křivohlavý, zóna nejbližšího vývoje; Csikszentmihalyi,Flow/stres/ nuda; Kolb, Hanuš, Drahanská, zkušenostní učení, reflexe, formativní hodnocení, konstruktivismus ve výuce, Čáp, Mareš, Kalhous). .
Interpretují aktivitu/hru/jádrovou činnost jako výukovou situaci ve vazbě operacionalizovaný cíl tak, aby prožitek aktivizoval proces učení v osobnostní a sociální výchově..
Argumentují smysl pedagogické diagnostiky skupiny pro nastavení osobnostní a sociální výchovy v kontextu oboru výchova ke zdraví jako bezpečného výukového prostoru pro učen (situace pro učení na úrovni eustresu). Porovnají možnosti sociální motivace (potřeby skupiny; referenční rámec skupiny) jednotlivce se situací skupinové dynamiky (též v souvislosti s cíli rozvoje kompetence spolupracovat)
Formulují cíle aktivity ve vazbě na pedagogickou diagnostiku. Dokáží přiřadit ke kurikulu osobnostní a sociální výchovy v kontextu oboru výchova ke zdraví možnosti učení na prožitkové situaci, případně identifikovat témata s afektivním doménou cílů. Aplikují princip principy OSV: praktická, zosobněná, provázející a reflexi (review) jako didaktickou podporu procesu učení OSV.
Na vlastní zkušenosti ze semináře porovnají rozdíly didaktické zákonitosti při práci s hrou jako prostředkem rozvoje v pojetí dramatické výchovy, artefiletiky a zážitkové pedagogiky.
Poslední úprava: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (29.12.2023)
Students will explain the possibilities of implementing the concept of personality and social education in the context of the field of health education.
They use terminology in a didactic context (Valenta, operationalized goal/core activity, OSV principles: practical, personified, accompanying; Jirásek, experience/experience, holistic education; Jonassen, Land, Mareš, Pelikán, Jirásek, Holec, Neuman, learning environment emphasizing the pupil pedagogy of the environment - direct and indirect educational effects; Vygotský, Křivohlavý, zone of immediate development; Csikszentmihalyi, Flow/stress/boredom; Kolb, Hanuš, Drahanská, experiential learning, reflection, formative assessment, constructivism in teaching, Cáp, Mareš, Kalhous).
They interpret the activity/game/core activity as a teaching situation in relation to an operationalized goal so that the experience activates the learning process in personality and social education.
They argue the meaning of the group's pedagogical diagnostics for the setting of personality and social education in the context of the field of health education as a safe learning space for the learner (situation for learning at the eustress level). They compare the possibilities of social motivation (needs of the group; reference frame of the group) of the individual with the situation of group dynamics (also in connection with the goals of developing the competence to cooperate)
They formulate activity goals in connection with pedagogical diagnosis. Can assign to the curriculum of personality and social education in the context of the field of health education the possibilities of learning in an experiential situation, or identify topics with the affective domain of goals.
They apply the principles of OSV: practical, personified, accompanying and reflection (review) as a didactic support of the OSV learning process. Based on their own experience from the seminar, they will compare the differences in didactic regularity when working with play as a means of development in the concept of dramatic education, artephyletics and experiential pedagogy.
Poslední úprava: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (29.12.2023)
Deskriptory
Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodinám. Doba očekávané přípravy na seminář a seminář 48 minut, práce se studijními materiály (za celý semestr) 52 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 20 hodin, seminární práce 30 hodin.
Poslední úprava: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (29.12.2023)
Požadavky ke zkoušce
Aktivní účast v seminářích - nelze nahradit samostudiem. Úloha v seminární práci jako podklad pro hodnocení.
V podmínkách distanční výuky bude předmět realizován kombinací on-line výuky a reflektovaných úkolů, které budou východiskem seminární práce.
On-line výuka v ZOOM, aktuální komunikace a materiály v MOODLe tohoto předmětu včetně odkazů a přístupu na on-line setkání v ZOOM.
Poslední úprava: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (02.01.2024)
Sylabus -
Přehled výukových témat: 1. Pojetí Osobnostní a sociální výchovy v kurikulu s ohledem na obor výchova ke zdraví v návaznosti na obecnou didaktiku (teoretické základy, terminologie). 2. Cíle v oblasti sebepoznání, osobnostního rozvoje, sociálních dovedností, postojů a hodnot (afektivní doména; operacionalizovaný cíl)
3. Pedagogická diagnostika (referenční rámec skupiny; potřeby skupiny; psychická bezpečnost, eustres) 4. Didaktika Osobnostní a sociální výchovy (vztah situačního pojetí výchovy a jádrové činnosti jako příležitosti k učení; principy OSV: praktická, zosobněná, provázející/reflexe). Didaktické postupy s hrou (specifika zážitkové pedagogiky, dramatické výchovy a artefiletiky). 5. Skupinová dynamika a práce se třídou.
Poslední úprava: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (29.12.2023)
1. The concept of Personality and social education in the curriculum with regard to the field of health education in connection with general didactics (theoretical foundations, terminology).
2. Goals in the area of self-knowledge, personal development, social skills, attitudes and values (affective domain; operationalized goal)
3. Pedagogical diagnostics (reference frame of the group; group needs; psychological safety, eustress)
4. Didactics of Personal and Social Education (the relationship between the situational concept of education and the core activity as an opportunity for learning; OSV principles: practical, personified, accompanying/reflection). Didactic procedures with play (specifics of experiential pedagogy, dramatic education and artephyletics).
5. Group dynamics and class work.
Poslední úprava: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (29.12.2023)