|
|
|
||
Student se seznámí se všemi druhy narušení komunikační schopnosti, a to narušením vývojovým i získaným. Budou mu přiblíženy následující kategorie narušené komunikační schopnosti: vývojová dysfázie, dyslalie, dysartrie, koktavost, breptavost, mutismus, palatolalie, mutismus, poruchy hlasu. Bude přiblížen pojem symptomatické poruchy řeči. Dále se seznámí se získanými neurogenními poruchami řeči v dospělosti, a to s afázií a dysartrií. U každého druhu narušení získá poznatky o etiologii, symptomatologii, klasifikaci, stručný přehled o možnostech diagnostiky a následné terapie. Budou prezentovány případové studie dětí i dospělých s jednotlivými druhy narušení komunikační schopnosti.
Poslední úprava: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (29.10.2019)
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||
-
Poslední úprava: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (11.09.2023)
|
|
||
- absolvování zkoušky formou písemného testu (ke splnění podmínek je nutná 80% úspěšnost)
Poslední úprava: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (05.09.2021)
|
|
||
BOČKOVÁ, B. Podpora žáků se specificky narušeným vývojem řeči. Brno: MU, 2011- ISBN 978-80-210-5609-1. KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1110-9. LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-977-4. NEUBAUER, K. a kol. Neurogenní poruchy komunikace u dospělých - diagnostika a terapie. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-159-4. Doporučená literatura: DVOŘÁK, J. Logopedický slovník. Žďár nad Sázavou: Logopaedia clinica, 2001. ISBN 80-902536-2-8. LOVE, R:J., WEBB, W. G. Mozek a řeč. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-807367-464-9. MORALES, R.C. Orofaciální regulační terapie – metoda reflexní terapie pro oblast úst a obličeje. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-105-0. NEUBAUER, K. a kol. Neurogenní poruchy komunikace u dospělých - diagnostika a terapie. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-159-4. Poslední úprava: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (29.10.2019)
|
|
||
Uvedení do problematiky patologie řeči (řeč, jazyk, komunikace) ve všech věkových kategoriích v následující struktuře: 1. Terminologie,2. Historie, 3. Výskyt, incidence, prevalence, 4. Definice, 5. Symptomatologie 6. Etiologie, patogeneze, 7. Klasifikace, 8. Uvedení do terapie a rehabilitace. Jednotlivé semináře jsou zaměřeny na prezentaci níže uvedených zadaných témat: 1 Uvedení do patologie, vztah normy a patologie , Porucha impresivní složky , porucha pragmatické složky, 2 Dyslalie 3 Vývojová dysartrie, verbální dyspraxie, MFP, fonologické výv. poruchy 4 Porucha zvukové stránky řeči , rinolalie, palatolalie 5 Narušený vývoj řeči 6 Vývojová dysfázie, dětská afázie 7 Dysfluence,koktavost, brebtavost 8 Mutismus 9 Symptomatické vady- u MR, EPI, pervazivní, ZP, SP, ADHD, 10 Poruchy řeči v dospělosti - přetrvávající 11 Afázie, komunikace u osob s demencí 12 Dysartrie, dysfagie Poslední úprava: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (29.10.2019)
|